Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania v Sověticích na Královéhradecku je „Rozárka“, jméno jí dala nejznámější česká pohádková sova

Do vozového parku jednotky sboru dobrovolných hasičů Sovětice přibyla nová cisternová automobilová stříkačka od společnosti Kobit. Projekt „Pořízení velkoobjemové cisterny pro JSDH Sovětice“ byl financován z Integrovaného regionálního operačního programu.

Celkové náklady na pořízení velkoobjemové cisterny na základě výběrového řízení dosáhly výše 6 655 000 Kč včetně DPH. Dotace z evropských fondů činily 5 989 500 korun, na obec tak zbylo zafinancování částky 665 500 Kč. Obec Sovětice dostala navíc z této částky příspěvek od Královéhradeckého kraje ve výši 250 000 Kč.

Při slavnostním aktu byla cisterna pokřtěna kmotry Mirkem Vaňurou, Andy Seidlem a Pavlem Půtou na „Rozárku“. Jméno vybrali mladí hasiči podle nejznámější české sovy, protože sovu má i SDH Sovětice ve svém znaku.

Kromě „kmotrů“ na slavnostní zahájení dorazili také zástupci okolních hasičských sborů, náměstkyně ministra pro místní rozvoj a zároveň zastupitelka Královéhradeckého kraje Ing. Klára Dostálová, představitelé Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje i zástupci dodavatelské firmy.


Dotace nám velmi pomohla – jsme malá jednotka, malá obec a s jinými dotacemi nemáme šanci dosáhnout na takovou techniku. Musím ministerstvu poděkovat, protože kromě téhle cisterny to vypadá, že budeme mít i přístavbu k hasičárně.

Musím říci, že pro mě a velitele jednotky to bylo hodně hektické. Zasedali jsme každý večer a psali si každou noc, protože bylo jasné, že čím dříve podáme žádost, tím větší máme šanci. Nakonec jsme byli sedmý projekt v republice, který prošel,

uvedl Aleš Krátký, starosta obce a strojník jednotky.


Obec Sovětice má od nás vlastně dvě vozidla – první stříkačka je vystavená koněspřežka, jelikož Kobit – THZ je přímým pokračovatelem firmy R. A. Smekal. Byli jsme založení v roce 1820 v Praze na Smíchově a slatiňanský závod vznikl v roce 1900,

přiblížil přítomným Vlastimil Horák z Kobitu.

Podvozek nové cisterny

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na třínápravovém podvozku švédského výrobce Scania P440 v konfiguraci 6×6 s kabinou pro mužstvo CrewCab CP 28.

Vůz o celkové maximální hmotnosti 26 tun je v nezatíženém stavu vysoký 3 060 mm, široký 2550 mm a dlouhý 9 750 mm.

Automobil je poháněn motorem o výkonu 323 kW s manuální 14stupňovou převodovkou s možností pohonu všech kol. Vybaven je uzávěrkami diferenciálů na všech nápravách.

Cisterna může brodit klidnou vodou do hloubky až 750 milimetrů. V zadní části je vybavena tažným zařízením s čepem o průměru 40 mm určeným pro brzděný přívěs o maximální celkové hmotnosti 3 000 kg.

Kabina

Šestimístná kabina je v zadní řadě sedadel osazena opěradly s integrovanými držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000, mezi nimi jsou uloženy náhradní tlakové láhve. Další dva držáky dýchacích přístrojů jsou umístěny v prostoru mezi řidičem a velitelem.

Kabina je vybavena topením nezávislým na chodu motoru. V prostoru nástupu strojníka jsou umístěny samostatné přípojné body pro napojení tlakového vzduchu a dobíjení baterií.

Čerpadlo

Pod zadními nahoru výklopnými dveřmi nástavby je ukryto kombinované požární čerpadlo s průtokem až 3 000 litrů za minutu při jmenovitém tlaku 1 MPa. Vysokotlaká část požárního čerpadla dosahuje maximálního průtoku 250 litrů za minutu při jmenovitém tlaku 4 MPa.

Zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s tvarově stálou hadicí o délce 60 metrů pevně připojenou k vysokotlaké části požárního čerpadla. Naviják je vybaven elektrickým pohonem pro zpětné navíjení.

Nástavba

Nástavba je čtyřroletová, vyrobená z hliníkových profilů a olepena hliníkovým plechem.

Nádrž na hasivo o objemu 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

Veškeré rozvody vody jsou z nerezavějící oceli.

Pod předním nárazníkem je trvale uchycena asanační lišta se třemi nastavitelnými tryskami. Na pochozí střeše nástavby je přípojný bod pro uchycení lafetové proudnice, kterou je možné použít i samostatně pro hašení v prostorech, kde hrozí nebezpečí pro zasahující hasiče.

Zadní část účelové nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za automobilem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě. Zobrazovací část o velikosti 5“ je umístěna v kabině v zorném poli řidiče.

Osvětlení prostoru okolo vozidla je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla v provedení LED, které je částečně zapuštěné do bočních stěn a zadní stěny nástavby. Vnitřní prostory nástavby jsou osvětleny rovněž technologií LED.

V pravé zadní schráně je na vertikálním výsuvném prvku umístěno zařízení pro provedení hygieny rukou po zásahu. Zařízení tvoří dávkovač tekutého mýdla na 500 ml, voděodolný držák na papírové ubrousky, zajišťující jejich snadné odebírání a kanystr o objemu 5 litrů na pitnou vodu.

Osvětlovací stožár tvořený čtyřmi LED reflektory otočnými ve všech osách je pneumaticky výsuvný a napájený z podvozkové části automobilu, lze ho však připojit i na elektrocentrálu, která je ve vybavení vozu nebo na externí zdroj 230 V.

Cisternová automobilová stříkačka ve specifikaci pro velkoobjemové hašení je doplněna o výbavu pro zásahy u všech typů mimořádných událostí pro které je sovětická jednotka předurčena.

Foto: POŽÁRY.cz & KOBIT – THZ
Sdílet