Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičská Multikára z Chorvatska

Představujeme vám další z řady malých zásahových požárních automobilů, vyrobených na i u nás známém podvozku Multicar. Tentokrát se o jeho stavbu postarala chorvatská firma Vatropromet.

Představujeme vám další z řady malých zásahových požárních automobilů, vyrobených na i u nás známém podvozku Multicar. Tentokrát se o jeho stavbu postarala chorvatská firma Vatropromet.

Na přání chorvatských hasičů, zasahujících ve starobylých centrech tamních měst, kde v jejich úzkých uličkách není šance projet s klasickou požární technikou, vznikl na konci roku 2006 projekt malého zásahového automobilu na podvozku německé provenience Multicar, model M 26 s volitelným pohonem všech kol. Produkce hasičské Multikáry se zhostila firma Vatropromet se sídlem v Záhřebu. V roce 2007 byl první prototyp mini stříkačky s označením VFP 01 na světě. Současné ,,sériové" vozy se od něj mírně liší a to ve tvaru nástavby a některých detailech uchycení výbavy. U nich najdeme také mírnou odchylku a to v umístění rezervní pneumatiky, což je dáno jiným systémem výfuku. Na první pohled však působí původní i nynější modely vozidla VFP 01 velmi dobrým a účel splňujícím dojmem.

Na podvozku je namontovaná standardní kabina pro dvoučlennou osádku, kterou tvoří řidič-strojník a velitel vozu. Za kabinou je samotná požární nástavba, vyrobená kompletně z hliníku. V ní se ukrývá vodní nádrž o úctyhodném objemu vzhledem k velikosti automobilu. Tisíc litrů vody není sice nějaké extra množství, ale na takto malý automobil je to více než dost. Vodu z nádrže žene čerpadlo Rosenbauer 8/8 a také vysokotlaký hasící systém Oertzen HDL 250/32 s délkou hadice na elektronickém navijáku, resp. na dvojici navijáků 100/200 m s pistolovou tryskou. Armatury na zapojení hadic D jsou na levém boku, B a C vývody/přívody jsou v zadní části vozu. Plnit lze za pomoci hydrantového nástavce C či B, ve výbavě jsou oba. Na hašení lze použít buďto vysokotlaké proudnice Oertzen nebo C NEPIRO či ,,obyčejné" malé D turbojety. V případě nutnosti zásahu je ve voze i pěnový přiměšovač umístěný na čerpadlu a kanystr s pěnidlem – 20 l.

Ostatní vybavení v automobilu je poměrně rozmanité a plně dostačující potřebám malého zásahového speciálu. Najdeme v něm kromě již zmíněných čerpadel a proudnic dále motorovou pilu Stihl s příslušenstvím, trojici hasících přístrojů (2× prášek, 1× sníh), hasičskou sekeru tzv. tuplák, hydrantový nástavec C, hydrantový nástavec B, klíče k podzemnímu a nadzemnímu hydrantu, plnící krátké hadice B a C, 10 ks hadic C – 15 m, 15 ks hadic D – 15 m, 15 ks hadic D – 20 m, hadicové přechody 3 ks, přenosné svítilny 2 ks, malý trhací hák, 2 ks dýchacích přístrojů AUER, 1 x teleskopický žebřík, 2 x hasící vodní vak na záda s tryskou, lékárnička. Na tak malý vůz je toho hodně. Vše je ukryto za čtveřicí hliníkových roletek s podélným madlem francouzské výroby. Čerpadlo kryjí výklopné dveře.

Automobil o šíři 1590 mm, výšce 2360 a délce 4000 mm pohání dieselový agregát o výkonu 74 kW za pomoci pětistupňové převodovky. Vůz je vybaven uzávěrkou diferenciálu, tudíž má možnost zapnutí pohonu všech kol, běžně se však využívá pohon 4×2. Multikára má i vysokou maximální celkovou hmotnost a to až 4300 kg.

Hasičská Multikára VFP 01 je v červeném barevném provedení, které doplňuje označení vozu a znak jednotky. Na střeše kabiny je umístěna výstražná světelná rampa modré barvy, kterou doplňuje dvojice modrých LED světel na předním nárazníku a dvojice stejných LEDek na zadních horních rozích požární nástavby. V kabině najdeme kromě ovládání VRZu také vozovou radiostanici Motorola, odposlech vysílačky je umístěn i v prostoru čerpadla.

Obdobných malých zásahových automobilů lze po celém světě spatřit relativně mnoho, avšak žádný z nich neveze zásobu 1000 l vody. To činí chorvatskou hasičskou Multikáru unikátním vozem v této kategorii. Vysokotlaký agregát Oertzen umožní zásah vodou po dobu zhruba 30 minut, než se vyprázdní nádrž. Požáry většího rozsahu a jiné taktiky zdolávání lze likvidovat hadicovým vedením C či D a to o celkové délce 150, resp. 525 m. Cena zásahové Multikáry je poněkud vyšší, v době pořízení vyšla v přepočtu na necelé 3 miliony korun, resp. 872 000 kun. Podvozek ani v dnešní ,,krizové" době není jeden z nejlevnějších a komponenty Rosenabauer také nejsou laciné.

V sousedním Německu se zabývá stavbou hasičských Multikár například firma Karlsruher Feuerwehrfahrzeuge H&E GmbH, která má ve svém výrobním programu mini cisternu na stejném podvozku M 26. Vybavením se toto vozidlo moc od toho chorvatského neliší, avšak má oproti němu pouze 500 litrovou vodní nádrž, což je rozdíl markantní.

Na další speciální automobil, postavený na upraveném podvozku Multicar M 26 se můžete podívat po kliknutí na tento odkaz. Jedná se o plošinu VEMA. Článek o malých zásahových automobilech všech možných druhů se můžete podívat zde.


Foto a info: Vatropromet, Rudno a web

-wap-

Sdílet