Středa 20. října 2021, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pojízdné evakuační záchranné schody

Speciální technika letištních hasičů.

Jedná se obdobu klasických letištních pojízdných schodů pro nástup cestujících do letadel. Ty se na velkých letištích však už téměř nepoužívají, protože pro nástup a výstup slouží tunely přímo z letištních hal. Pro případ evakuace při mimořádné události v letovém provozu byl na podnět hasičů vyvinut speciální automobil, který má nástavbu právě v podobě pojízdných schodů. V současné době tyto automobilové nástavby vyrábí několik firem jako např. Vetter, DAHMS, TEC HÜNERT a i u nás dobře známá maďarská firma Ikarus.
První automobily byly jen klasické schody, postupem času se na přední část vozidel začala montovat i sklopná plošina pro menší letadla. Ta je nejvíce rozšířená na malých německých letištích, kde je namontována na vozech TLF 1000 MB UNIMOG/Metz.
Další velmi specifické záchranné vozy vlastní italské letištní sbory. Ty mají označení AUTOMEZZO DI SOCCORSO AEROPORTUALE /ASA a jsou stavěny firmou Bremo na automobilech Iveco. Nejsou to ale klasické schody, nýbrž je to kombinace plošiny a schodů. Při evakuaci cestujících vozidlo přijede těsně k letadlu, strojník jej zapatkuje a vysune skříňovou nástavbu, ze které vede malá posuvná plošina ke dveřím letadla. Z druhého konce skříně se vysunou schody.
Německá evakuační záchranná vozidla s označením Rettungstreppen­fahrzeug RTF jsou jiná, oproti italským jsou schody v celé délce nekryty. Pracovní postup je podobný. Strojník vozidlo zapatkuje a pak vysune schody do potřebné délky. Vozidel se vyrábí několik typů, které se liší zejména pracovním dostupem záchranného schodiště.
Nejmodernější vozidlo vlastní v současnosti letištní hasičský sbor ve Frankfurtu na Mohanem. Je postaveno na podvozku MB Actros 1848 AK 4×4, schody a plošina pocházejí od německé firmy TEC HÜNERT. Maximální pracovní výška schodů je 7.900 mm, tudíž s nimi lze provádět záchranné práce i v horním patře obrovského Boeingu 747 JUMBO JET a do budoucna i v moderním velkokapacitním Airbusu A 380.
Záchranné schody se samozřejmě dají použít kromě evakuace i k vedení samotného požárního zásahu uvnitř letadla. Schody z Frankfurtu jsou osazeny i suchovodem. Kromě něj mají ve skříních i menší požární příslušenství. To mají všechna vozidla.
Závěrem lze uvést, že tento druh speciální požární techniky je zařazen ve výjezdu u hasičských jednotek na téměř každém větším letišti v Evropě.

TTD Rettungstreppen­fahrzeug RTF/ TEC HÜNERT – letiště Frankfurt

Podvozek : Mercedes Benz Actros 1848 AK 4×4
Max. povolená hmotnost : 19.000 kg
Max. rychlost : 105 km/h
Nástavba : TEC HÜNERT
Operační dostup plošiny : 1.100 – 3.100 mm
Operační dostup schodů : 3.500 – 7.900 mm
Vzpory : typu H

TTD Rettungstreppen­fahrzeug RTF/ Vetter – letiště Stuttgart

Podvozek : MAN LX 40
Max. povolená hmotnost : 11.500 kg
Max. rychlost : 100 km/h
Nástavba : Vetter
Operační dostup schodů : 2.700 – 5.700 mm
Vzpory : typu H

TTD Rettungstreppen­fahrzeug RTF/ DAHMS – letiště Mnichov

Podvozek : Mercedes Benz 1619 AK
Max. povolená hmotnost : 11.900 kg
Max. rychlost : 100 km/h
Nástavba : DAHMS
Operační dostup schodů : 2.800 – 5.600 mm
Vzpory : typu H
Sdílet