Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

THT Polička dodala do obce Žirovnice novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania pro tamní dobrovolnou hasičskou jednotku

Jednotka sboru dobrovolných hasičů města Žirovnice převzala na přelomu ledna a února roku 2020 do užívání novou CAS 20/4000/240 – S 2 R na podvozku SCANIA P440 řady XT, označení B4×4HZ CP 28 L a rozvorem 4 350 mm, kterou dodala firma THT Polička, s.r.o.

Pořizovací cena vozila činí 6 714 290 Kč včetně DPH. Cisternová automobilová stříkačka byla pořízena s podporou účelové dotace Ministerstva vnitra ve výši 2 500 000 Kč a kraje Vysočina ve výši 500 000 Kč. Zbývající část celkových nákladů ve výši 3 714 290 Kč uhradilo město Žirovnice ze svého rozpočtu.

Pořízení nového vozu je pro město Žirovnice i pro jednotku sboru dobrovolných hasičů událost velmi výjimečná, protože nový hasičský automobil získala jednotka naposledy před 43 lety, kdy při 100. výročí Sboru dobrovolných hasičů Žirovnice bylo jednotce předáno nové vozidlo DA Avia 30, která u sboru sloužila až do roku 2015.

Nové zásahové vozidlo nahradí starší vůz CAS K25 Liaz, který byl v roce 2010 převeden bezúplatně od Armády ČR. Toto vozidlo bude nabídnuto dále, aby sloužilo pro jinou jednotku sboru dobrovolných hasičů.

Svým stářím Liazka vyžadovala stále více oprav a zaměstnávala tak pravidelně všechny členy jednotky. Kromě toho nároky na techniku a její spolehlivost také výrazně stouply počtem výjezdů jednotky, která je zařazena do kategorie JPO III.

Z těchto důvodů schválilo zastupitelstvo města Žirovnice podání žádosti o získání dotace na nákup nové cisterny, která by umožňovala plnit všechny úkoly, které jsou na jednotku kladeny. Toto se podařilo na první pokus, a tak v roce 2018 byla městu Žirovnice alokována částka pro realizaci nové CAS pro rok 2019.

Slavnostní představení a uvedení vozidla do zásahu bylo plánováno na sobotu dne 2. 5. 2020, na akci „PÁLENÍ ČARODĚJNIC S HASIČI“, kterou hasiči každoročně pořádají v prostorách u hasičské zbrojnice. Z důvodu nouzového stavu a zákazu pořádání akcí pro větší počet lidí toto prozatím nebylo umožněno a bylo odloženo na pozdější dobu.

Rád bych tedy nové vozidlo pro jednotku sboru dobrovolných hasičů města Žirovnice představil takto.

Podvozek

Vozidlo pohání řadový přeplňovaný šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW, který je spřažen s automatickou převodovkou Opticruise ve verzi bez spojkového pedálu s hydrodynamickým retardérem a terénní redukcí. Motor splňuje emisní normu EURO 5. Diferenciály obou náprav jsou vybaveny uzávěrkou, standardně jsou poháněna kola zadní nápravy, pohon přední je připojitelný.

Scania je v prostoru místa mezi kabinou a nástavbou vozidla vybavena 230 V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Vozidlové radiostanice jsou v cisterně dvě – analogová Motorola GM 360 a digitální TMP 700. Druhý obslužný bod radiostanice je v podobě reproduktoru a mikrofonu u ovládacího panelu čerpadla.

Dále je vozidlo vybaveno šesti dobíjecími úchyty pro čtyři kusy analogových radiostanic Motorola GP 340 a dvě analogové radiostanice Motorola DP 1400, pro velitele je pro spojení s KOPIS připraven digitální terminál Pegas G2 Smart s dobíjecím úchytem. V dalších šesti dobíjecích úchytek jsou umístěny ruční svítilny SURVIVOR LED.

V dosahu velitele a strojníka je uchycen 10palcový výjezdový tablet, v zorném poli řidiče je pak umístěn 7“ displej couvací kamery, který je pevnou součástí palubní desky podvozku. Dále je na přístrojové obrazovce podvozku signalizována diagnostika uzavření rolet, dveří, pomocných nášlapů a zasunutí osvětlovacího stožáru společně s hodnotou rychlosti a otáček motoru.

V prostoru předního nárazníku najdeme elektrický lanový naviják se šnekovou převodovkou a tažnou silou 50,7 kN. Naviják je jištěn proti přetížení. Pod ním je uchycena asanační lišta. Nechybí ani pevně zabudovaná dálkově ovládaná lafetová proudnice Protek pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 l/min. a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.

CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Vozidlo dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem za použití technologie lepení. Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny a je řešena jako jeden celek, který pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 umožňuje zásah za použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Dosahuje jmenovitého výkonu 2 000, respektive 250 litrů za minutu. Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače a ručně nastavitelné regulační klapky.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24 V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Napájen je z elektrické soustavy CAS, v případě nouze umožňuje rovněž napájení z externího zdroje 230 V. Vysunout jej lze až do výšky 5 metrů nad úrovní terénu. Stožár je vybaven funkcí automatického složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy.

V pravé zadní skříni je na výsuvném prvku uloženo vybavení pro základní hygienu hasičů při zásahu – tekuté mýdlo a dezinfekce, papírové ručníky, voda a také tlakový vzduch.

Pavel Janů
velitel
JSDH Žirovnice
Sdílet