Neděle 5. května 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

ČR je v evropské tísňové lince 112 mezi členy EU napřed

Jednou z podmínek pro úspěšné fungování linky 112 v celé Evropě je informovanost občanů o jeho existenci a způsobu použití. Orgány Evropské unie v tomto smyslu nestále apelují na členské státy, aby o existenci a fungování linky 112 své občany dostatečně informovali.

Ilustrační foto

Na toto téma právě před rokem, v lednu 2008, uskutečnil Eurobarometr pro Evropskou komisi celoevropský výzkum veřejného mínění.

Jeho výsledky ukazují, že v informovanosti občanů o lince 112 mají evropské státy ještě značné rezervy. Češi však z výzkumu vyšli jako jeden z nejinformova­nějších národů v rámci EU. Plných 52 % českých respondentů si vzpomnělo na linku 112, když odpovídali na otázku, zda dokáží spontánně jmenovat tísňovou linku, která zajišťuje přístup k záchranným složkám kdekoliv v EU (průměr v celé EU byl 22 %). Je to třetí nejlepší výsledek v EU po Polsku a Lucembursku – pro srovnání, v Řecku si na linku 112 při stejné otázce vzpomnělo jen 4 % respondentů, v Itálii a Velké Británii jen 6 %.

Plných 56 % českých respondentů v průběhu dvanácti měsíců předcházejících výzkumu vidělo či slyšelo informace o jednotném evropském čísle tísňového volání 112, což je vedle Bulharska nejlepší výsledek z celé EU (průměr celé EU byl 21 %). Výzkum odhalil, že obecně lépe informováni byli občané nových členských států. Pro srovnání – v Dánsku a Řecku se s informacemi o 112 za poslední rok setkalo jen 6 % respondentů, ve Velké Británii 7 %, v Itálii 7 %, v Německu 8 %, Francii 25 % apod.

Více než polovina Čechů se pak podle výzkumu domnívá, že obyvatelstvo je o existenci linky 112 informováno dostatečně, zatímco celounijní průměr je 27 %.

Výsledky tohoto evropského výzkumu jsou z našeho pohledu velice pozitivní. Nejenže ČR ve vyspělosti technologie pro příjem tísňových volání na lince 112 předběhla téměř všechny evropské státy, ale čeští občané již znají výhody linky 112 a plně ji využívají. Potvrzuje se tak, že jsme se vydali správnou cestou, " říká plk. Ing. Luděk Prudil, ředitel odboru operačního řízení MV- generálního ředitelství HZS ČR.

Zajímavé také je, že podle výzkumu se celkem 23 % respondentů v ČR se v posledních 5 letech obrátilo na některou z tísňových linek o pomoc (celoevropský průměr byl 25 %).

Podle tohoto výzkumu Eurobarometru celkem 95 % občanů EU souhlasí s tím, že existence jednotného čísla tísňového volání dostupného v celé EU je užitečná.

Výzkum přinesl také další zajímavá fakta:

– Přestože členské státy EU jsou povinny zajistit, aby jejich občané byli odpovídajícím, způsobem informováni o existenci a používání jednotného čísla tísňového volání 112, pouze 21 % respondentů ve výzkumu uvedlo, že se v posledních 12 měsících setkali s informací o lince 112.

– Jen zhruba 22 % respondentů jmenovalo linku 112 při otázce, zda dokáží spontánně jmenovat tísňovou linku, která zajišťuje přístup k záchranným složkám kdekoliv v celé EU – zbytek nevěděl nebo odpověděl špatně.

– Pouze 27 % respondentů v zemích EU částečně či plně souhlasilo s tvrzením, že lidé jsou adekvátně informováni o existenci čísla 112. Zatímco v ČR, Estonsku
a Lucembursku více než polovina respondentů uvedla, že lidé jsou o lince 112 informováni dostatečně, na Kypru, v Řecku, Itálii a Rakousku si to samé myslela jen necelá pětina respondentů.

– Zdrojem informací o lince 112 jsou pro 81 % respondentů sdělovací prostředky, pro 10 % je to telekomunikační společnost.

– Výzkum také ukázal důležitost schopnosti linky 112 zajišťovat určení polohy volajícího. Řádné fungování čísla 112 je důležitá zejména pro občany, kteří se pohybují mimo známé prostředí. Například lidé při pobytu v zahraničí, kteří volají číslo 112, nejsou tak často schopni uvést přesné místo nehody (pouze 53 % respondentů dokázalo uvést přesné místo ve srovnání s 80 %, byli-li ve vlastní zemi).

Výsledky průzkumu Flash Eurobarometer jsou uvedeny na internetové stránce:

http://ec.europa.eu/…index_en.htm

Tiskovou zprávu Evropské komise k výsledkům evropského výzkumu a také o pokroku v zavádění linky 112 v rámci EU naleznete na http://ec.europa.eu/…08198_cs.htm

Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 je projektem Evropské unie. O jeho zavedení ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství a má fungovat souběžně se stávajícími národními čísly tísňového volání.

kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičský záchranný sbor ČR


-swo-

Sdílet