Čtvrtek 14. listopadu 2019, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Recyklujte s hasiči 970

Hasiči v Drnholci převzali novou zářivě červenou cisternu Scania, dodala ji společnost WISS Czech

V sobotu 12. května 2018 jednotka sboru dobrovolných hasičů městyse Drnholec slavnostně převzala před budovou staré radnice v Drnholci z rukou starosty městyse Jana Ivičiče klíče od nové cisternové automobilové stříkačky CAS 20/4000/240-S2R na podvozku Scania P440 4×4 s kabinou CrewCab CP28.

Předání se uskutečnilo za přítomnosti hejtmana Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka, zástupců Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje, starostů okolních obcí, starostky OSH Břeclav SH ČMS a jednatele společnosti WISS Czech. Slavnostnímu aktu přihlíželi členové okolních sborů a občané Drnholce.

Když jsme na podzim roku 2015 s vedením městyse Drnholec začali plánovat obměnu techniky a za úplně novou tak, jak nám stanovuje legislativa – tj. jedna cisterna a jeden dopravní automobil, jen jsem se usmál a povzdechl si, že to se nikdy nemůže stát.

Dnes se píše měsíc květen roku 2018 a v garážích v hasičské zbrojnici nám stojí dva nové zářivě červené hasičské automobily, za které bych chtěl za celou jednotku poděkovat vedení městyse Drnholec a všem, kteří se na jejich pořízení podíleli,

uvedl velitel JSDH Dalibor Huťka.

Cisternu za 5 919 000 Kč městysu Drnholec dodala společnost WISS Czech. Na pořízení se podílel Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů částkou 2,5 milionu korun prostřednictvím investiční dotace MV GŘ HZS ČR z programu „Dotace pro jednotky SDH obcí“, Jihomoravský kraj jedním milionem korun a zbylou částku doplatil Městys Drnholec.

Když se ohlédnu o pár let zpět na začátek roku 2016, tak jsme na základě podnětů velitele jednotky Dalibora Huťky připravili projekt obměny požární techniky. Vedlo nás k tomu několik důvodů.

Nespolehlivost vozidel, vysoké náklady na opravy a údržbu, nedostatek řidičských oprávnění a zefektivnění nákladů na provoz jednotky. Stáří vozidel se pohybovalo kolem 30 let. Proto jsme se rozhodli obměnit vozový park. Namísto čtyř zastaralých kusů techniky jsme pořídili dva nové a moderní vozy.

V roce 2016 jsme díky novému dotačnímu titulu pořídili nový dopravní automobil Ford, který nahradil dva zastaralé dopravní automobily. Na tento automobil se podařilo získat dotaci z Ministerstva vnitra ve výši 450 tisíc Kč a dotaci z Jihomoravského kraje ve výši 300 tisíc Kč.

Zbytek finančních prostředků ve výši 213 tisíc Kč uvolnil ze svého rozpočtu městys. V tomto roce se také připravoval projekt na obměnu starých cisteren.

Uběhly dva roky a dnešní den je tedy zároveň dnem, kdy bude obměna techniky kompletně dokončena,

uvedl starosta městyse Drnholec Jan Ivičič.

Podvozek, motor a převodovka

Pro cisternu byl použit podvozek Scania P440 4×4 s kabinou CrewCab CP28. Dvounápravový podvozek umožňuje použít pohon všech kol, k dispozici jsou samostatně uzavíratelné uzávěrky diferenciálů. Pro barevnou úpravu CAS je použita bílá barva RAL 9003 a zářivě červená barva RAL 3024.

Podvozek umožňuje brodění klidnou vodou do hloubky až 750 mm.

V přední části vozidla je umístěn elektrický lanový naviják o tažné síle 53 kN s 25metrovým lanem vybavený jištěním proti přetížení. Zadní část požární účelové nástavby je v prostoru rámu podvozku osazena tažným zařízením pro brzděný přívěs o hmotnosti 3 500 kg.

Naviják je osvětlen LED páskem v masce vozu pro bezpečnější manipulaci za snížené viditelnosti.

O pohon vozu se stará motor Scania DC13 112/440 hp o výkonu 323 kW splňující emisní normu Euro 5.

Motor umožňuje provoz bez činidla Ad Blue a to bez omezení výkonových parametrů a snížení životnosti motoru a bez potřeby zvýšené údržby či servisních zásahů během provozu či po jeho ukončení.

CAS je vybavena automatickou převodovkou Opticruise Scania bez spojkového pedálu. Převodovka umožňuje manuální i automatické řazení převodových stupňů. Z důvodu zvýšení bezpečnosti je CAS vybavena retardérem.

Převodovka umožňuje provoz se zapnutým pomocným pohonem bez možnosti přeřazování do rychlosti 10 km/hod.

Kabina posádky

Kabina vozidla je šestimístná, šestici hasičů poskytuje velkorysý prostor. Přední i zadní okna jsou elektricky ovládaná, stejně jako vyhřívaná boční zpětná zrcátka.

V zorném poli řidiče je uchycen 7" monitor couvací kamery.

Na středním panelu palubní desky jsou dvě 24V a dvě 12V zásuvky, nechybí ani dvojice 5A zásuvek USB. V prostoru za sedadlem velitele je umístěna samostatně jištěná 12V zásuvka pro napájení přenosné lednice.

Jednotka sboru dobrovolných hasičů Drnholec funguje již více jak 20 let v režimu, kdy jsou členové v pracovněprávním vztahu s obcí a zajišťují organizovaný výjezd jednoho družstva do 5 minut od vyhlášení poplachu jak na území městyse, tak do sousedních obcí v širokém okolí. Vypomáhají profesionálním kolegům ze stanic v Hrušovanech nad Jevišovkou, Mikulově a Pohořelicích. Jsou předurčeni pro zásahy u dopravních nehod.

Za posledních pět let jednotka zasahovala u 407 mimořádných událostí. Drnholečtí hasiči vyjížděli k 147 požárům, u kterých se podařilo uchránit hodnoty ve výši 30 milionů korun. Pomáhali při záchraně 67 občanů, kteří byli zraněni nebo bezprostředně ohroženi na životě.

Nástavba vozu

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení nebo svařování. Účelová nástavba je pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství po obou stranách opatřena plošnými stupačkami v prostoru pod předním a zadním úložným prostorem.

Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky.

Výška madla nebo jiného prvku otevřené roletky je s ohledem na různou výšku jednotlivých hasičů nejvíce 2 000 mm od země.

Ve vnitřních prostorech účelové nástavby určených pro uložení požárního příslušenství je použito diodového osvětlení. Na obou stranách účelové nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezové oceli, jakosti minimálně AISI 316L.

Nádrž na vodu má objem 4 000 litrů a je v prostoru pochůzné plochy opatřena vstupním otvorem o průměru nejméně 500 mm s odklopným víkem s rychlouzávěrem. Nádrž na pěnidlo má objem 240 litrů.

Pro dodržení základních hygienických podmínek pro hasiče je CAS vybavena hygienickými prostředky – tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky v zásobníku, které jsou uloženy v účelové nástavbě CAS na výsuvném úložném prvku.

Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu. Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS.

Zadní část účelové nástavby CAS je vybavena couvací kamerou pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče.

Rozměrné požární příslušenství je uloženo ve dvou schránkách s odvětráním, utěsněným dnem a s víkem, vyrobených z lehkého kovu umístěných na účelové nástavbě. Vnitřní prostor schránky je vybaven osvětlením v provedení LED.

Účelová nástavba je vybavena osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země, s pneumatickým vysouváním a elektrickým naklápěním světel. Stožár je osazen čtyřmi LED světly odolnými proti otřesům o odpovídající svítivosti 20 000 lumenů.

Stožár je vybaven funkcí návratu do parkovací polohy. Zdrojem elektrické energie je pro něj elektrická soustava podvozku CAS s možností přepojení na externí 230V zdroj elektrické energie.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla v provedení LED, částečně zapuštěného do bočních stěn a do zadní stěny účelové nástavby. Oranžová blikající světla na zadní stěně účelové nástavby jsou v provedení LED a jsou sdružena do jednoho celku v počtu osmi světelných zdrojů.

Čerpací jednotka a zařízení pro zásah

Čerpací jednotka s obslužným místem je umístěna v zadní skříni účelové nástavby. Použité čerpadlo Ruberg R30/2,5 – Euroline umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku.

Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa a jmenovitým průtokem nejméně 150 litrů za minutu.

Veškeré ovládací a kontrolní prvky jsou dostupné ze země. V prostoru čerpací jednotky jsou umístěny ovládací prvky čerpací jednotky do výše 1 800 mm.

Ovládání CAS je řízeno přes řídící modul nástavby, který pomocí CAN sběrnice komunikuje s jednotlivými částmi podvozku. Vše zobrazuje multifunkční displej v nástavbě nebo v kabině osádky. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové analogové radiostanice.

Přední část kabiny osádky je ve spodní části vybavena přední nárazníkovou proudnicí s elektronickým ovládáním pomocí multifunkčního joysticku z kabiny řidiče. Průtok nejméně 400 litrů za minutu při tlaku nejméně 8 barů, dostřik nejméně 50 metrů při 10 barů, změna proudu je prováděna taktéž pomocí elektronického ovládání z kabiny.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice. Naviják umožňuje nouzové ruční navíjení.

Naviják je opatřen vodícími kladkami (rolnami) pro snadnou manipulaci s vysokotlakou hadicí. Vysokotlaká hadice má délku 60 metrů, hadice je v celé své délce tvarově stálá a plně průtočná. K hadici je připojena vysokotlaká proudnice pro hašení vodou i pěnou.

Dobíjení

CAS je v prostoru místa nástupu strojníka do kabiny vybavena integrovanou zásuvkou Rettbox pro doplňování tlakového vzduchu a vnějšího zdroje napětí 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií s automatickým odepnutím při nastartování motoru.

Dalibor Huťka, velitel JSDH Drnholec
Bronislav Kocman, místostarosta městyse Drnholec
Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK