Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

A-10 FireHogTM Airtanker

Proudové letadlo na hašení lesních požárů?

Představujeme unikátní projekt proudového hasícího letadla A-10 FireHog.Vznikl již v 90 letech minulého století na popud amerického Ministerstva lesnictví a to z důvodu potřeby nového typu hasícího letounu.Jak je ve světě všeobecně známo,tak území USA zasahují každoročně velké lesní požáry,které pomáhají hasit letadla.Doposud se používají typy s turbovrtulovými motory a to je v některých částech území velká nevýhoda.Jsou totiž pomalé a tak je mnohdy dlouhá doba než se znovu naplní vodou ze zdroje na letišti.Ne vždy jsou k dispozici letouny,které můžou vodu nabírat přímo z hladiny řek či velkých jezer.Nebo v opačném případě prostě není v blízkosti požáru vhodná vodní plocha pro nabrání vody.A to byl důvod vzniku projektu A-10 FireHog.
Letoun Fairchild A-10 Thunderbolt II vyráběný od poloviny 70 let minulého století je původně těžce pancéřovaný vojenský bitevník s velkou nosností výzbroje,který je v dnešní době už pro potřeby armády poměrně zastaralý,nicméně je stále v činné službě.Postupně bude nahrazen novým typem.Z důvodu možného zneužití stroje pro teroristické účely,nemůže však být odprodán armádou do soukromého vlastnictví.Firma AeroTech Ltd.(je kontrolována federálními úřady) získala dva stroje tohoto typu, ze kterých jsou samozřejmě odebrány zbraňové systémy pro přestavbu na požární verzi.A-10 je demonstrativně představována hasičským sborům.Při letových ukázkách se letoun A-10 porovnává s turbovrtulovým typem S-2,který vyrábí americká firma Grumman ve spolupráci s AeroTech Ltd.Oba tyto stroje jsou určeny k nabírání vody na zemi.Letové parametry stroje A-10 jsou nesrovnatelně lepší a to včetně ceny,která je $2.000 000 oproti stroji S-2,ten stojí $3.300 000.Letoun A-10 má také lepší navigační vybavení,tudíž je u něj předpokládaná větší přesnost shozu hasební látky na požářiště.A-10 má výhodu i oproti vrtulníku,ten má problémy s letem za velkého věru,kdežto Thunerbolt nikoliv.Oponenti tohoto letadla namítali,že má velké náklady na údržbu a že je to jen přestavba starého stroje.Šéfové firmy AeroTech Ltd. to však s ledovým klidem opodstatněně vyvracejí.Náklady na roční údržbu stoje včetně zbraňových systému má US Air Force ve výši $32.496,zatímco požární typ by byl ještě levnější na údržbu.Třeba typ C-130 Hercules,který se též používá na hašení požárů má náklady na roční údržbu $318.696.Co se týká nákladů na letovou hodinu,tak ty jsou opět nižší o několik set USD oproti typu C-130 a nepatrně vyšší než vrtulník H-60 Blackhawk(ten byl již na Požárech představen).A teď k tomu,že se jedná o starší letadlo.Ano,je to pravda,ale na přestavbu požární verze A-10 se použijí tzv.zakonzervované uložené tzv. málo olétané stroje z centra Tucson.I díky tomu je cena letounu relativně nízká.
Závěrem lze jen dodat,jestli bude opravdu postaven požární A-10 FireHog,tak věřme že dosáhne stejných úspěchů při likvidaci požáru stejně jako jeho armádní kolega A-10 při bojových misích.

Základní TTD (O)A-10

Určení : přímá letecká podpora,předsunutá letecká hlídka
Výrobce : Fairchild Republic Co.
Pohon : dva dvouproudové motory General Electric TF34-GE-100
Výkon : 2× 40.3 kN
Délka : 16.25 m
Výška : 4.47 m
Rozpětí křídel : 17.53 m
Plocha křídla : 47.01 m2
Rychlost : max. 720 km/h,cestovní 623 km/h
Hmotnost : prázdný stroj 9.540 kg,max.vzle­tová 22.650 kg
Osádka : 1 muž
Rok nasazení : březen 1976
Cena nového stroje vč.zbraňových systémů : 12.1 mil.USD
Vyrobeno : 713 ks

Porovnání A-10 a S-2

Vodní nádrž : mimo letoun/uvnitř letounu
Vodní nádrž-objem : 7.037/max.5.448 l
Cestovní rychlost v 5.000 stopách : 350/260 mil/hod
Noční vidění : ano/ne
Infrakamera : ano/ne
Autopilot : ano/ne
PC přenos dat : ano/ne
Navigační display v hledí přilby : ano/ne
Varovný systém proti střetu : ano/ne

Cena A-10 FireHog : 2.000 000 USD
Cena CDF S-2FT : 3.300 000 USD
Sdílet