Sobota 27. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do Velešína dorazila nová Scania, pro hasiče ji vyrobila firma WISS Czech

V sobotu 9. března 2024 jsme vyrazili do Velešína, tamní jednotka sboru dobrovolných hasičů slavnostně převzala do užívání novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania od firmy WISS Czech. S financováním Scanie za 7 493 409 korun včetně DPH pomohla 2,5 miliony korun Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod, 1,5 milionu přidal Jihočeský kraj.

Slavnostní předání a žehnání vozu se uskutečnilo před historickou hasičskou zbrojnicí na náměstí ve Velešíně. Klíče od cisterny byly symbolicky předány starostou města Velešín Petrem Vágnerem do rukou velitele JSDHO Velešín, Petra Zifčáka. Žehnání se ujal místní farář Rafael Kaca.

Podvozek

Základem pro stavbu vozu se stalo dvounápravové šasi P440 s připojitelným pohonem přední nápravy. Třináctilitrový přeplňovaný šestiválec DC 13 disponuje výkonem 324 kW, spřažen je s automatizovanou převodovkou se systém Opticruise a retardérem. Motor je vybaven elektrickým předehřevem.

Velešínská zásahová jednotka funguje od roku 2019 v režimu JPO II, tedy stálé pohotovosti družstva v počtu minimálně čtyř lidí. Jednotka je také předurčena na zásahy u dopravních nehod, kterých v okolí Velešína na mezinárodní silnici I/3 je desítky ročně.

Za posledních pět let hasiči průměrně zasahovali u sto událostí ročně a většinu těchto výjezdů absolvují s prvovýjezdovou cisternou. Do února letošního roku to byla cisterna CAS 16 Magirus Deutz, vyrobená v roce 1982. A právě tento více jak čtyřicetiletý vůz byl nahrazen novým automobilem CAS20 na podvozku SCANIA P440 4×4.

Prvovýjezdová cisterna bude využita u všech typů událostí, od požárů, přes technické a ostatní pomoci jako likvidaci popadaných stromů, transport pacientů, otevírání uzavřených prostor, likvidaci úniku nebezpečných látek, až po zásahy u dopravních nehod.

Posádková kabina je prodloužená CP31L.

Velitel má k dispozici výjezdový tablet, v zorném poli strojníka je displej infotainmentu s integrovaným výstupem ze zadní couvací kamery a přehled o provozu nástavby. Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice s druhým obslužným místem u ovládacího panelu čerpadla.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány dýchací přístroje, mezi nimi najdeme náhradní tlakové láhve. Osvětlení kabiny lze volit ve dvou režimech svítivosti. V dobíjecích úchytech najdeme čtveřici radiostanic.

Pro komfort osádky nechybí nezávislé vytápění a klimatizace. O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stará sdružení zásuvka Rettbox-air, kterou do vozidla proudí rovněž stlačený vzduch.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Vůz dokáže brodit klidnou vodou o hloubce až 750 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby z produkce WISS je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů a je doplněna karosářskými prvky z jiných lehkých materiálů. Na každém boku je trojice schrán krytá hliníkovými roletkami, k čerpadlu v zadní části se přistupuje dveřmi výklopnými nahoru.

Pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár je osazen 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů a krytím IP 44. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen je z podvozku vozu. Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světla na obou bocích a v zadní části, nechybí ani pracovní světlomety např. na držácích bočních zpětných zrcátek.

Scania ve své nádrži z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, jeho jmenovitý výkon je 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

V pravé zadní roletě je výsuvné plato s prostředky pro základní očistu hasičů na místě zásahu – ubrousky, mýdlem, desinfekcí, vodou a hadicí s ofukovací tryskou.

Rozměry vozu

Scania je dlouhá 8 400 mm, vysoká 3 100 mm a široká 2 550 mm.

Sdílet