Sobota 26. května 2018, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner VIP: Devold 970x150 OK

Automobilové jeřáby a vyprošťovací automobily u JPO

Hasičské jednotky využívají poměrně rozmanitou škálu jeřábové a vyprošťovací techniky.

Valná většina je na podvozcích Tatra, počínaje historickou T111, přes T138, T148, T813 a T815 až po současné Terrno1. Vyprošťovací automobily a jeřáby od jiných výrobců se, až na jedinou vyjímku (Liaz v Řevnicích), začaly objevovat až v posledních letech. V následujícím pojednání se pokusím zmapovat všechny mě známé typy jeřábů a vyprošťovacích automobilů, oproti původnímu plánu jsem do přehledu navíc zařadil i technické automobily vybavené hydraulickou rukou (dále jen HR) nebo navijákem. Vozidla jsou zařazena zejména u HZS a HZSP, nachází se ale i u jednotek SDH. Některá pro svůj věk možná vyvolají úsměv nebo nostalgii, ale věřte, že díky nadšení a umu strojníků jsou stále připravena pro okamžitý zásah.

Pro přehlednost postupuji po typech aut. Doufám, že mě nebudete kamenovat, ale naprostá většina jsou TatryJ – jenom pár kousků jsou jiné značky. A ještě malé technické upřesnění: když u teleskopických jeřábů píšu dvoudílný teleskopický…, myslím tím, že má dva výsuvné výložníky + pevný základní.

Tatra 111

Tatra 111 6×6 HSC-5a
V současné době jediná Tatra 111 u HZS slouží ve verzi jeřábu HSC-5a u HZS Jihomoravského kraje, stanice Břeclav, je to opravdový klenot mezi všemi jeřáby, když jsem ji byl fotit, chytila k mém údivu na první otočení startéru. Jedná se o otočný jeřáb s příhradovým výložníkem s jedním (také příhradovým) nástavcem. Pohon jeřábu zajišťuje vlastní motor T11/54 (z Tatry 57) nebo Škoda 1201. Výrobcem byl ČKD Slaný.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 7800 × 2500 × 3450 mm
Celková hmotnost vozidla: 14 360 kg
Nosnost jeřábu: 5 000 kg

Tatra 138

U jednotek HZS sloužily hned dva typy jeřábů na tomto podvozku – vyprošťovací AV-8 a klasický jeřáb AB-063.2, oba se dochovaly v rukách nadšenců.

Tatra 138 6×6 AV-8
Tento původně vojenský vyprošťovací jeřáb slouží u SDH Vyšší Brod (okr.Český Krumlov). Jedná se o otočný příhradový jeřáb s dvěma různě dlouhými příhradovými nástavci, navíc je vybaven navijákem na vyproštění a odtah poškozené techniky. K odtahu sloužil navíc i jednonápravový přívěs, na který se natáhla a upevnila přední nebo zadní náprava. Pohon jeřábu zajišťovala hydraulika podvozku. Výrobcem byl ČKD Slaný.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 9250 × 2450 × 3080 mm
Celková hmotnost vozidla: 16 115 kg
Nosnost jeřábu: 8 000 kg
Tah navijáku: 6 000 kg

Tatra 138 6×6 AB-063.2
Klasický jeřáb známý z většiny staveb 70. let sloužil v několika kusech i u HZS. Poslední byl vyřazen ze služby začátkem nového tisíciletí od HZS Středočeského kraje, stanice Mladá Boleslav, podle mých informací je stále v původním „hasičském kabátě“. Jde o otočný příhradový jeřáb s příhradovým nástavcem, nástavba je poháněna motorem ze Škody 1201. Výrobcem byl ČKD Slaný.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 8250 × 2500 × 3350 mm
Celková hmotnost vozidla: 14 570 kg
Nosnost jeřábu: 6 000 kg

Tatra 148

Jeřábová technika na těchto podvozcích byla u HZS poměrně rozšířená, několik kusů ještě stále dobře slouží. HZS používá typy T148 AD 070, AD-160 a AD-20. U hasičských jednotek slouží také několik valníků jako vyprošťovací automobily.

Tatra 148 6×6 AD-070
Velmi rozšířený jeřáb, který stále potkáte na našich silnicích a stavbách, slouží také v několika kusech u HZS. Je odvozen od AB-063 (příhradová konstrukce, příhradový nástavec), má ale větší nosnost a využívá hydraulický pohon od podvozku, nemá tedy vlastní motor. Výrobcem byl ČKD Slaný. V současné době ho potkáte třeba u HZS Pardubického kraje, stanice Vysoké Mýto.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 10635 × 2440 × 3420 mm
Celková hmotnost vozidla: 16 600 kg
Nosnost jeřábu: 7 000 kg

Tatra 148 6×6 AD-160
V podstatě první jeřáb s dvoudílným teleskopickým trámovým výložníkem z dílny ČKD Slaný (jeho předchůdce T138 AD-150 Rapid byl vyroben jen v několika málo kusech) sloužil v několika kusech i u hasičů. Hydrauliku zajišťuje motor podvozku. K vidění je mj. u HZS Středočeského kraje, stanice Benešov.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 9500 × 2500 × 3360 mm
Celková hmotnost vozidla: 22 500 kg
Nosnost jeřábu: 16 000 kg

Tatra 148 6×6 AD-20
Pokračovatel typu AD-160 s pozměněným trámovým teleskopickým výložníkem i jeho usazením a samozřejmě zvýšenou nosností byl u jednotek HZS velmi rozšířený (HZS Praha, Plzeň, Ostrava…) Pohon zajišťuje, tak jako u všech následujících typů, motor podvozku. Vozidlo je v současné době k vidění mj.u ZS Praha-východ, o.p.s.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 9500 × 2500 × 3360 mm
Celková hmotnost vozidla: 22 500 kg
Nosnost jeřábu: 20 000 kg

Tatra 148 6×6 VYA-4
Tento valník s hydraulickou rukou HR 3001 slouží u HZS Plzeňského kraje, stanice Domažlice, navíc je vybaven navijákem pro vyprošťování vozidel.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 9090 × 2500 × 2440 mm
Celková hmotnost vozidla: 14 680 kg
Nosnost HR: 3000 kg
Tah navijáku: 6000 kg

Tatra 148 6×6 VNM VYA-4
Tento původně vojenský valník používá SDH Zastávka u Brna k vyprošťování vozidel, ale také jako nákladní automobil.

Celková hmotnost vozidla: 14 750 kg
Tah navijáku: 6000 kg

Tatra 813

Tato vozidla převzaly některé sbory od armády v rámci delimitace techniky AČR. V současné době jsou ve službě u HZS Pelhřimov a HZS Praha.

Tatra 813 8×8 VYA-4
Vozidlo je používáno HZS kraje Vysočina, stanice Pelhřimov. Jde o původně přepravník náhradního mostního pole k mostnímu tanku MT-55, který byl svépomocí upraven na vyprošťovací automobil – původně překládací ostruha je využívána k zapření vozidla proti pohybu při vyprošťování. Nástavba je umístěna na podvozku T813 8×8 Kolos, doplňkovým zařízením je buldozerové zařízení BZ/T813.

Délka x šířka x výška 12 000 × 2 50­0 × 3 500 mm
Přímý tah navijáku 20 000 kg

Tatra 813 8×8 V VYA-4
Druhou osmsettřináctkou je klasický valník, který byl převeden na HZS hl.m.Prahy v roce 2004. Jde o klasický čtyřnápravový valník se zdvojenou kabinou a navijákem, v budoucnu by měl být upraven a vybaven jako vyprošťovací automobil.

Délka x šířka x výška 8800 × 2500 × 3185 mm
Celková hmotnost 14 100 kg
Přímý tah navijáku 10 000 kg

Tatra 815

Tatra 815 4×4 TA-4 s HR – Karosa, později THT Polička
V průběhu několika let postavili v Poličce několik mírně odlišných technických automobilů s HR. Zřejmě nejstarší s HR HIAB slouží u HZS Sokolov (Karlovarský kraj – ještě Karosa), další s netypicky rozmístěnými roletami a opět s HR HIAB u HZS Tábor (Jihočeský kraj) a HZS Klatovy (Plzeňský kraj) a nejnovější u HZS Olomouc (HR Palfinger) a HZSP ČD, stanice Olomouc (HR HIAB). Všechny vozy jsou také vybaveny hydraulickým navijákem.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 6700 × 2500 × 3360 mm
Celková hmotnost 18 000 kg
Nosnost HR (HIAB 045) 4 500 kg
Tah navijáku 6 000 kg

Tatra 815 4×4 TA-4 bez HR
Pravděpodobně jediná čistě technická čtyřkolka od THT Polička slouží u HZS hl.m.Prahy na stanici č.7 – Smíchov. Do vybavení patří hydraulický naviják a nejrůznější technické vybavení. Další vzhledově stejné jsou sice i v Hradci Králové a Plzni, ale ty jsou vybaveny i pro chemické zásahy.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 6700 × 2500 × 3250 mm
Celková hmotnost 18 000 kg
Tah navijáku 6 000 kg

Tatra 815 6×6 AD-20.2 + naviják
Automobilový jeřáb s dvoudílným teleskopickým výložníkem využívá HZS hl.m.Prahy, stanice č.2 – Petřiny a také HZS Plzeňského kraje, stanice Tachov (ten má motor EURO II). Pro HZS byly tyto jeřáby vybaveny navijákem.

Základní TTD: (HZS Praha)
Délka x šířka x výška 10 530 × 2500 × 3­880 mm
Celková hmotnost 23 600 kg
Max nosnost jeřábu 20 000 kg
Tah navijáku 10 000 kg

Tatra 815 6×6 AD-20T
Automobilový jeřáb s třídílným teleskopickým výložníkem využívá HZSP ČD na stanici v Liberci, jde o klasický stavební jeřáb bez zvláštního navijáku.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 9 400 × 2500 × 3850 mm
Celková hmotnost 25 000 kg
Max nosnost jeřábu 20 000 kg

Tatra 815 6×6 AD-20T + naviják
Tento jeřáb s třídílným teleskopickým výložníkem byl postaven přímo pro HZS hl.m.Prahy (stanice č.5 – Strašnice), a je proto vybaven i samostatným navijákem.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 9 400 × 2500 × 3850 mm
Celková hmotnost 25 000 kg
Max nosnost jeřábu 20 000 kg
Tah navijáku 10 000 kg

Tatra 815 6×6 AD-28
Automobilový jeřáb s třídílným teleskopickým výložníkem a sklopným trubkovým krakorcem slouží u mnoha hasičských sborů, většinou na centrální krajské stanici. K vidění jsou mj. u HZS Brno, Kladno, Kolín, Ostrava, Rakovník…

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 10 700 × 2500 × 3­600 mm
Celková hmotnost 29 310 kg
Max nosnost jeřábu 28 000 kg

Tatra 815 6×6 AV-14
Vyprošťovací automobil AV-14 byl vyvinut speciálně pro použití u hasičů, má jeden teleskopický výložník, sklápěcí výložník s hlavní kladnicí a trojúhelníkový sklápěcí krakorec. Navíc má samostatný naviják. Využívají ho sbory v celé ČR, dnes už ale většinou v modernizované verzi AV-14.1, původních čtrnáctek již moc není.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 8 920 × 2500 × 3350 mm
Celková hmotnost 19 500 kg
Max nosnost jeřábu 14 000 kg
Tah navijáku 10 000 kg

Tatra 815 6×6 AV-14.1
Modernizovaná čtrnáctka má nový dvoudílný teleskopický výložník s pevnou kladnicí a sklápěcí trojúhelníkový krakorec. Zachován byl původní naviják.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 8 920 × 2500 × 3350 mm
Celková hmotnost 19 570 kg
Max.nosnost jeřábu 14 000 kg
Tah navijáku 10 000 kg

Tatra 815 6×6 AV-20
Vyprošťovací automobil odvozený od AV-14, má dvoudílný teleskopický výložník a zařízení pro odtah automobilů. Oproti AV-14 má jiný zadní pár stabilizačních opěr. Vyroben byl na zakázku pro OUPO Brno.

Základní TTD: bohužel nemám rozměry, vozidlo je těsně před dokončením
Max.nosnost jeřábu: 20 000 kg
Tah navijáku: 10 000 kg
Tah předního navijáku: 5 000 kg

Tatra 815 8×8 AV-15
Vyprošťovací automobil AV-15 využívají letištní vojenské hasičské jednotky, jednotky CO a v civilním sektoru také jednotky HZSP ČD v Praze, Olomouci a Ústí nad Labem. Vozidlo je vybaveno otočným jednodílným teleskopickým jeřábem, navijákem a radlicí BZ/T815.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 12 300 × 2570 × 3­330 mm
Celková hmotnost 30 400 kg
Max nosnost jeřábu 15 000 kg
Tah navijáku 20 000 kg

Tatra 815 8×8 AV-30
Vyprošťovací automobil AV-30 je vybaven otočným jeřábem s teleskopickým třídílným výložníkem, navijákem, odtahovými brýlemi a stavitelnou sněhovou radlicí. Prototyp využívá HZS hl.m.Prahy, stanice č.7 – Smíchov (podvozek T815–1) a první sériový kus potom HZS Plzeňského kraje na stanici Plzeň – Košutka (podvozek Terrno1).

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 10 930 × 2500 × 3­670 mm
Celková hmotnost 34 000 kg
Max.nosnost jeřábu 30 000 kg
Tah navijáku 20 000 kg
Nosnost odtahového zařízení 6 000 kg

T815 8×8 VVN26 VYA-4

Tento podvozek využívá pravděpodobně pouze HZS Moravskoslezského kraje na několika stanicích (Ostrava-Zábřeh, Karviná…) jako VYA-4 s hydraulickou rukou HMF 1253 namontovanou mezi kabinou a ložnou plochou vozidla, zachován je i původní naviják. Navíc je možné k valníku připevnit kontejner s nádrží o objemu 5000 l, stříkačkou PS-12 a dalším hasičským vybavením, takto upravená vozidla se používají zejména k vyprošťování, ale také k hasebním pracem v nepřístupném terénu.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 9 340 × 2500 × 3300 mm
Celková hmotnost 25 700 kg
Max.nosnost HR HMF 1253 12 000 kg
Tah navijáku 10 000 kg

T815 8×8 VT26 VYA-4

T815 8×8 VT26 slouží u HZS Středočeského kraje, stanice Rakovník, jako vozidlo pro vyproštění a odtažení těžkých náklaďáků, jinak se jedná o klasický valník pro tah přívěsů vybavený sériově navijákem.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška 9 360 × 2500 × 3240 mm
Celková hmotnost 27 000 kg
Tah navijáku 10 000 kg

LIAZ

LIAZ 150.850 4×2 AD-14
Jediný jeřáb na podvozku LIAZ používá HZS Středočeského kraje, stanice Řevnice. Jedná se o typ AD-14 s dvoudílným teleskopickým výložníkem s trojúhelníkovým krakorcem, navíc je dovybaven navijákem.

Základní TTD:
Délka x šířka x výška: 8400 × 2500 × 3840 mm
Celková hmotnost: 16 000 kg
Max nosnost jeřábu: 14 000 kg
Tah navijáku: 10 000 kg

Liaz 101.860 TA-4 s HR – Karosa, později THT Polička
Několik těchto automobilů slouží u jednotek HZS, jsou vybaveny pro nasazení jak u technických, tak i protichemických zásahů. Vozidla vycházela z vozidla L101 CAS-K25, používala stejný podvozek i kabinu, odlišně vypadala nástavba. První prototyp měl užší zadní rolety a byl vybaven HR3001. Sériové vozy jsou vybaveny HR podle požadavků zákazníka (HZS Most – Ostroj, HZS Ústí n.L. – HIAB…) , další výbavu tvoří naviják.

Základní TTD(prototyp):
Délka x šířka x výška: 7760 × 2500 × 3300 mm
Celková hmotnost: 16 000 kg
Max.nosnost HR: 3 000 kg
Tah navijáku: 3 000 kg

Liaz 101.860 TA-4 s HR – Rosenbauer
Jediný kus od výrobce Rosenbauer slouží u HZSP Chemopetrol Litvínov, bohužel k němu nemám bližší informace, vzhled je podobný jako TA od THT.

Liaz 100.154 TA-4 s HR – THT
Opět jediný vyrobený kus technického automobilu používá HZS Libereckého kraje, stanice Liberec. Jedná se o vůz Liaz 100.154, který se zúčastnil soutěže Rallye Paříž-Dakar, má proto mnohem lepší terénní vlastnosti než klasické Liazky. Je vybaven HR HIAB 045 a navijákem z Pragy V3S.

Základní TTD:
Celková hmotnost: 16 000 kg
Max.nosnost HR: 4 500 kg
Tah navijáku: 3 000 kg


MAN

MAN TGA 35.480 8×8 VYA-4
Zatím jediný vyprošťovací MAN slouží u HZS Jihomoravského kraje, stanice Brno-Lidická. Vyrobila ho firma OMARS, má HR Fassi F800XP, dva hydraulické navijáky Omars a teleskopické odtahové brýle.

Základní TTD: rozměry bohužel chybí
Max nosnost HR: 20 000 kg
Tah navijáků: 20 000 kg

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Actros 4143 8×8 AV-30
Tento vyprošťovací automobil vznikl montáží nástavby T815 AV-30 na podvozek MB Actros, takže všechna zařízení jsou shodná s tímto typem. Používá ho HZS Královéhradeckého kraje, stanice Hradec Králové, navíc je vybaven sněhovou radlicí. Přední stabilizační opěry jsou vyklápěcí do strany.

Základní TTD:
Max.nosnost jeřábu: 30 000 kg
Tah hlavního navijáku: 20 000 kg
Nosnost odtahového zařízení:6 000 kg

Mercedes-Benz Acros 4150 8×8 AV-30
Druhý Actros, tentokrát již druhé generace MB 4150, slouží u HZS Středočeského kraje, stanice Kladno, a má místo radlice na předním nárazníku elektrický naviják. Přední stabilizační opěry jsou výsuvné šikmo dopředu.

Základní TTD: bohužel i přes snahu je získat na Kladně nemámL
Max.nosnost jeřábu: 30 000 kg
Tah předního navijáku: 5 000 kg
Tah hlavního navijáku: 20 000 kg
Nosnost odtahového zařízení:6 000 kg


Pro Požáry.cz Hynek Obroučka

Za poskytnutí propagačních materiálů a odborných rad děkuji Petrovi Kocánovi.
Za možnost fotit a poskytnutí technických dat děkuji všem strojníkům, garážmistrům a velitelům, které jsem otravoval a dále všem ostatním autorům fotografií za možnost jejich použití.

Použití fotek bez souhlasu jejich autora se zakazuje – kontakt na mě hynda@email.cz
Sdílet
Banner recyklujte s hasici 970 OK