Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Složky IZS procvičovaly zásah u nehody vlaku s následným požárem ve Votickém tunelu na Benešovsku

V úterý 24. září 2019 těsně po 23. hodině se ve Votickém tunelu na Benešovsku stala železniční nehoda, při které vlak na trase z Českých Budějovic do Prahy najel na překážku a po vykolejení začal hořet.

Tolik námět společného taktického cvičení složek IZS, kterého se za hasiče zúčastnily profesionální jednotky ze stanic Benešov a Sedlčany, dobrovolné jednotky obcí Votice, Olbramovice, Vrchotovy Janovice, Bystřice, Jankov, Neveklov, Čerčany a Miličín a jednotka Hasičské záchranné služby SŽDC Praha.

Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje na cvičení vyslala posádky z výjezdového stanoviště Benešov a Policie ČR hlídky obvodního oddělení Votice, Benešov, dopravního inspektorátu Benešov a také výjezdovou skupinu služby kriminální policie a vyšetřování územního odboru Benešov, včetně kriminalistického technika.

K události vyrazili také strážníci Městské policie obce Votice.

Ihned po nahlášení události na tísňovou linku 112 vyslal operační důstojník na místo vzhledem k rozsahu železničního neštěstí všechny jednotky HZS zařazené do druhého poplachového stupně.

Podle oznamovatele bylo na místě mnoho raněných, jejich počet však nedokázal přesně určit. Stejně tak rozsah zranění byl neznámý, a proto zdravotnická záchranná služba povolala k nehodě větší počet posádek.

Vzhledem k tomu, že šlo o rozsáhlý a složitý zásah, rozhodl velitel o zřízení štábu velitele zásahu, který je výkonným orgánem pro řešení činností na místě zásahu. Událost se stala v portálu železničního tunelu a bylo tak nutné, aby všechny složky IZS na místě spolupracovaly. Místo události zajistili policisté.

Hasiči uhasili hořící motorovou část lokomotivy a provedli prvotní třídění raněných. Postupně vynášeli osoby z tunelu a předávali je zdravotnické záchranné službě, která zřídila stanoviště pro předlékařskou neodkladnou péči a následný odsun do cílových zdravotnických zařízení. Identifikaci těchto osob prováděli policisté.

Kriminalistický technik společně s kriminalistou výjezdové skupiny pak ztotožnili poškozené a zúčastněné osoby a svědky, provedli ohledání místa nehody, zajistili stopy a vše řádně zadokumentovali.

Na místě bylo celkem 47 zraněných a 4 mrtvé osoby. Cvičení probíhalo nepřetržitě asi čtyři hodiny, což ve skutečnosti odpovídá době trvání takového zásahu. Hlavním cílem bylo procvičit spolupráci a ujednotit postupy při takto závažné dopravní nehodě, která není nereálná, a je tak velkým přínosem, pokud se jednotlivé složky mohou na obdobnou situaci připravovat.

Z důvodu umístění a snahy o minimalizaci omezení železniční dopravy, protože se cvičilo se na skutečné trati, kde běžně jezdí vlaky, se zásah odehrával v nočních hodinách. Prostor tunelu byl zvolen také záměrně, aby si všichni vyzkoušeli tento typ zásahu.

Celá událost byla pro všechny nesmírně náročná, neboť byly simulovány reálné podmínky. Nejeden z účastníků si tak sáhl na dno svých sil, ale jak se říká: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti!“

Poděkování za spolupráci při realizaci cvičení patří obcím na území ORP Votice, kterých se cvičení dotklo, votickému starostovi Jiřímu Slavíkovi a také Českým drahám za zapůjčení vlaku.

Tereza Fliegerová
tisková mluvčí
HZS Středočeského kraje
Sdílet