Středa 20. září 2017, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Prabos 970 OK

Redakční uživatelský test plovoucího čerpadla a proudnic od ZHT Group

Redakce serveru Požáry.cz obdržela od dalšího našeho partnera ZHT Group několik věcí na odzkoušení. Jedná se o plovoucí čerpadlo Amphibio s vysokým výkonem, dvojici turbo proudnic a jednu vysokotlakou jetku s pistolovým ovládáním.

Redakce serveru Požáry.cz obdržela od dalšího našeho partnera ZHT Group několik věcí na odzkoušení. Jedná se o plovoucí čerpadlo Amphibio s vysokým výkonem, dvojici turbo proudnic a jednu vysokotlakou jetku s pistolovým ovládáním.

Po zevrubném zkoumání proudnic a čerpadla bylo dne 1.3. 2009 přistoupeno za pomoci satalických dobrovolných hasičů k jejich praktické zkoušce, která měla za cíl ověřit použití těchto pomůcek v praxi a po dohodě s firmou ZHT Group také najít a následně, jak se říká, vychytat případné mouchy, čili věci, které by bylo případně třeba zlepšit nebo provést jinak. Praktická zkouška byla provedena na břehu řeky Vltavy – ulice Za Elektrárnou v pražské Bubenči.

Proudnice Protek 366


První zkoušenou věcí je proudnice C52 Turbo jet model 366 od kanadského výrobce Protek, dodávaná firmou ZHT. Jedná se o klasické provedení jetky, tedy koncová tryska s regulací proudu kompakt/sprcha a průtoku za pomoci ovládací kulisy, uzavíratelná horním středovým madlem a otočnou spojovou koncovkou pro napojení hadice. Její zkouška proběhla za pracovního tlaku 0,5 – 0,6 MPa hadicí B75 s přechodem na C52.

Velitel zkoušky vydal rozkaz pro strojníka ,,vodu vpřed" a mohlo se začít ,,cákat" na hladinu jednoho z bubenečských ramen řeky Vltavy. Postupně bylo vyzkoušeno její zavírání a následné otevírání, regulace průtoku a změna druhu proudu. Vše fungovalo bezchybně, regulace průtoku jde velmi lehce, manipulace s tryskou při změnách proudu také. Kompaktní proud je přímý, netříští se, při přechodu na sprchu až clonu taktéž žádný problém. Proudnice nikde neprotékala. Její držení a celkové ovládání v zásahových rukavicích je dobré. Ergonomicky řešená rukojeť padne dobře do ruky a manipulace s proudnicí je stejná pro leváky i praváky.

Protek 366 dle prodejce:

Charakteristika:
- Je určena k vedení hasebního zásahu vodou a vodnými hasivy kompaktním i sprchovým proudem.
- Nastavitelný průtok ovládací kulisou : 115–230–360–415 l/min,
- Samostatné nastavení vodní clony otočnou hlavicí s kuličkovou aretací
- Konstantní průtok pří jakémkoliv rozptylu
- Změna průtoku bez jakéhokoliv změny rozptylu, možnost změny do polohy proplachování „Flush“ bez toho aniž by se musel uzavřít ventil.
- Kompaktní plný přímý vodní proud nebo lineární vodní clona s rozptylem 0 – 110°
- Prvotřídní kompaktní proud dokonce i při nízkém tlaku
- Gumové ochranné prvky zabezpečují ochranu proudnice při náročných podmínkách
- Tlaková spojka je k tělesu proudnice připojena otočným spojem zabraňujícím překroucení, popř. uvolnění připojené hadice
- Vyrobeno z odolných eloxovaných hliníkových slitin s vysokou pevností a nízkou hmotností
- Možnost použití s pěnotvorným nástavcem


Závěrečné shrnutí redakce Požáry.cz: Proudnice C52 turbojet Protek 366 je dobře ovladatelná a splňuje deklarované parametry a požadavky pro provoz u JPO. Testovací team je s ní plně spokojený.



Proudnice Protek 332


Druhou zkoušenou věcí je další turbo proudnice C52, opět od kanadského výrobce Protek, tentokrát s označením 332. Jedná se o proudnici, která má mimo kompaktu/sprchy/cl­ony také možnost použití plného proudu. A to díky volné vnitřní středové hubici. Konstrukce proudnice umožňuje používat oba proudy současně, přitom každý má svojí regulaci – plný proud se spouští otočením přední trysky, kompakt/clona pak horním středovým madlem. Nu, pojďme to zkusit. Z hadice se tedy odejmula proudnice 366 a na půlspojku se nasadila nová 332. Za chvilku tu byla voda. Hasič provedl otevření uzávěru a kompaktní proud se linul z trysky směrem k protějšímu objektu Metrostavu, jehož dělníci, v tomto místě budující pražský silniční tunel Blanka, naší činnost okamžitě pojali jako zpestření nedělního dopoledne a hasiče začali hned fotografovat… Z kompaktu se plynule přešlo na sprchu až clonu, vše bezproblémově. Poté se otevřel plný proud. Kombinované použití clony/kompaktu a plného vnitřního proudu je dokonalé. Pak nastal malý zádrhel a to v podobě rychlého zavření proudnice. Horní madlo se dalo do polohy ,,CLOSED" a nic. V případě puštěného plného proudu je uzavření horním madlem k ničemu, musíte současně i otočit přední tryskou, jinak voda teče stále. Je to jasné, každý proud má svůj uzávěr. Ano, je to sice jen o zvyku, ale při nějaké stresové situaci na toto může hasič snadno zapomenout.

Protek 332 dle prodejce:

Kombinovaná proudnice Model 332 a 333 je jediná proudnice na trhu, která umožňuje zasahovat plným proudem a zároveň používat vodní clonu. Oba proudy jsou přitom nezávisle na sobě regulovatelné.

Charakteristika:
- samostatně ovládaný plný proud, uzavíratelný ergonomickým madlem
- samostatně nastavitelná vodní clona, uzavíratelná otočnou hlavicí
- velká účinnost při postupu proti ohni a zároveň velkoplošná ochrana hasiče proti sálavému teplu
- kombinace vodního štítu a plného proudu současně
- masivní hliníkové těleso
- pracovní tlak 3,5 – 10 bar
- dostřik při 3,5 bar asi 57m
- možnost použití pěnového nástavce
- vhodné na hašení střední pěnou i bez pěnového nástavce
- ergonomické pogumované madlo pro pohodlné držení
- umožňuje kombinaci vodní clony a plného proudu, se samostatným ovládáním každého proudu


Různý průměr vrtání:
3/8" , 1/2 „, 5/8“ 3/8": 115 l/min při 3,5 bar
1/2": 190 l/ min při 3,5 bar 5/8": 300 při 3,5 bar
Při použití vodní clony: 230 l/min při 3,5 bar 360 l/min při 7 ba


Závěrečné shrnutí redakce Požáry.cz: Krom ,,joku" s uzavřením proudnice je s 332 naše redakce spokojena. Jednu malou mouchu však má a to, že v oblasti otočného spoje po několika minutách používání protéká. Toto může být závada pouze zkoušeného vzorku a určení přesné příčiny protékání ponecháme výrobci.



Proudnice Protek 302

Třetí zkoušenou věcí je opět proudnice. Ano, výrobce Protek. Výrobní model 302, tedy proudnice s jet tryskou a pistolovým uzávěrem pro použití na vysokotlakých navijácích. Na první pohled vypadá dobře a dojem kazí jen poněkud nevzhledná páka aretace. Že není jen nevzhledná, ale i poněkud nepraktická, o tom se naše redakce přesvědčila vzápětí při praktickém použití. Při zkoušce nemohl být plně využit její potenciál, čili běžný pracovní tlak 40 barů, neb vozidlo CAS 32 Tatra 815 nemá kombinované čerpadlo. Ve finále to však nevadilo. Namontoval se na ní přechod závit/C52 a šlo se na věc. Opět voda v hadici a první výstřik. V tom přišel problém s aretací. Ne snad, že by nefungovala, to ano, bezvadně, ale její plastová páka, namontovaná na pistolové rukojeti, svojí ostrou hranou roztrhla zásahovou rukavici tak, že jí už není možné dál používat a je na odpis. V první chvilce si toho náš testman ani nevšiml, neb jednou rukou držel proudnici a druhou prováděl její aretaci. Poté, když chtěl odaretovat, tak kouká a rukavice je trhlá ostrou hranou aretační páky. Firma ZHT Group již byla o této skutečnosti informována s tím, že se ve spolupráci s výrobcem pokusí nalézt lepší řešení. Co se týká samotného ovládání proudnice, resp. regulace průtoku jet trysky a změny proudu kompakt/sprcha/clo­na, toto funguje bezvadně, dostřik je dostatečný a samotné držení proudnice je komfortní.

Protek 302 dle prodejce:

Charakteristika:
Pistolové ovládání+tryska JET
Možnost připojení pěnotvorného nástavce Model 211
Připojení : G1
Nastavitelný průtok: 50–90–115 l/min
Max. tlak: 48 bar
Měnitelná vodní clona: 0 – 110°


Závěrečné shrnutí redakce Požáry.cz: Vysokotlaká proudnice Protek 302 s pistolovým držením a jet tryskou prošla testem relativně s dobrým výsledkem. Jediná a bohužel o to větší chyba je aretační páka, toto se musí řešit do budoucna jiným způsobem (stačí jiný tvar páky či neostré hrany). Současné řešení ostrohranné plastové páky je nevyhovující.


Čerpadlo Amphibio 1200 Model GXV 390

Poslední testovanou věcí je plovoucí čerpadlo Amphibio 1200 Model GXV 390. Jedná se o robustně vypadající plovoucí čerpadlo klasické koncepce. Jeho hnacím agregátem je motor Honda o výkonu 13 koní, který mu má dle výrobce, firmy ZHT Group, při ideálních podmínkách umožnit dosáhnout výkon až 1500 l/min. Jen toto však nebyl předmět testu.

Čerpadlo po jeho vyjmutí z vozidla DA bylo nejprve ,,ošaháno" a přitom se zjistil první nedostatek. Rám na motoru, za který se čerpadlo přenáší, je poněkud daleko od hrany plováku, takže při transportu se o něj hasiči mlátí do nohou. Díky jeho celkové hmotnosti (více jak 50 kg) nejde Amphibio delší dobu držet dál od těla, aby nedocházelo k velkým nárazům do nohou. Jeho transport prostě není ideální. Druhá věc, která při něm vadí, je umístění akcelerační páky. Ta je dle našeho názoru namontovaná dost nešikovně do středu rámu na jeho nosné straně přesně v místě, kde se uchopuje při transportu. Tímto se musí vzít do ruky mírně před nebo za tím, což má za následek převažování čerpadla dopředu či dozadu (záleží, jak se nese). Amphibio nelze uchopit za rám v čelních stranách (na straně, kde je vývod, je ještě více zapuštěný vně plováku a to už by si hasič asi nohu urazil úplně). Po těchto drobných peripetiích bylo čerpadlo dopraveno na hladinu Vltavy, na půlspojku konce statoru byla osazena hadice B75 a jdeme na věc. Zkouška začíná, jejím předmětem je naplnění vodní nádrže CAS 32 Tatra 815, tedy 8200 l vody a to při převýšení cca 3,5 m na čas. Čerpadlo šlapalo jak hodinky a nádrž byla naplněná za 6,38 min. Dle výpočtu bylo dosaženo 1285 l/min, což je více než slušný výkon. Amphibio poté běželo ještě několik desítek minut na volno, kdy bylo za pomoci lana přivázáno ke břehu.

Amphibio 1200 Model GXV 390 dle prodejce:

Zcela nový typ plovoucího čerpadla s motorem HONDA GXV 390
Nominální výkon 1500 l/min
Dopravní výška 55 m
Hmotnost 50.9 kg

1.Vysoký výkon
Nové plovoucí čerpadlo AMPHIBIO o výkonu až 1500 l/min , max. tlak 5,5 baru. Čerpadlo je osazeno špičkovými motory HONDA o výkonu 13HP.

2.Jednoduše odnímatelný plovák
Čerpadlo je od plováku jednoduše demontovatelné, co? má výhodu hlavně během transportu. Plovák čerpadla lze pak zvlášť umístit na střechu automobilu a čerpadlo uvnitř skříně požárního auta. Během zásahu lze pak velmi snadno a rychle plovoucí čerpadlo zkompletovat pouhým nasazením na plovák ( plovák byl speciálně navrhnut pro tyto účely, kdy výtlačné hrdlo je umístěno nad plovákem) a přitáhnutím křídlovými maticemi.

3. Ergonomický plovák s polystyrénovou vložkou
Moderní plovák čerpadla je vyroben ze sklolaminátu ze speciální povrchovou úpravou a vyplněn polystyrénovou vložkou tzn. v případě proražení plováku nemůže dojít k utopení čerpadla. Plovák je vyvážen a speciálně navrhnut tak, že i na neklidné vodní hladině nedojde k převrácení čerpadla a zároveň díky svým rozměrům lze čerpadlo snadno přenášet dvěma hasiči a lze projít i úzkými dveřmi. Čerpadlo je osazeno lehkým ergonomickým rámkem pro jeho snadnou manipulaci.

4. Nová konstrukce čerpadla
Výkon čerpadla přesně odpovídá výkonu motoru. Odstředivé čerpadlo je osazeno radiálním dvou-lopatkovým speciálním oběžným kolem pro maximální výkon. Stator je na výtlačné straně ukončen spojkou B 75.

Závěrečné shrnutí redakce Požáry.cz: Jedná se o vysoce výkonné plovoucí čerpadlo klasické konstrukce s bezproblémovým provozem a jednoduchou obsluhou. Sice to není motorová stříkačka jako např. PS 12, ale i tak je jeho výkon naprosto dostačující zásahovým potřebám JPO. Nelze však pominout drobné nedostatky, které však nebrání jeho provozu – poměrně špatný transport díky hlubšímu rámu za obvodem plováku a umístění akcelerační páky na něm v místě úchopu. Vše bylo poté konzultováno s výrobcem, tedy firmou ZHT Group. Z našeho pohledu bylo vzneseno několik návrhů na vyřešení problémů jinak bezvadného a výkonného čerpadla a to zvětšení obvodu přenosného rámu a přemístění akcelerační páky na čelní stranu nad vývod, kde nebude překážet při transportu a bude se i lépe ovládat, protože když se nachází na hladině, většinou k němu hasič přistupuje právě z čelní strany, kde je vývodní armatura. Její eventuální přesunutí do čela nebude překážkou při startování za pomoci šňůry.

Tolik tedy dosud poslední redakční test hasičského vybavení, tentokrát od firmy ZHT Group, partnera severu Požáry.cz, který měl za cíl vyzkoušet v praxi trojici proudnic a plovoucí čerpadlo, přitom odhalit případné nedostatky a navrhnout jejich odstranění. To se i stalo. Ještě zbývá dodat, že na zkoušené čerpadlo i proudnice je firmou ZHT poskytována záruka po dobu 5 let.


Testovací team: Václav Porkát, Petr Svoboda a JSDH Praha-Satalice

Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK