Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Žebříkové vozy/CARROS PORTA ESCALAS

Požární technika v Evropě nevídaná.

V zemích Latinské a Jižní Ameriky se můžete setkat s opravdu pro nás podivnou hasičskou technikou. Typy podvozků, druhy nástaveb, barevné provedení vozidel. Je toho opravdu mnoho, co by pro evropského hasiče bylo zajímavé a velmi neobvyklé. Při brouzdání po netu jsem narazil na hasičský automobil, který mě zaujal na první pohled. Z našeho hlediska jej můžeme nazvat žebříkový vůz, v originále pak CARROS PORTA ESCALAS. Jedná se o klasický nákladní automobil se zvláštní požární nástavbou. Ta je tvořena z části oplechovaným zastřešeným skeletem, který má vnitřní prostor pro přepravu hasičského družstva a z venku po obou bocích pak mnoho polic či držáků nejrůznějších typů žebříků. Uvnitř i z venku jsou navíc regály pro požární vybavení. Nejvíce těchto vozidel, která jsem na webu našel, pochází z Chile, konkrétně z města Santiago. Dříve se tato vozidla stavěla na bázi upravených autobusů nejrůznějších značek, nejvíce však Mercedes, Renault. Jejich úpravu prováděla nejčastěji známá firma Camiva a také i Magirus.

V současnosti se tyto vozy staví na podvozcích Renault a Iveco taktéž s nástavbami koncernu EuroFire/Camiva. Kromě žebříků je v jejich výbavě mnoho dalšího požárního vybavení jako např. motorová pila, rozbrus, dýchací přístroje, přetlaková ventilace, záchranářský kufr, hadicové příslušenství, někdy i vyprošťovací zařízení, elektrocentrála, osvětlovací stožár atd. Některé mají i menší nádrž na vodu a vlastní kombinované čerpadlo s vysokotlakým navijákem (jedná se o poslední dodané vozy). Osobně se mi tento druh MPT zamlouvá, jen si nejsem jistý jeho použitím v našich podmínkách odlišné koncepce a organizace požární ochrany. Působí na mne dojmem, že je to vlastně jakýsi technický automobil, co má mimo jiné i mnoho žebříků a malou zásobu vody…Nebo jinak, multifunkční ,,caska,,. Zmíním zde jeden z posledních, do Santiaga de Chile dodaných vozidel. Jedná se o CARROS PORTA ESCALAS na podvozku Iveco Tector s nástavbou EuroFire. Vůz je zařazen na požární stanici č. 15, která se nachází v německé čtvrti města. Proto na něm nenalezneme klasický nápis CUERPO DE BOMBEROS SANTIAGO, ale FEUERWEHR STADT SANTIAGO nebo DEUTSCHE FEUERWEHRKOMPANIE. Na voze je pochopitelně německá vlajka a i konce žebříků jsou v německých národních barvách. Téměř totožný automobil slouží i v britské čtvrti Santiaga, je stejně jako německý vybaven nápisy tentokrát v angličtině a doplňky v národních barvách Velké Británie. To samé francouzská čtvrť. Stejné je to i s cisternami a ostatními vozy na zmíněných ,,národních,, stanicích.

V Chile se dále lze setkat i s klasickou evropskou technikou. A to přes moderní cisterny Renault s nástavbou Camiva až po stařičké Mercedesy, Scanie a dokonce jsem nalezl i IFU W 50. Všechny vozy jsou v nejrůznějším barevném provedení – červená, žlutá, zelená, bílá i modrá není výjimkou. Pak jsou zde ,,chromové,, americké cisterny E-One, a také pro nás neznámé Mercedesy s nástavbami od firem např. Bertonati či argentinský Tecin (kabina hasičů je v nástavbě, avšak jinak než třeba u klasických vozidel Rosenbauer). Výšková technika je také zastoupena od několika výrobců. Pro nás jsou známé firmy Camiva a Magirus. Jsou zde však i plošiny např. Simon atd. Pak lze vidět i mnoho speciálních vozidel jako třeba protichemické (HAZ-MAT), vozy na dopravní nehody, sanitky apod. Na některých požárních stanicích jsou ve výjezdu žebříky a cisterny i z Japonska. Žebříkové vozy a toto vše další najdete v bohaté fotogalerii k článku.

Z nám známých výrobců požárních vozidel jako třeba Carmichael, Camiva a Magirus, se jich mnoho do Chile dostalo jako dar od evropských hasičů (jedná se o v Evropě vyřazené vozy, které jsou však schopny stále výjezdu). Nejvíce vozidel pochází z Německa, V. Británie a Francie. A to pochopitelně včetně kompletního vybavení (jak ve voze, tak i ochranné pomůcky hasičů-helmy, obleky, IDP…na rozdíl od auta je toto vše nové). Při požáru to pak může vypadat vcelku komicky, když na proudech vedle sebe stojí ,,německý,, a ,,anglický,, hasič…

Omluvte prosím, že zde nejsou uvedena žádná TTD žebříkových vozů, ale je jich natolik mnoho typů, že to nelze napsat vše pořádně.
Sdílet