Pátek 3. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra 815 CAS 30 chemičky BorsodChem MCHZ

Dnes se podíváme na jednu z přestaveb známých cisteren na podvozku Tatra 815 PR2 6×6.1. Tento kousek byl v únoru letošního roku zařazen po rekonstrukci zpět do výjezdu u podnikových hasičů společnosti BorsodChem MCHZ, s. r. o., Ostrava.

Podvozek a motor

Mezi hasiči běžný podvozek T 815 PR2 6×6 zřejmě není potřeba nijak rozsáhle představovat, toto vozidlo stojí v garáži nejedné dobrovolné či profesionální jednotky a bezesporu se z řad hasičských automobilů ještě nějakou tu desítku let nevytratí.

Třínápravový podvozek s centrální páteřovou rourou a podélným rámem má přiřaditelný pohon přední nápravy .

Vozidlo je poháněno vidlicovým atmosférickým dvanáctiválcem Tatra T3–930–30 o výkonu 235 kW při 2200 ot./min, kroutícím momentu 1130 Nm při 1400 ot./min. a objemu 19 litrů.

Rekonstrukce vozu

Rekonstrukce vozu probíhala ve dvou fázích. V té první proběhla repase samotného podvozku a kabiny ve specializované firmě Talosa v Kopřivnici. Ta spočívala v kompletním rozebrání celého vozu a to téměř doslova do šroubku, samozřejmě včetně motoru a převodovky.

Byly vyměněny opotřebované a poškozené díly a provedeny rovněž výměny všech „spotřebních“ materiálů, jako jsou těsnění, hadice, kompletní elektroinstala­ce apod.

V druhé fázi proběhla výroba zcela nové požární nástavby v THT Poličce. Nádrž je nerezová s prolisy, přední a zadní skříň je provedena z hliníkových profilů a polepena plechem ze stejného materiálu. Na boční skříně byly použity rolety s podélným madlem, k pracovišti strojníka se dostaneme obvyklými nahoru vyklápěnými dveřmi.

Čerpadlo a lafeta

Do vozidla bylo namontováno čerpadlo THT TO 3000 o jmenovitém průtoku 3000 litrů za minutu při jmenovitém tlaku 1 MPa a sací výšce 3 metry. Nádrž na vodu má objem 8700 litrů, objem pěnidla ve voze je shodný s původní nástavbou, tedy 800 litrů. Ve vysokotlakém režimu je jmenovitý průtok čerpadla 250 litrů za minutu při tlaku 4 MPa.

Pro vysokotlaký režim je v pravé zadní skříni určen elektricky poháněný naviják se šedesáti metry hadice a pistolovou proudnicí AWG s pěnotvorným nástavcem.

Na horní plošině nástavby vozidla najdeme odnímatelnou otočnou lafetu Stinger 8297 2.0. K ní je možno použít nástavec AWG MZ 2000. Speciální konstrukce odnímatelné hlavice zabraňuje otevření kulového ventilu od čerpadla k lafetě bez nasazené proudnice – toto je jištěno elektronicky, spínčem na patici lafety.

Vybavení vozu

Vybavení vozu bylo uzpůsobeno potřebám podnikových hasičů. V pravé přední skříni je uložena elektrocentrála Honda ECT 6500 spolu s plovoucím čerpadlem Kawasaki FC150V. Rovněž je zde mimo jiné drobnosti uložen přetlakový ventilátor Papin 600 S a nerezové čerpadlo HCP SS-21A

Na pravé straně vzadu se – jak již bylo zmíněno – nachází naviják vysokotlaku a hadice v kotouči.

U skříně čerpadla najdeme mimo jiné mikrofon a reproduktor radiostanice, což je stále bohužel pomalu se rozšiřující a cenově dostupná úprava, která patří mezi ty hodně praktické. Přímo z panelu čerpadla pak můžeme ovládat oranžovou sváděcí alej, umístěnou nad dveřmi.

V levé zadní skříni jsou mimo hadic uloženy proudnice a ostatní ryze hasičské armatury. Levá přední skříň skrývá trojici dýchacích přístrojů Dräger na výklopném platu, náhradní láhve a hadice v koši. Dále 2 stříbrné hliníkové kufry s ochrannými obleky AUER, kufřík s detektory par a plynů GasAlert Micro5 a GasAlert LEL.

V levé střední skříňce je umístěn 20 l barel Pyrocoolu do vodní nádrže, používaný jako smáčedlo, případně používaný při ochlazování nádrží .

Na horní plošině jsou umístěny dvě uložné hliníkové bedny, savice, odolná hadice na nebezpečné látky Semperit Resist a samozřejmostí je dnes i osvětlovací stožár 230V se dvěma 500W světlomety.

Kompletní vybavení a rozložení prostředků ve vozidle je rovněž přílohou tohoto článku.

A něco o samotném HZSP

Jako profesionální útvar vznikl až v roce 1985 v souvislosti s výstavbou nové anilinové linky v bývalých MCHZ v Ostravě – Mariánských Horách.

Původní stav hasičů na směně byl 1+8, v rámci několika restrukturali­začních změn skončil stav na nynějších 1+4 ve tři směnném 24 hod.režimu. Na výjezdu je kromě výše popsané CAS 30, PHA 40-Scania P 420, KHA -T 815, TA 2 –Renault Master a VEA WV Caddy.

HZSP zasahuje mimo svůj podnik i pro další „nasmlouvané“ subjekty , které sídlí v areálu firmy nebo v její těsné blízkosti. Počet zásahů v rámci vytvořeného systému pro „Bezpečný podnik“ klesl na průměrnou hodnotu 30/rok, k tomu samozřejmě nutno připočítat dalších cca 200 požárních asistencí a neevidovaných výjezdů na plané poplachy EPS , či další akce předem dohodnuté.

Hasiči se dále podílejí na preventivních kontrolách na provozech, kontrolují a zkoušejí všechny hydranty a PHP, požárně bezpečnostní zařízení, dýchací přístroje a ochranné obleky i na výrobnách chemičky a samozřejmě i tzv. „ostatní práce“, které si přeje vedení podniku (tím však není myšleno sekání trávy, čistění komunikací v létě či zimě nebo ostraha areálu).

Sdílet
Přiložené soubory
vybava-cas30-borsod.pdf zobrazit online PDF 135 kB