Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Mobilní technika na PYROSu

Na letošním ročníku veletrhu PYROS je k vidění více než 20 požárních automobilů, z velké části jde o nejmodernější techniku s atraktivním designem.

Mezi hlavní novinky veletrhu patří CAS 8 – Daewoo Avia D90 N 4×4 od výrobce THT. Malá CAS s prodlouženou kabinou pro osádku 1+5 a nádrží na 1700 litrů vody představuje kompaktní všestranný automobil, na který řadu let čekaly zejména sbory dobrovolných hasičů. U stánku firmy THT najdeme také CAS 24 – T 815 4×4 pro osádku 1+5 s nádrží na 3200 litrů vody a letištní automobil CAS 40 – T 815 6×6 ze série pro indického zákazníka. Letištní speciál veze kromě 7000 litrů vody a 850 litrů pěnidla ještě 200 kg prášku a 45 kg oxidu uhličitého, takže jde v podstatě o kombinovaný hasicí automobil.

Další domácí výrobce, firma Sehat, přivezl CAS 24 na podvozku Praga a speciální CAS 60 – T 815 6×6. Jedná se o požární automobil pro průmysl, vybavený čerpadlem Rosenbauer R 600 s max. průtokem 6000 l/min a dálkově ovládanou lafetovou proudnicí Rosenbauer RM 60 E s deflektorem. Nádrž na vodu pojme 9000 litrů a nádrž na pěnidlo 200 litrů.

Společnost ČKD Mobilní Jeřáby Slaný vystavuje těžký vyprošťovací automobil AV 30 určený pro HZS Plzeňského kraje, územní odbor Plzeň – město. Jedná se o druhý vyrobený automobil, prototyp byl dodán HZS hl. m. Prahy.

Ze zahraničních expozicí patří k nejvýraznějším společná prezentace firem Bronto Skylift a Rosenbauer ve stánku D.I.K. Consulting. Firma Rosenbauer vystavuje nejmodernější verzi své CAS 24 s nástavbou z hliníku pod obchodním označením „AT 2“ na podvozku Mercedes Atego. Čerpadlo Rosenbauer NH 30 čerpá 2400 l/min při 1,0 MPa, nebo 400 l/min ve vysokotlakém režimu při 4,0 MPa. Nádrž na vodu pojme 2000 litrů a nádrž na pěnidlo 200 litrů. Existují i varianty s nádrží na 3000 ne bo 4000 litrů vody a k tomu vždy 10% pěnidla. Automobil má širokou paletu výzbroje pro dopravní nehody a další technické zásahy, výzbroj je velmi snadno přístupná.

Bronto vystavuje teleskopické vysokozdvižné plošiny TLK 23–12 a F 42 RL, obě na podvozcích Scania. Plošiny se liší nejen dosahem, ale i dalšími parametry. F 42 RL je „těžká“ plošina pro HZS hl. m. Prahy s dosahem 42 m a max. nosností pracovního koše 400 kg. Plošina TLK 23–12 má dosah 32 m a nosnost prac. koše 325 kg. Tato menší plošina je odpovědí Bronta na 30 metrové žebříky německých výrobců. Oproti klasickému žebříku má vyšší nosnost koše (žebříky unesou obvykle 270 kg) a má pevně zabuvaný suchovod s dálkově ovládanou lafetovou proudnicí, zároveň má i žebříkovou sadu. To vše na dvounápravovém podvozku při obdobných rozměrech jako mají automobilové žebříky.

Na veletrhu je také 30 metrový automobilový žebřík Camiva EPAS 30, postavený na podvozku Mercedes Econic s nízkou předsunutou kabinou pro osádku až 1+3. Automobil má zářivě oranžovou barvu (RAL 3024) a je určen pro ostravský HZS. Dalšími automobily pro Ostravu jsou VEA Mitsubishi Pajero a kontejnerový automobil Mercedes Actros se speciálním hadicovým kontejnerem nizozemského výrobce Hytrans, dovezený firmou Somati. Na kontejneru jsou uloženy dva boxy. V prvním je hydrostaticky poháněné plovoucí čerpadlo a zdroj hydrostatické energie s nezávislým pohonem. V druhém boxu je složena velkoprůměrová hadice. Mateřský kontejner je vybaven ramenem pro složení hadice po skončení zásahu. Automobil s kontejnerem pojíždí zprava nebo zleva podél položeného hadicového vedení a automaticky hadici ukládá zpět do boxu.

V Česku dosud málo známou firmou je polský výrobce Wawrzazsek, kterého zastupuje česká firma F-line. Wawrzazsek představil čtyři různé automobily kategorie CAS a povodňový kontejner pro polské hasiče, přepravovaný na třínápravovém kontejnerovém automobilu Renault. Velký kontejner obsahuje dva hliníkové čluny, dva závěsné motory ke člunům, dvě elektrocentrály, kabely, světlomety, stativy, 50 lopat, pochodně, nepromokavé jednodílné oděvy s neoprénovou kuklou, záchranné vesty, záchranné prostředky, chemická světla a množství další protipovodňové výzbroje. Je škoda, že v naší republice nebyly dosud povodňové kontejnery řešeny stejně velkoryse, ale zpravidla jen jako menší kontejnery, přepravované na nosičích Praga nebo Avia.

Podrobnější informace o někteých exponátech najdete v sekci Technika.
Sdílet