Pondělí 23. října 2017, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner hts jirny vole ne žádný slabý 970 OK

Požární vozy Robur

V roce 1888 byla v Zittau založena panem Gustavem Hillerem firma na výrobu jízdních kol a motocyklů.V roce 1927 firma vyrobila první nákladní vůz s označením 4RL.

Později jsou vyráběny typy Granit/Garant 25,27 a 30.Všechny vozy od firmy Gustav Hiller mají zážehový vzduchem chlazený čtyřválcový motor.Pro svojí hospodárnost a kvalitu si brzy získávají oblibu u zákazníků.Tento stav setrval až do roku 1957.V tomto roce se firma přejmenovala na VEB Robur Werke Zittau. V roce 1961 přišli na trh s prvním automobilem s čelní kabinou – typ Robur LO/LD 2500.V roce 1971 se začal vyvíjet nový model Robur O 611 a D 609.Vývoj byl však na nátlak ústředního výboru vládnoucí SED zastaven.Tak opět ztroskotal slibný projekt nových nákladních vozů v DDR.Každopádně bylo v DDR vyrobeno obrovské množství typů LO 1800A, 1801A, 2002A a 2500 A.

Hasičské nástavby
VEB Feuerwehr Technik Görlitz

První požární vozy jsou vybaveny benzínovým motorem,novější mají už naftový.Vozidla Robur sloužila a slouží zejména jako dopravní automobil s korbou LF 8,na které je uložena přenosná motorová stříkačka TS 8 s požárním příslušenstvím.Dále tento typ slouží jako elektrocentrála KW a hadicový vůz STA se 420 m hadic,B, a 900 litry pěnidla.Na podvozku Robur je také malý hasičský autobus.Jako nejzajímavější nástavby lze hodnotit pěnový agregát HVG –LF 8,který je určeny na plošné požáry ve velkých halách a motorový žebřík DL 16 s dostupnou výškou 16 m.Bylo jich vyrobeno pouze několik kusů.Žebřík mohl v nouzovém režimu použít i bateriový pohon.Na stejném podvozku byl také vyroben žebřík DL 18,ale pro nezájem hasičů a svojí velkou poruchovost se do sériové výroby nedostal.Požární nástavby se nejvíce stavěly na podvozcích LO 1800 A,LO 2002 A a LO 2500 A.
Jako nejzajímavější typ lze jednoznačně hodnotit Robur D 609 A-TLF 16.Tato čtyřkolka měla skvělé jízdní vlastnosti a to zejména v terénu.Měla být jako nástupce starších typů TLF .Oproti jiným vozům měl D 609 čerpadlo s výkonem 1600 l/min umístěné v přední části u motoru.Přístup k němu byl velmi snadný,jen se odklopil kryt motoru.Bohužel tento unikátní Robur se z politických důvodů tehdejší DDR do sériové výroby nedostal a to i přes velký zájem armády.Projekt byl v roce 1980 úplně zastaven.


TTD LO 1800

Rok výroby: 1964–1990
Typ: Robur LO 1800
Výrobce: VEB Robur Werke
Motor: Zdvihový objem 3.345 cm3 ,výkon 70 koní při 2800 ot/min, 4 -takt – zážehový motor – čtyřválec chlazený vzduchem
Převodovka: 5 – stupňů a 1 terénní převod
Rychlost: terén 45 km/h; silnice 80 km/h
Celková hmotnost: cca 5.000 kg


Pro Požáry.cz Václav Porkát HZS ČD Praha
Sdílet
Banner Partner & VIP: PO-BP 970x150 OK