Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Žilině na Kladensku mají nové Terrno od THT, parkovat budou ve zbrusu nové hasičárně

Hasiči v Žilině získali novou cisternovou automobilovou stříkačku. Tatru za 5 913 875 korun včetně DPH dodala obci firma THT Polička. Slavnostně otevřeli také zcela novou zbrojnici.

V pátek 1. prosince roku 2017 se navzdory teplotám okolo nuly v Žilině na Kladensku sešli členové místní jednotky a sboru dobrovolných hasičů před novou zbrojnicí, aby slavnostně převzali jak budovu, tak nové vozidlo Tatra Terrno.

Dorazili také představitelé obce, zástupci středočeského Hasičského záchranného sboru a hasiči z okolních jednotek. Nechyběli ani zvídaví občané.

Nová zbrojnice, která nahradila původní malou garáž, byla financována i díky dotacím. Celkové náklady na výstavbu byly 6,4 milionu – generální ředitelství HZS ČR přispělo dvěma miliony, Středočeský kraj milionem a půl. Zbylou částku – přibližně 1,2 milionu, financovala obec.

Výstavba nové hasičárny probíhala od konce srpna roku 2016, kdy byla stará malá garáž kompletně zbourána. Na plácku nad obecním úřadem pak vznikly základy nové moderní zbrojnice, dokončena byla přibližně po roce od zahájení výstavby.

Kromě garážových stání se v hasičárně nachází i zázemí, nechybí koupelna a místnost pro setkávání hasičů – a to i těch mladých. Ti patří k tradici místního sboru – od roku 1978 do současnosti prošlo oddílem mladých hasičů nespočet dětí. Některým se jejich koníček stal dokonce profesí.

Kompletní průběh rekonstrukce je zachycen ve fotoalbu žilinských hasičů.

Jednotka má v současné době 19 členů, z toho 4 velitele družstev a 7 strojníků. Převážná většina členů jsou nositelé dýchací techniky, část jednotky také prošla kurzem vyprošťování zraněných osob při dopravních nehodách.

Jednotka je zařazena v kategorii JPO III a je předurčena na zásahy u dopravních nehod. Tam až do současné doby vyjížděla s nevyhovující technikou – většinou vozidlem Avia. Nově hasiči disponují lepším vyprošťovacím zařízením a novým vozidlem, což rychlost a kvalitu pomoci na místě jistě zlepší.

V posledních letech jednotka zasahuje průměrně u 40–50 mimořádných událostech ročně. O své činnosti hasiči informují jak na webu hasici.zilinet­.cz, tak na Facebooku.

Přečtěte siDobrovolní hasiči ve Středočeském kraji získali od krajských profesionálů vybavení pro zásahy

Stejný „vzor financování“ jako u zbrojnice obec využila pro získání nové zásahové cisterny. Z celkových šesti milionů tvořila dotace od GŘ HZS ČR 2,4 milionu, kraj přispěl jedním milionem. Obec investovala do nákupu 2,5 milionu, vybavení vozidla pak vyšlo na dalších 370 tisíc korun.

Podvozek cisterny

Dvounápravový podvozek Tatra R55 s šestimístnou kabinou je osazen vidlicovým vzduchem chlazeným osmiválcem o výkonu 325 kW. Motor splňuje emisní normu Euro 5 systémem selektivní katalytické redukce a je spřažen se čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra 14 TS 210 T s automatizovaným řazením Norgren.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou uchyceny dýchací přístroje Dräger PA 90, mezi nimi pak trojice náhradních tlakových láhví. V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, ve čtyřech ruční svítilny. Prostor v zadní části kabiny je osvětlen zelenými LED diodami.

V zorném poli řidiče je 4" displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Elektrický lanový naviják v podélnících rámu na předním nárazníku disponuje tažnou silou 50 kN a 25metrovým lanem.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Na levé straně kabiny je u dveří řidiče sdružená zásuvka Rettbox Air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů.

Vozidlová radiostanice je analogová, její druhý mikrofon a reproduktor najdeme v zadní části vozu u obslužného panelu čerpadla.

Nástavba

Šestiroletová nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Nádrž na hasivo je z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a umožňuje nízkotlaký, vysokotlaký i kombinovaný provoz. Přiměšovací zařízení s proudovým přiměšovačem je ovládáno ručně.

Odnímatelná lafetová proudnice má výkon 2 000 litrů za minutu, lze ji použít i samostatně mimo automobil, stativ je součástí výbavy.

Osvětlovací stožár s hlavicí sestávající ze čtyř LED reflektorů disponuje celkovým světelným tokem 30 000 lumenů.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je provedena pouze v obyčejném červeném odstínu RAL 3000, i s navijákem je dlouhá 8 280 mm, vysoká je 3 150 mm a široká 2 550 mm. Její provozní hmotnost je 12 500 kg.

Technika sboru a jednotky byla za celou historii místních hasičů velmi bohatá. První ruční stříkačka byla pořízena několik měsíců po založení sboru a od roku 1895 sloužila až do listopadu roku 1947. Tehdy byla zakoupena dvoukolová motorová stříkačka a vznikl problém s její dopravu k případnému zásahu.

Proto byla v lednu roku 1950 pořízena Tatra 52, která sloužila až do posledních sil. V roce 1959 hasiči získali automobil Tatra 805, v roce 1998 pak Tatru 138.

Vozový park v roce 2005 doplnila Avia od jednotky z Unhoště a tři roky na to došlo k výměně Tatry 138 za 148. Od HZS Středočeského kraje jednotka získala nejprve v roce 2009 osobní automobil Škoda Felicia, následně pak v roce 2012 vozidlo Škoda Fabia.

V roce 2017 pak „tatrováckou“ historii doplňuje nové Terrno od firmy THT Polička.

Sdílet