Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

S nákupem zářivě červeného chemického automobilu pomohla hasičům v Libereckém kraji Evropská unie v rámci projektu přeshraniční spolupráce

Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje pořídil nový chemický automobil MAN TGS. Zářivě červený vůz za osm milionů korun včetně DPH pomohla financovat Evropská unie v rámci projektu Bezpečné pohraničí.

Cílem projektu Bezpečné pohraničí je zlepšit přeshraniční připravenost na řešení mimořádných událostí a krizových situací na základě posílení spolupráce mezi všemi subjekty odpovědnými za bezpečnost.

Dosažení tohoto cíle zvýší úroveň bezpečnosti v česko-polském příhraničí a atraktivitu regionu.

Partnery projektu jsou Vojvodská velitelství státní požární ochrany v Opoli (vedoucí partner), Wroclawi a Katovicích a Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje, Královéhradeckého kraje, Pardubického kraje, Olomouckého kraje a Moravskoslezské­ho kraje.

Projekt je realizován v rámci programu Interreg V-A Česká republika – Polsko.

Podvozek

Jako podvozek byl zvolen dvounápravový MAN TGS 18.420 4×4H BL s připojitelným hydrostatickým pohonem přední nápravy MAN HydroDrive. Pohon je po zařazení ovládán automaticky – zapíná se při jízdě rychlostí od 20 až 30 km/h, mimo tento rozsah jej elektronika samočinně vyřadí z funkce.

Na obou nápravách jsou stabilizátory a kotoučové brzdy, zadní je dále osazena uzávěrkou diferenciálu a podmetacími řetězy.

Přední náprava je odpružena listovými pružinami, zadní vzduchem. To umožňuje snížení světlé výšky automobilu a usnadnění přístup k požárnímu příslušenství.

Motor o výkonu 309 kW splňuje emisní normu Euro 6, převodovka TipMatic je automatizovaná s podporou pro jízdu v terénu a funkcí vyprošťovacího rozhoupání. Nechybí hydrodynamický retardér.

Kabina je třímístná, vybavená klimatizací a nezávislým topením. Ke spojení slouží analogová radiostanice a digitální terminál, v dobíjecích úchytech je trojice ručních svítilen do výbušného prostředí.

V kabině je namontována kamera pro sledování prostoru před vozidlem.

Nástavba

Úložné prostory jsou vyrobeny z materiálů s hladkým povrchem a upraveny pro samovolný odtok vody. Konstruovány jsou tak, aby je bylo možné dekontaminovat, zároveň byly pro výrobu použity hmoty, které nezadržují chemické látky.

Nástavbu tvoří tři vzájemně plynotěsně oddělené úložné skříně na každém boku, úložné prostory za stupačkami a pracovní prostor v zadní části. Ten má průchozí výšku 2 000 mm, je dlouhý 2 200 mm a slouží pro plnění tlakových lahví a drobné servisní práce.

Pracovní prostor je tepelně izolován a je plynotěsně oddělen od zbytku nástavby. Vstupuje se do něj do boku otevíranými dveřmi po výsuvných schodech, na obou bocích je vybaven otevíratelnými ok­ny.

Pracovní prostor je vyhříván nezávislým topením a odvětráván dvojicí ventilátorů, podlaha je omyvatelná, protiskluzová a antistatická. V celé jeho šíři je umístěna pracovní deska o hloubce 600 mm, nad ní je pětice šuplíků na nářadí.

Další úložné prostory jsou ve skříňkách nad pracovní deskou a v plastových přepravkách pod ní. Mezi pracovní deskou a skříňkami je popisovací magnetická tabule.

Nechybí čtveřice 230V zásuvek připojených na rozvod pro dobíjení a konzervaci akumulátorů, o které se stará zásuvka Rettbox-air, sdružená s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

V pracovním prostoru je uchycen držák pro 20 kompozitových tlakových lahví o objemu 6,9 litrů.

Nástavba je na obou bocích vybavena výklopnými stupačkami pro lepší dosah na příslušenství, výbava uložená výše než 2 200 mm je dostupná pomocí výsuvných lávek nad stupačkami.

Všechny výsuvné, výklopné a otočné prvky, které při používání přesahují obrys vozidla, jsou olepeny retroreflexní­mi pruhy.

O osvětlení bezprostředního okolí automobilu se starají LED světlomety na bocích a v zadní části nástavby. Elektrocentrála je dimenzována na provoz kompresoru pro plnění tlakových lahví a současný provoz elektrického příslušenství v automobilu.

Sdílet