Z Campulungu do Radíkovic
Staronové „off-roady“ v hasičské úpravě
Je to už dost dlouho, co někdejší podnik zahraničního obchodu Motokov dovezl z továrny v Campulungu v Rumunsku svůj poslední terénní automobil značky ARO (celkem se jich u nás objevilo přes 3000). Pravda je, že tato vozidla, stejně jako další rumunské automobily, nepatřila právě k těm nejspolehlivějším a nejkvalitnějším. Pravda ovšem také je, že mezi terénními automobily (moderním slangem automobilistů tzv. off-roady) pro těžké podmínky stále zůstává ARO zajímavým dopravním prostředkem, jehož největší předností je přijatelná pořizovací cena, nízké ceny náhradních dílů a slušné terénní schopnosti. Před 30 lety se prodával rumunský terénní automobil M 461 na našem trhu za 66 500 Kčs (Dacia 1300 tehdy stála 68 000 Kčs a VAZ 2101 stál 65 000 Kčs). Po několika letech bylo toto terénní vozidlo z Rumunska nahrazeno typem ARO 240 a záhy následoval menší typ ARO 10. Tolik pokud jde o starší typy. Novodobou historii tohoto terénního typu začalo v polovině devadesátých let minulého století tvořit ARO 243 TD. To již ovšem z Rumunska nedovážel Motokov, ale společnost AUTO MAX se sídlem v Radíkovicích nedaleko Hradce Králové, která se stala akreditovaným dovozcem. Auto Max to s ARO neměl lehké. V té době byly v módě drahé terénní automobily renomovaných značek, zejména z Japonska. Mitsubishi, Nissan, Suzuki. A mezi ně se mělo zařadit rumunské ARO? Po 12 letech investic a vývoje se postupně začalo ukazovat, že i laciné, technicky jednoduché vozy, pokud mají slušné servisní zázemí a přijatelnou kvalitu, mohou v této konkurenci obstát. AUTO MAX dováží z Rumunska automobil bez motoru a bez převodovky. Stovky hodin práce pak investuje do zrodu vozidla odpovídajícího našim předpisům. ARO 4×4 je dnes v podstatě českým výrobkem, který sice nese původní značku, ale je kompletně vyvíjen a montován v naší republice. AUTO MAX je upravuje po svém (včetně elektroinstalace, brzdové soupravy atd.) a s využitím komponentů od dalších výrobců. Základem je spolehlivý a levný turbodieselový motor ANDORIA Euro 3 z Polska o objemu 2500 cm3 a výkonu 65 nebo 75 kW. Všechna takto upravená vozidla ARO jsou bez elektroniky, která komplikuje opravy vozidel vyšších cenových skupin. Naskýtá se samozřejmě otázka, proč AUTO MAX vůbec vozy ARO dováží z Rumunska, když z nich pak dělá něco úplně nového? „Protože podvozek a karosérii sami vyrobit neumíme a za tu cenu bychom ji u nás prostě nepořídili", vysvětluje Mgr. Jindřich Bára, vedoucí marketingu a obchodu firmy. Myšlenka zakladatele a ředitele firmy ing. Karla Štochla, který má s rumunskou automobilovou technikou dlouholeté zkušenosti, že český trh bude potřebovat také méně luxusní, ale cenově výrazně levnější vozy, začala postupně nést ovoce. Dnes už vedle různých typů ARO (celkem je jich 11), které se v Radíkovicích vytvářejí na rumunském základě, našla své místo i hasičská verze, vyráběná ve spolupráci se Strojírnou Potůček Slatiňany (dodává vnitřní hasičské vybavení). Jindřich Bára ze společnosti AUTO MAX rád vysvětlí další podrobnosti. Některé hasičské sbory se již v Radíkovicích byly podívat a naše cesta tam byla vlastně inspirována tímto zájmem hasičů. Jak se do Radíkovic dostat? – Na silnici č. 11 za Hradcem Králové směrem na Prahu u známého motorestu Maják (dnes už devastovaného) je třeba odbočit doprava a jet přes vesnici Libčany. Do společnosti lze telefonovat na číslo 495 585 435. VÁCLAV GEIKL Foto: Ivo HavlíkRZA ARO 328 2,5TDi 4×4 Motor: 4CTI90 – 1BE vznětový/4 Objem válců: 2417 cm3 Maximální výkon: 65/75 kW Otáčky motoru při max. výkonu: 4100 min-1 Palivový systém s nepřímým vstřikováním paliva, vstřikovací čerpadlo BOSCH Rozměry: 5050 mm (délka) 1775 mm (šířka) 2080 mm (výška) Světlá výška: 220 mm Počet sedadel: 5+(6), počet dveří: 5 Hmotnost vozidla 1930 kg (celková hmotnost 3200 kg), spojka VALEO, převodovka TCZEW/EATON/LUBLIN, redukční převodovka ARO, spotřeba paliva při 90 km/hod 12 l/100km, městský provoz 13,5 l/100 km. Max. rychlost 120 km/hod.






načíst další obrázky ↓