Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

TA Mercedes – Benz Vito od Vesta Auto

V úterý 25. 5. 2010 za firmu VESTA AUTO s.r.o. předal Petr Slavíček panu Ing.Čapkovi, veliteli HZSp JE Dukovany zásahový speciál na podvozku Mercedes – Benz VITO.






Jak jsme došli k této zástavbě?


Ke konci minulého roku se k nám dostala poptávka na střešní nosič pro člun na TA Avia Furgon a po ní následovala i objednávka. V okamžiku, kdy jsme ve firmě VESTA začali přemýšlet a řešit, jak na to, přišla další poptávka na zástavbu se specifikací do MB Vito s tím, že právě zde bude aplikován tento nosič na člun. Byla tedy vytvořena nabídka na celou zástavbu a ejhle, ona přišla objednávka. A tak jsme začali myšlenkově tvořit – a že myšlení bolí a někdy hodně, o tom vám mohu konkrétně povyprávět, ale to je jiný román.

No prostě a jednoduše, před měsícem k nám dorazilo ono vozidlo a tak jsme se pustili hbitě do práce.

Zadání bylo totiž jednoduché: všechny věci ze starého Furgona přemístit do nového Vita a teď, vážení, spusťte svou představivost. Střešní nosič na člun vymyslet takový, aby jeho naložení a sundání mohli provést ve dvou lidech a snadno. Do prostoru za osádku umístit PS 12 se savicemi, hadicemi a proudnicemi a další hromadou hasičského příslušenství.

Za touto výbavou vytvořit další přepážku a za ní umístit norné stěny, naviják na norné stěny, motor k člunu, pádla a další hasičské náležitosti. Tolik k samotnému zadání.

A jak vypadala realizace?

Na střechu jsme vymysleli nosič z AL profilů s rolnami, umožňující snadné naložení i vyložení člunu včetně jeho zabezpečení – tedy upnutí ke střešnímu nosiči. Zajištění člunu je provedeno kurtami, které umožňují rychlé zapnutí i odepnutí člunu a poté jeho rychlé a snadné sejmutí opravdu jen ve 2 mužích – i největší „třasořitky" to svedou.

V prostoru bočních posuvných dveří, tedy za přepážkou řidiče je výsuvné plato na PS12, hadice a kanystry. Na přepážce řidiče jsou umístěny klíče na hadice a tato přepážka kopíruje přední sedačky tak, že je zde vytvořen prostor pro povinnou výbavu. Tudíž je přístupný z nákladového prostoru nikoli z kabiny řidiče. Nad výsuvným platem na PS 12 je další výsuvné plato pro uložení proudnic a příslušenství k PS 12 jako je sací koš a další nezbytnosti včetně hydrantového nástavce a klíčů k hydrantu. Na druhé přepážce, dělící nákladový prostor na dvě části, jsou plastové boxy na uložení 6ks savic.

Další část nákladového prostoru, tedy za druhou přepážkou, se vstupem výklopnými zadními dveřmi je vybavena na bocích 2×2 police a pod nimi jsou úchyty na pádla. Před nimi jsou na obou stranách držáky na uložení tlakových lahví. Celému prostoru však vévodí celovýsuvné plato o nosnosti 650kg. Zde jsou prostory pro uložení motoru pro člun, pro naviják včetně jeho držáku a tzv. adaptéru na tažné zařízení, aby se mohl naviják dle potřeby jednoduše a rychle umístit, zapojit a tahat co tahat má – norné stěny.

Na platě jsou také hadice na tlakový vzduch navinuté na bubnu a další nezbytná hasičská výbava.

Nutno také přiznat, že relativním oříškem bylo umístění antény pro RDST, neboť přes celé vozidlo je na střeše člun a není tam ani špetka dalšího místečka. Nakonec byla namontována na pravý přední blatník.

Co je na tomto vozidle dle nás zajímavé?

To je celkové provedení VRZu. Vozidlo je vybaveno VRZem značky Whelen (jak také jinak, že), siréna je HHS 2200. Tato siréna není tady v ČR zatím běžně montována, ale má několik nesporných výhod. Hlavním kladem je její ovládání, které je integrované do mikrofonu bez nutnosti umístit její ovládací prvky do palubní desky, ale mít je třeba pod sedačkou a na palubní desku uchytit jen samotný mikrofon.

Aby se dalo popsat nastavení funkcí VRZu, tak vás nejdříve seznámíme s tím, kde co je.

V přední masce vozidla jsou instalovány 2ks světel M4B, na střeše je maják L32B, na střešním nosiči je z každého boku nainstalováno světlo LIN 3B, vzadu opět na střešním nosiči jsou dvě oranžová světla LINZ6A, která jsou umístěna tak, aby byla zachována jejich viditelnost jak při zavřených, tak i otevřených zadních výklopných dveřích a na těchto dveřích jsou ještě dvě modrá světla LIN6B z venku a zevnitř je na levé straně jedno světlo LIN3B pro otevřené dveře. V bočních zrcátkách jsou namontována malá 4prvková LED světla a na stínítku spolujezdce je svítící nápis HASIČI, který vám byl prostřednictvím serveru POŽÁRY.cz již představen dříve.

Jak funguje siréna HHS 2200?

Tato siréna je programovatelná pomocí PC, kde nejen že se stanovují tóny, které chceme používat, ale hlavně se určuje funkce tlačítek ovládání.

V tomto případě je nastaveno následující:

1. vše modré bliká a houká včetně nápisu HASIČI
2. vše modré bliká včetně nápisu HASIČI
3. vše modré bez masky bliká (mód do mlhy) včetně nápisu HASIČI
4. noční mód maják bliká se sníženým výkonem a M4 v masce jsou pouze podsvícená a blikají zrcátka včetně nápisu HASIČI
5. další jsou tlačítka pro odposlech vysílačky do repro VRZu
6. zapnutí sólo nápisu HASIČI
7. sólo siréna.


Na tomto vozidle byla aplikována i funkce, že v případě zapnutého VRZu a stlačení klaksonu vozidla se aktivuje HORN. Za další nás velmi překvapil výkon světel LIZ6.

Na to se vážně nedá koukat – svářečka je oproti tomu nic. Na druhou stranu nutno přiznat, že proti řadě „M" mají několikero nevýhod. Hlavně není noční mód. Veškeré vnitřní osvětlení ve vozidle je v tzv. LED pásech.

Co dalšího chystáme?

3,5tunové překvapení ve formě DA 1+6 na podvozku MB Sprinter za naprosto luxusní cenu.

Technické údaje vozu

MERCEDES-BENZ Vito Kawa

Typ : 115 CDI KA/ XL 4X2
Rozvor kol : 3430 mm
Ložný prostor : 2897/1650/1348 mm (Délka/šířka/Výška uvnitř)
Celková hmotnost : 2770kg
Výkon motoru : 110 kW (150 k)

Text : Vesta Auto


Foto: 1–15 Vesta Auto, 16–67 Hynek Obroučka


 -wap-

Sdílet