Středa 2. července 2025, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

S ředitelem Továrny hasicí techniky Ing. Stanislavem Červeným

Z Poličky v minulém roce odjelo téměř 100 požárních automobilů

* Kolik požárních automobilů v roce 2004 opustilo brány továrny?
- Byla to necelá stovka vozů, ať už nových nebo rekonstruovaných. V podstatě to jsou dvě auta týdně. Šlo nejen o cisternové automobilové stříkačky, ale také o rychlé záchranné automobily, vozy dopravní a technické.
* Jaký je podíl nových automobilů?
- Asi 70 procent. Musím ovšem podotknout, že rekonstruovaný vůz stojí přibližně polovinu toho, co zcela nový, ale jeho pracnost je větší.
* Které podvozky jsou nyní nejvíce v „módě“?
- Pokud jde o cisterny, převládá Scania 4×4 nebo 4×2, následuje Mercedes – Benz Atego, Tatra, MAN, Renault. Přestala se již vyrábět dost slavná česká Praga.
* Převažuje zájem o cisterny?
- Ano. Převládá tendence mít cisternu pro likvidaci požáru, ale doplněnou o všechno, co hasiči potřebují k rychlému technickému zásahu. Mezi rychlými zásahovými automobily ryze technického typu se hasičům zřejmě nejvíce líbí Mercedes – Benz Sprinter. Vyrobili jsme také tři vozy na podvozcích Toyota, speciálně pro dálnici D 1 je objednal Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina. Zajímavý byl také rychlý záchranný automobil Land Rover, který jsme na zvláštní přání postavili pro Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje. Zda má šanci se uplatnit v širším měřítku, se teprve uvidí.
* Vraťme se k cisternovým automobilovým stříkačkám. Z jakého materiálu nástavby na podvozky stavíte?
- Jsme připraveni na každé konstrukční řešení. Zákazník může mít klasickou ocelovou svařovanou konstrukci, nebo montovanou konstrukci z hliníkových profilů, či celoplastovou konstrukci vyztuženou skleněnými vlákny.
* Co převažuje?
- U nás stále ještě převládá poptávka po ocelové klasice. Ta především kvůli ceně pořád vede před plastem a hliníkem.
* Odkud berete hliník?
- Ze zahraničí dovážíme smontované kostry nástaveb, postupně bychom chtěli nakupovat pouze profily a montovat je sami.
* Jaký je rozdíl v ceně?
- Nejlevnější je samozřejmě ocel. Plast a hliník vyjde zhruba nastejno.
* O co tedy je konstrukce ze svařovaného železa levnější, než z hliníku nebo plastu?
- Rozdíl v ceně nástavby, podtrhuji nástavby, je asi 40 procent. Ale „láce“ má druhou stranu mince. Hliník a plast se vyznačují vyšší životností a jsou také nepoměrně lehčí, takže poskytují větší prostor pro více hasiv, popřípadě technického vybavení. Plast má navíc tu výhodu, že při havárii je odolný vůči zborcení, takže případná oprava je jednodušší a levnější. Díra v nástavbě se poměrně snadno opraví zalaminováním.
* Jaké jsou rozdíly v cenách podvozků?
- V podstatě už nejsou nijak velké. Pokud ovšem nebudeme srovnávat nesrovnatelné. Samozřejmě, že např. Tatra 4×4 bude asi vždycky dražší než Renault 4×2.
* Kolik požárních automobilů jste vyrobili pro sbory dobrovolných hasičů?
- Pouze sedm. Souvisí to s tím, že jen 5 měst a obcí letos obdrželo státní dotaci ve výši 2 mil. korun na koupi nového vozu. Příští rok snad bude situace lepší. Tak vysokou státní dotaci má obdržet 15 měst nebo obcí.
* Co ty radnice, které dotaci nezískaly?
- K našemu překvapení přibývá počet měst a obcí, které státní dotaci nedostanou a přesto ve svém rozpočtu najdou prostředky, aby pro sbor dobrovolných hasičů nový požární automobil koupily. Snažíme se jim pomoci především rozložením platby za automobil na delší období. Ve spolupráci s bankami si sami zajistíme finanční prostředky na profinancování výroby a obec potom splácí vozidlo na základě dohodnutého splátkového kalendáře v průběhu 2 – 4 roků. Zátěž obecního rozpočtu v jednom kalendářním roce potom není tak velká.
* Jakým řešením je leasing?
- Vyjde nepoměrně dráž, než tzv. splátkový kalendář a daný problém obecního rozpočtu nijak zvláště neřeší.
* Jaké jsou vaše exportní aktivity?
- Čtenáři Alarm revue již vědí, že jsme do Indie dodali 43 cisternových automobilových stříkaček na podvozcích Tatra 815. Všechny vozy bez problémů nebo nějakých větších provozních závad slouží na vnitrostátních letištích indického subkontinentu. Zřejmě i to rozhodlo, že jsme vyhráli výběrové řízení na dodávku dalších 18 cisteren shodného provedení, ale již s motorem Euro 3, nikoli Euro 2. Kontrakt splníme v prvním pololetí roku 2005.
* A jiné státy?
- Kusové zakázky dodáváme na Slovensko a na Ukrajinu. Vnímáme, že trh na Slovensku v rozhodující míře nyní dost zajímavým způsobem obsadila rakouská firma a že v Polsku, kde ještě stále jezdí několik desítek v Poličce vyrobených cisteren na podvozích Tatra, vyrostli poměrně zdatní domácí producenti. Někteří se navíc tlačí na český trh.
* Který požární automobil se vám v roce 2004 zvlášť vydařil?
- Nemáme nějakou mimořádnou „vlajkovou“ loď. V letošním roce se nám sešlo poměrně hodně vozidel, u nichž jsme museli řešit specifické požadavky zákazníků. To je vždy pracnější, ať již v konstrukční kanceláři nebo přímo ve výrobní hale. Za zvláštnost svého druhu přece jen můžeme považovat CAS 24 Tatra 815 4×4, kterou jsme postavili pro HZS kraje Vysočina. Zajišťuje bezpečnost především na tolik problematické dálnici D 1, takže požadavek na její rychlost zněl až 130 km/hod. Tomu jsme museli přizpůsobit i konstrukci nástavby.
* Které jiné automobily THT Polička alespoň trochu vybočily z příslovečné řady?
- Za takové můžeme považovat různé speciály. Například CAS 24 Mercedes – Benz Unimog pro město Tanvald nebo dopravní automobil DA 8 s rozšířeným určením pro město Týniště nad Orlicí. V neposlední řadě pak rychlý záchranný automobil s cisternou pro prvotní zásah, který jsme zhotovili na objednávku ministerstva obrany ČR a jezdí na vojenském letišti v Čáslavi. Vůz má menší objem vody a nárazníkovou lafetu, která může zkrápět terén i před sebou, a také automatickou převodovku. Automobil prošel všemi zkouškami, které prokázaly, že odpovídá všem standardům NATO.
Za rozhovor poděkoval IVO HAVLÍK
Sdílet