Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Interschutz 2005, část 2.

Přinášíme shrnutí vystavovaných cisternových stříkaček na volné ploše veletrhu. Největší zastoupení těchto vozidel bylo vidět u koncernu Eurofire (Iveco-Magirus, Lohr, Camiva).

Z představovaných vozidel nás asi nejvíc zaujala cisterna TLFA 3300 na podvozku Volvo s nástavbou Lohr-Magirus. Její skvěle zpracovaná, velmi účelně vymyšlená nástavba doslova vyrazila dech. Zadní část s čerpadlem je na dnešní poměry řešená velmi neobvykle co se týče designu. Ten je mírně řečeno futuristický. Ale přitom velmi efektní. Což je koneckonců u firmy Lohr-Magirus obvyklé. Další zajímavou cisternou je TLF 4000 na podvozku Iveco s nástavbou Magirus, která bude sloužit italským hasičům. U firmy Eurofire toho bylo prostě moc, tak zde zmiňuji jen tyto dva, dle nás nejvýraznější exponáty.

Hned vedle Eurofire/Iveco – Magirus měla své exponáty firma Ziegler. Ta předvedla také několik zajímavých vozidel, na nich nás nejvíce zaujalo umístění majáků, ty jsou zapuštěny do střechy. Co se nástaveb týká, tak jejich dílenské provedení je perfektní.

Dále zde byla vystavena Scania od švédské Autokaross AB. Ta měla na nástavbě velkou výstražnou ani se vlastně nedá říct rampu, ale spíše panel. Ten byl nedávno zmíněn i v nějaké diskuzi na našem webu Požáry.cz.

Vedle švédské firmy měla své zastoupení i britská odnož známé Emergency-One. Ta zde vystavovala cisternu na podvozku Scania sboru Grampian Fire Rescue Service, zajímavou hlavně pro své bílé provedení. O nástavbě se nedá říct nic jiného, než to, že je opravdu perfektní. Dalším výrazným prvkem tohoto vozidla je jeho zadní část. Ta je tvořena reflexním polepem, který tvoří žluté a červené pruhy přes celý zadní prostor. Auto je prostě víc než dobře viditelné.

V těsném sousedství E-One GB měla své zastoupení severská odnož firmy Rosenbauer, tedy značka Egenes. Ta zde vystavovala krom plošiny Bronto také cisternu na podvozku Scania.

S další, i když poněkud malou expozicí zde byla ruská Požtechnika. Ta vystavovala na několika místech. Cisternu zde měla však jen jednu, když tedy nepočítám kombinovaný AZ a CAS. Byla to v komentáři úvodního článku zmíněná AC 0,8–40/2 na podvozku ZIL – 530104. Musím říct, že je to na ruské poměry zdařilé a poměrně kvalitně zpracované hasičské auto.

Neméně zajímavá byla i expozice značky Protec-Fire, kromě letištních speciálů zde byla zajímavá cisterna na podvozku Mercedes Unimog na hašení požárů v obtížně přístupných místech a dále speciální cisterna P-40 pro zásahy v tunelech na podvozku Iveco. Ta měla mimo jiné velmi neobvyklé dohušťování pneumatik obou natáčecích náprav.

Na volné ploše byla k vidění také expozice polské firmy Wawrzaszek. Ta zde předvedla kromě policejního vodního děla Tajfun několik poměrně podařených cisteren na podvozku Renault. V sousedství této firmy se prezentoval německý Thoma, který se hlavně zabývá repasí vozidel. Z jeho produktů mě osobně nejvíce zaujal repasovaný Falcon původem od Rosenbauera, který byl vyroben v roce 1987. Po repasi firmy Thoma vypadal opět jako nový. Skvěle repasovaný byl i HLF 16 Mercedes 1222 F.

Pěkné požární automobily vystavovala i rakouská firma Marte. Nejzajímavější byla cisterna TLF 2000 na podvozku Mercedes Unimog U 500 pro italské hasiče.

Na venkovní ploše bylo k vidění ještě několik expozic firem jako např. holandská HDS, německý Schmitz, který má pod sebou i francouzský Gimaex, dále pak německý Lentner, který zde mimo jiné představoval nový automobil HLF frankfurtských hasičů. Z dalších výrobců zde byl ještě finský Saurus a nechyběla samozřejmě naše česká THT Polička. Ta vystavovala Scanii HZS DP, Mercedes HZS Opava a již klasickou Tatru pro indická letiště.

Na ploše, která byla určená pro ukázky, byl Mercedes Econic s nástavbou Magirus od hannoverských hasičů. Ten samý vůz byl i v jejich expozici v hale č. 27.

Celkový dojem všech vystavených exponátů vzbuzuje dojem, že vývoj jde dopředu hlavně po designérské stránce a účelnosti pro hasiče. Ne snad, že by např. po technické stránce jinak nebylo co vylepšovat, ale ta je dnes už na tak vysoké úrovni, že vývoj nemá potřebu jít rychleji. Nástavby se dnes vyrábějí za pomoci nejmodernějších technologií. A to nejčastěji stále jako hliníkové oplechování na ocelovém skeletu či celohliníkové. V menší míře pak celoplastové.

Musíte omluvit fakt, že zde uvedená vozidla nejsou podrobněji popsána a samozřejmě ani nejsou pochopitelně všechna. To by prostě technicky nešlo zvládnout. Udělal jsem proto jen takový průřez techniky celého veletrhu.

V tomto článku nezmíněné výrobky firem Schlingmann a Rosenbauer (Egenes a jednoho MANa nepočítám), jejíž expozice se nacházela v halách, představíme v dalším samostatném článku.

Další články tedy budou : letištní speciály, výšková technika, 2× expozice v halách a speciály. Možná i něco navíc…

Sdílet