Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

AZ Morita MLLAH5–30W

Minulý týden jsme se v článku o technice z Interschutzu zmínili o vystavovaném automobilovém žebříku japonské firmy Morita. Dnes si o „žebříkové“ historii firmy a vozidle z Interschutzu napíšeme podrobněji.

Historie žebříků firmy Morita

Japonská firma Morita byla založena v roce 1907 a zabývala se výrobou desinfekčních čerpadel a hasicích přístrojů. Firma sídlí přímo v japonském hlavním městě Tokio. První japonský automobilní žebřík – tehdy dřevěný, 18 m – byl vyroben právě firmou Morita a to v roce 1933. Kovový, plně automatický žebřík a výšce 30 m firma vyrobila v roce 1950.

O sedm let později vyjel z bran továrny hasičský automobil s dvanáctimetrovým žebříkem ovládaným hydraulicky. V roce 1971 dokončili v Moritě žebřík o výšce 40 m, který začala o tři roky později používat také jedna z hasičských stanic v americkém Chicagu. Byl to vůbec první produkt, který Morita dodala do USA.

V roce 1982 byl vyvinut první žebřík s košem. O osm let později pak Morita dokončila první padesátimetrový žebřík a o rok později začala své produkty montovat na speciální žebříkové (snížené) podvozky. V roce 1998 byl pak Moritou poprvé vyroben žebřík se speciálním teleskopickým suchovodem umístěným pod sadou.

V průběhu další doby se samozřejmě technologie firmy stále vyvíjely. V „rodném“ Japonsku jezdí v současnosti se značkou Morita více než 95% všech hasičských žebříků.

Žebříky Morita jsou stavěny na podvozcích Nissan nebo Hino, dle přání zadavatele. Navenek však rozdíl letmým pohledem poznat není – Morita si totiž kabiny vozidel staví sama, odlišnosti tedy existují právě přímo na holém šasí.

Podvozek a kabina

Námi představovaný žebřík Morita MLLAH5–30W je postaven na šestikolovém podvozku Hino s dvoumontáží na prostřední nápravě a řiditelnou první a poslední nápravou. Kabina vozidla je šestimístná, což je u nás neobvyklé, v Japonsku se však příjezd celého družstva v AZ považuje za zcela běžný standard. Pohodlný nástup do vozidla zajišťují výklopné stupačky, které se spouští po otevření zadních dveří. Hasiči vzadu pro sebe mají k dispozici sedadla s integrovanými držáky dýchacích přístrojů.

Za kabinou je na každé straně auta dvojice relativně prostorných skříní, krytých hliníkovými roletami. Mezi nimi se nachází pohonná jednotka a nádrž na hydraulický olej. Stav hladiny oleje lze mimo elektroniku kontrolovat i opticky průhledem v zadní stěně skříní.

Nástavba

Žebřík MLLAH 5 – 30W o dostupné pracovní výšce 32 m je klasický, hliníkový, složený v pětidílné sadě a zakončený kloubem s ramenem, na kterém je připevněn koš. Vozidlo je stabilizováno pomocí H podpěr s automatickou aretací pérování. Ke kontrole ustavení slouží displej v zadní části vozu.

Zde je nutno zmínit, že ačkoli evropští výrobci přicházejí se zalamovacími rameny u takto nízkých (okolo 30 m) žebříků teprve v poslední době, u Japonců je to standardem již několik let. Stejně jako např. nosnost koše. U právě představovaného žebříku je to 360 kg, což je u nás v Evropě taktéž spíše postupně přicházející novinka, než zažitý standard. Rameno může svírat vůči dnu koše úhel až 90°.

Další „specialitou“ u této výšky žebříků je výtah o nosnosti 180 kg. Opět pro srovnání s Evropou – u nás se výtahy montují běžně až na žebříky o výšce okolo 50 metrů, u Japonců je běžné mít výtah i na této „dvaatřicítce“.

Ovládání žebříku je rovněž vybaveno pamětí pohybů, některé činnosti tak lze provádět opakovaně automaticky. To je vhodné např. při záchraně více osob, kdy je potřeba vyjet vícekrát k jednomu místu a zpět. Celý žebřík dosáhne maximálního vyložení za 30 sekund.

Suchovod

Pod žebříkovou sadou je upevněn teleskopický suchovod, který zajišťuje dodávku vody až k elektronicky ovládané lafetové proudnici v koši bez nutnosti použít jakékoli další příslušenství či hadici. Ta je potřebná pouze k napojení suchovodu na externí zdroj vody na zadní části vozu. I toto řadíme mezi vybavení, které se u nás jen tak běžně nevidí a to nejen v souvislosti s výškou žebříku.

Výbava koše

Na pracovním koši je kromě výše zmíněné lafetové proudnice uchycen také anemometr, halogenový světlomet a také kamera, která zajišťuje obraz pro pracoviště obsluhy na točnici žebříku. Díky ní lze žebřík velice efektivně používat taktéž jako hasící věž, bez nutnosti mít v koši obsluhu a s vyšší přesností směřování proudu vody.

Základní TTD

Délka:
Výška:
Šířka:
Hmotnost:
Pracovní výška:
Nosnost koše:
Nosnost výtahu:
10500 mm
3700 mm
2500 mm
19800 kg
32 m
360 kg
180 kg

Foto: POŽÁRY.cz, Morita

-kow-

Sdílet