Neděle 17. prosince 2017, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner & VIP: PO-BP 970x150 OK

SS 3000, letištní speciál z Indonésie

Představujeme vám letištní zásahový speciál, který je vyrobený indonéskou firmou New Sentosa a nese označení SS 3000. Jeho slavnostní uvedení proběhlo minulý rok v rámci veletrhu Pameran Perdagangan Indonesia 2008, kde automobil vzbudil velkou pozornost.

Představujeme vám letištní zásahový speciál, který je vyrobený indonéskou firmou New Sentosa a nese označení SS 3000. Jeho slavnostní uvedení proběhlo minulý rok v rámci veletrhu Pameran Perdagangan Indonesia 2008, kde automobil vzbudil velkou pozornost.

Pro českou hasičskou obec je Asie, co se požární techniky týče, jistě zemí poměrně neznámou. Několik zásahových automobilů z tohoto koutu světa bylo na našem serveru již představeno, letištní speciál však nikoliv. Plnohodnotné speciální letištní vozy vyráběla doposud pouze japonská firma Morita, nutno dodat, že ve spolupráci španělské Protec-Fire SA. Tyto vozy designově připomínají staré Simony Protector, což však na jejich funkčnost nemá žádný vliv. Další letištní vozy, konkrétně typu Panther, lze pořídit u singapurské firmy SK Fire, která je odnoží dříve rakouského, dnes již nadnárodního koncernu Rosenbauer.

Minulý rok byl v měsíci říjnu na veletrhu Pameran Perdagangan Indonesia 2008 slavnostně představen zcela nový typ letištního zásahového automobilu, vyrobeného v Asii. Jedná se o model s označením SS 3000 a jeho výrobcem je indonéská firma New Sentosa. Tato firma, která je držitelem i několika certifikátů kvality, jakosti a použitelnosti, je relativním nováčkem na poli hasičských vozidel, neboť existuje od roku 1997. Za tu dobu si však ve své domovině, kterou je Indonésie, vydobyla silnou pozici. Ostatně nejen tam, firma dnes vyváží i do zahraničí. Její výrobní program obsahuje veškeré požární automobily – klasické městské cisterny pro družstvo či dopravu vody, kombinované vozy, technické automobily, speciály pro petrolejářský průmysl a také letištní cisterny.

První vlaštovkou v rámci speciálních letištních vozidel byl před několika lety automobil AIV (obdoba RIV – Rapid Interveniton Vehicle, po našem auto prvního výjezdu), který firma New Sentosa postavila na švédském podvozku Scania. Design a vlastně celá nástavba je však jejich produkcí. Před tímto vozem se v Jakartě vyráběly a stále vyrábějí letištní vozy na klasických podvozcích, tedy běžný podvozek, např. Mercedes, Iveco a nástavba určená pro letiště. Čistokrevný speciál byl až automobil Sentosa 5700 AIV 4×4. Po něm přišel SS 3000. Když byl před rokem představený, ihned vyvolal velký zájem a to z několika důvodů – design, ovladatelnost a cena.

Pojďme si ho tedy představit a tyto důvody uvést na pravou míru. SS 3000 6×6, to je označení letištního zásahového speciálu. Futuristickým designem toto auto velmi připomíná automobil Panther od Rosenbauera v jeho novém provedení. Inspirace designérů právě tímto vozem je zcela evidentní, na což bylo při jeho představení i poukázáno. Na druhou stranu prč ne. Základ tvarů letištních vozidel je stejný u všech výrobců – aerodynamika a robustnost. Toto SS 3000 beze zbytku splňuje. Že připomíná Pantera? Ano, o tom žádná, ale není sám. Vzpomeňme polský letištní speciál Felix a jeho futuristický design, taktéž připomínající dnes již legendární rakouský automobil. Provedení lafetové proudnice pro změnu připomíná francouzský speciál Sides S-2000.

Speciální terénní podvozek automobilu SS 3000 je z části vlastním výrobkem firmy New Sentosa a z části švédské Scanie, o pohon všech šesti kol se stará 16-litrový agregát Scania o výkonu 560 koní, který je umístěný v zadní části automobilu. Převody rozděluje automatická převodovka. Zrychlení 0 – 80 km/h dosáhne indonéský speciál za 40 vteřin, což je jeden ze základních požadavků na tyto vozy dle bezpečnostních předpisů leteckých úřadů (ICAO, NFPA).

Karoserie, resp. požární nástavba je modulové koncepce. Prvním je kabina, která je určena pro pěti osob, avšak primárně v ní jezdí pouze strojník, sedící uprostřed, jak je u letištních vozů obvyklé, který tvoří řidiče, hasiče a velitele v jedné osobě. Za jeho sedadlem jsou čtyři místa pro hasiče. Vnitřní uspořádání automatických ovládacích prvků včetně lafety, ochranných trysek a osvětlovacího stožáru je totiž uzpůsobeno pro obsluhu vozu pouze jednou osobou, což dělá z SS 3000 unikát. Dominantním prvkem jsou dva kulaté světlomety a mohutné panoramatické čelní sklo. Nástup do kabiny je zajištěn dveřmi s pomocným venkovním madlem na obou stranách vozu.

Za kabinou je druhý modul, tvořící požární nástavbu. V ní nalezneme čerpadlo, které má označení NS 6000 a firmě ho dodává německý nástavbář Schlingmann, jeho výkon je 6000 l/min při tlaku 10 barů. Na obou stranách jsou ve spodní části za předním kolem umístěny v otevřených skříních na výklopné hrazdě průtokové navijáky, umožňující zásah vodou i pěnou. Největší místo v nástavbě zabírají nádrže hasebních látek, vodní je o objemu 10 000 l, pěnidlová 1500 l. Více vybavení automobil neveze, dýchací přístroje jsou v kabině. Za prostorem nádrží je teleskopický osvětlovací stožár. Na pochozí ploše je umístěna lafeta, kterou lze přepnout z dálkového na ruční ovládání. Přístup sem je zajištěn ze zadní části vozu.

Třetím modulem je výklopná zadní část, která ukrývá srdce vozu, čímž je motor Scania.

Celý automobil je v dominujícím červeném barevném provedení, které doplňuje šedivo-stříbrná a také výstražné majáky oranžové a červené barvy – oranžová pro pohyb na letišti a červená je zásahová. V rámci přání a možností vozu ho lze doplnit o např. přední pomocnou lafetu apod. Výrobním materiálem nástavby SS 3000 je plast a hliník.

Závěrem zmiňme cenu speciálu SS 3000, ta je v přepočtu na koruny ve výši 13 500 000, což je oproti konkurenčním automobilům nesrovnatelně méně. O kvalitě a dílenském zpracování nejen letištních speciálů firmy New Sentosa se bude moct přesvědčit osobně každý z návštěvníků veletrhu Interschutz 2010, který se bude konat v německém Lipsku začátkem červa příštího roku. New Sentosa je jedním z mnoha vystavovatelů. Díky svým nízkým cenám pronikla firma např. na trhy v Pákistánu, Vietnamu, Súdánu atd.

Firma New Sentosa má v současné době ,,na papíře" vyvinutý i menší model letištního vozu. Jedná se o typ SS 1500, disponující zhruba poloviční hodnotou technicko-taktických dat nástavby. Speciální podvozek domácí produkce je v provedení 4×4 a pohánět jej bude opět motor Scania o síle 400 koní.

New Sentosa se díky automobilu SS 3000, kterých je dosud vyrobeno šest kusů, zařadila do světové elitní skupiny výrobců mobilní požární techniky. V Indonésii jsou na tento fakt patřičně hrdí.

Ve fotogalerii naleznete kromě vozu SS 3000 další produkty indonéské značky, zajímavý je bezesporu designově velmi zvláštní požární automobil na americkém podvozku Spartan, připomínající obytný vůz.

Foto a info: New Sentosa, internet, kompas.tv

-wap-

Sdílet
Banner happyend OK