Sobota 20. července 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Scania P440 XT zaparkovala v Plané, automobil s trvalým pohonem všech kol dodala firma KOBIT – THZ

V sobotu 7. října 2023 se v Plané u Mariánských Lázní konalo slavnostní předání zcela nové cisternové automobilové stříkačky Scania pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů. Vozidlo za 9 519 675 Kč včetně DPH pomohla financovat Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Šasi P440 B4×4HZ s trvalým pohonem obou náprav je řady XT. Brzdy jsou na všech kolech bubnové, pomáhá jim hydrodynamický retardér R3500.

Obě nápravy – o rozvoru 4 350 mm – jsou odpruženy listovými pery a osazeny torzními stabilizátory. Na zadní jsou namontovány podmetací řetězy.

O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec Scania DC13 153 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu. Automatizovaná převodovka GRS905R je zde ve verzi bez spojkového pedálu, vybavena je elektronickým systémem Opticruise.

Kabina CP28L je vybavena nezávislým 3 kW vytápěním voda-vzduch, palubní deska je osazena dvěma displeji, ve větším z nich je integrován obraz couvací kamery.

Cisterna je vybavena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu vzduchové soustavy podvozku. Součástí sdružené zásuvky je inteligentní dobíjecí zařízení a proudový chránič. Umístěna je na straně řidiče, při spuštění motoru se samočinně odpojí a schránka se zásuvkou se uzavře.

Pro zajištění spojení jsou ve Scanii dvě vozidlové radiostanice – analogová a digitální. Kabina osádky je vybavena šesti dobíjecími úchyty pro ruční svítilny a šesti pro ruční radiostanice. V dosahu velitele je výjezdový tablet.

Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy, osvětlení v prostoru druhé řady sedadel má dvě úrovně svícení (intenzivní a tlumené), ovládat je lze i z místa řidiče. V opěradlech jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi najdeme tlakové láhve.

Červenomodré světelné výstražné zařízení je zde v nejvyšší konfiguraci – střídavě tedy blikají červená i modrá světla na obou stranách automobilu.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch s tažnou silou 50 kN. Vedle něj je dálkově ovládaná lafetová proudnice PROTEK Style.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Nástavba je ve spodní části vybavena otevíratelnými stupačkami, jejich otevření je signalizováno v zorném poli řidiče.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích CAS umístěny v celé délce okapové lišty rolet LED zdroje bílého neoslňujícího světla.

Scania je vybavena osvětlovacím stožárem THZ LED o maximální výšce 5 metrů od země s pneumatickým vysouváním a elektrickým naklápěním světel. Stožár s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů je umístěný v prostoru mezi kabinou osádky a účelovou nástavbou.

Stožár se samočinně složí do transportní polohy při odbrzdění parkovací brzdy a jeho vysunutí je signalizováno v zorném poli řidiče, do doby samočinného složení je jeho vysunutí signalizováno v kabině osádky i zvukově. Po složení stožáru do přepravní polohy dojde k samočinnému zhasnutí rozsvícených světel.

Čerpací zařízení THZ 3000 pracuje se jmenovitým průtokem 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Umožňuje i kombinovaný provoz. Výtlačná a plnící hrdla jsou vyvedena pod zadní schrány mimo úložný prostor s požárním příslušenstvím.

Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno plynulou regulací v rozsahu 0 % až 6 %.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezové oceli jakosti AISI 316L. Vejde se do ní 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla, aktuální stav signalizují LED stavoznaky na obou bocích.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách s víkem a odvětráním umístěných na střeše nástavby.

Hygienické prostředky (tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky) jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.

Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.

Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky, je jedna z antén Wi-Fi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  1. zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  2. signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  3. signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  4. signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  5. zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  6. zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
  7. automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  8. upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  9. monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  10. funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  11. záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  12. automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  13. automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  14. ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
  15. systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  16. automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  17. poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Požární nástavba je dále vybavena sérií elektronických řídicích jednotek (dále jen jednotky), umístěných na různých místech vozidla. Jednotky, včetně zadního grafického terminálu, jsou mezi sebou propojeny pomocí sběrnice CAN bus 2.0, nebo novější.

Ovládací místo čerpací jednotky je pro případ závady zobrazovací obrazovky vybaveno ovládacím tlačítkovým panelem s možností ovládání základních funkcí požárního čerpadla (zapnutí a vypnutí požárního čerpadla, zavodnění z vlastní nádrže a volného vodního zdroje, doplňování vlastní nádrže z volného vodního zdroje a hydrantové sítě a regulaci otáček čerpadla).

Foto: POŽÁRY.cz & KOBIT-THZ
Sdílet