Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Protipožární letouny Canadair CL-215 a CL-415

Obojživelný stroj Canadair CL-215 je vůbec první letadlo navržené výhradně pro letecké hašení lesních požárů vodou i s možností přimíšení pěny jako smáčedla. Jeho nepřímý předchůdce PBY Canso byl upravený z vojenského hlídkového letadla, CL-215 byl vytvořen čistě jako vodní bombardér.

Jeho vznik se datuje v roce 1960. Schválení typu bylo dáno v únoru 1966 pro 30ks letounů: 20 pro provincii Quebec, 10 pro Francii. CL-215 měl první zkušební let 23 října 1967. Kanadská typová zkouška byla udělená v březnu 1969 a datum dodání prvních strojů byl dán na červen tohoto roku.

Poté nově zvolená vláda provincie Quebec usoudila v rámci úsporných opatření, že je 5 letadel nadbytečných, okamžitě o ně projevila zájem vláda Francie, Španělska a Řecka. Po dodání prvních 30ks neměla továrna žádné další zakázky v blízké budoucnosti, tudíž výrobní linka byla rozebrána a části strojů uskladněny. Po nějaké době vlády Španělska a Řecka přišly s požadavky na výrobu požárních letadel a tak Canadair 215 šel zpět do výroby s další sérií 20 letadel. A tak to šlo po dobu dalších 20 let, až do páté série, celkem bylo vyrobeno 125 letadel. CL-215 byly dodávány do šesti kanadských provincií a dvou států USA, dále pak do Francie, Španělska, Řecka, Itálie, Jugoslávie, Thajska a Venezuely. Ke konci 80.let byl stroj modernizován na typ CL-215 T. Výroba CL-215 skončila 1990.

Pro své skvělé letové i hasební vlastnosti se typ dočkal nástupce a to CL-415.

Kde jsou CL-215 ve službě nyní? Stále vykonávají požární službu v provinciích Alberta, Saskatchewan, Manitoba, Ontario, Quebec a Newfoundland, Yukon, Severní Karolína a Minnesota. V zámoří slouží ve Francii, Itálii, Řecku, Španělsku, Chorvatsku, Thajsku a ve Venezuele. V některých zemích jsou CL-215 v držení armády a kromě využití k hašení se používají i jako letouny pro SAR team.

Operační činnost

Po vzletu z letiště na místo hasebních prací je CL-215 a jeho dvou až čtyřčlenná posádka informována o nejbližším vodním zdroji u požáru – velké jezero, řeka apod.

Inspekcí během letu je udělána na vodní zdroj vizuální kontrola, posádka se pojistí, že je zdroj ve vhodné vzdálenosti a nejsou žádné překážky, které by mohly ovlivnit bezpečnost letadla a jeho posádky při nabírání vody. Letadlo pak dotkne se vodní hladiny a nabere 5400 l/vody do vnitřních tanků během deseti sekund. Po nabrání vody se uzavřou klapky tanku a letadlo vzlétne do vzduchu směrem k ohni. Velící důstojník na palubě letadla instruuje posádku letadla kde a jak vypustit vodu. Rozhoduje samozřejmě i o použití smáčedla a dále vyhodnocuje situaci pomocí palubního počítače. Smáčedlo zlepší vlastnosti vody, tudíž i její hasební účinek. Na palubě letadla jsou dvě vodní nádrže, které se na hašení dají použít jak postupně tak i naráz. Letoun má operační použití cca 2.5 až 4 hodiny s plnou zásobou paliva. 5,400 l/vody vypouští na požářiště zhruba v rychlosti 130 km/h. Schopnost nabrat vodu v blízké bezpečnostní vzdálenosti k ohni zaručuje CL-215 velmi účinný zásah, tedy i dopravení velkého množství vody během krátkého času. Toto je důležité pro počáteční požární útok a prodloužení vzdušné podpory pro pozemní hasičské jednotky.

TTD CL-215

  • Výrobce:Canada­ir,Kanada
  • Motor:2× Pratt a Whitney R-2800 CA 13-každý o síle 2100 koní
  • Vrtule: Hamilton Standard Hydromatic
  • Délka:19.82 m
  • Rozpětí křídel:28.6 m
  • Plocha křídel:100.33 m2
  • Výška:8.98 m
  • Hmotnost prázdného stroje:12 855 kg
  • Hmotnost maximální:19 731 kg
  • Dostup:6048 m
  • Dolet:2090 km
  • Max.rychlost:290 km/h,verze T až 304 km/h
  • Zásahová rychlost:130 km/h
  • Posádka:2–4 členná, v některých státech až 6 členů

Canadair CL-415

Canadair 415 je zatím poslední typ víceúčelového obojživelného letadla, odvozeného z typu CL-215. CL-415 je obojživelné hornokřídlé, turbovrtulové letadlo. Vyznačuje se čtyřmi nádržemi, které pojmou 6160 litrů vody. Canadair 415, ačkoli je zjevně podobný svému předchůdci, je docela nový stroj. Liší se zejména motory a má klimatizovanou pilotní kabinu. Ve srovnání s CL-215 má zvýšenou operační nosnost a také novou avioniku. Canadair 415 se také používá jako pobřežní hlídkový letoun, dále pro úkoly SAR teamů.

První myšlenka inovace CL 215 na CL 415 byla v roce 1989, samotný výrobní program byl zahájen v říjnu 1991. První zkušební let Canadair 415 provedl v prosinci 1993 a první letadlo k operačnímu použití bylo dodáno v listopadu 1994. V současné době se tento letoun používá téměř u hasičů všech zemí, kde ještě mají, nebo měli předchozí typ CL-215.

TTD CL-415

  • Stát Kanada
  • Posádka 2–4
  • Pasažéři 8 / 30 s odstraněnými tanky

Pohon

  • Motory 2 x Pratt & Whitney Canada PW123AF turbovrtulový
  • Síla 2 × 1775 kW (2380 hp)
  • Vrtule Hamilton Standard 14SF-19 čtyřlistá, průměr 3.97 m
  • Spotřeba paliva 840 l/ let.h-průměr

Rozměry

  • Délka 19.82 m
  • Výška 8.98 m
  • Rozpětí 28.61 m
  • Plocha křídel 100.33 m2

Hmotnosti

  • Operační hm.prázdného letounu 12861 kg
  • Max. náklad 6123 kg
  • Obsah vodní nádrže 6160 l
  • Obsah palivové nádrže 5796 l
  • Max. vzletová hmotnost ze země 19890 kg
  • Max. vzl.hmot. po nabrání vody 20865 kg
  • Max. přistávací hmotnost 16783 kg

Výkon

  • Max. cestovní rychlost 376 km/h
  • Počáteční stoupavost 7 m/s s max. zátěží
  • Délka vzletu 844 m na zemi nebo 814 m na vodě
  • Délka přistání 674 m na zemi, 664 m na vodě
  • Max. dolet 2427 km
  • Doba nabírání vody 12 sekund
Sdílet