Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový MAN pro dobráky

Zcela nový typ MANu v České republice od firmy SPS Slatiňany byl předáván v Budišově nad Budišovkou v Moravskoslez­ském kraji.

Po více než pěti hodinách jízdy jsme netušili, že to nejhorší nás čeká na posledních 30 kilometrech. Přestože byl teprve 18. listopad a v českých zemích nebylo kromě mrazu po zimě ani památky, na Moravě už byla zima v plném proudu. Na místo jsme však nakonec dorazili včas, a zúčastnili se tak slavnostního předání od samého počátku. Na prostranství před hasičárnou vyhrávala řízná dechovka a mnoho občanů z města a okolí si tuto slávu nechtělo nechat ujít. V 10 hodin se mikrofonu ujala zástupkyně Městkého úřadu, která přivítala všechny přítomné hosty (včetně nás) a zahájila slavnostní předání vozidla. Poté se otevřela vrata zbrojnice a nové vozidlo vyjelo vedle nastoupené jednotky. Slova se ujal starosta města, který shrnul historii získání nového vozidla, ke které kuriozně nejvíce přispěl velký oheň v blízkosti města. Velké poděkování patřilo i vedení Krajskému úřadu, který na vozidlo poskytl dvoumilionovou dotaci a krajskému HZS, který žádost o nové vozidlo podpořil a pomohl prosadit. Dále promluvil jednatel a majitel firmy SPS Slatiňany pan Ing. Koštál, který popsal vývoj nového typu vozidla na podvozku MAN. Vedle poděkování velitele JSDH vystoupil i ředitel HZS Moravskoslezského kraje pan plk. Ing. Zdeněk Nytra, který zhodnotil činnost místní jednotky a její postavení v plošném pokrytí a popřál hasičům a novému vozidlu vše nejlepší. Na závěr se slova ujal místní kněz, který vozidlo vysvětil.
Poté následovala prohlídka vozidla a společný oběd účastníků oslavy.

Vozidlo MAN je zajímavé svým uspořádáním, které známe z vozidel DA 12 Avia, kde se jedná o standardní nákladní podvozek ve verzi 4×4 s kabinou pro řidiče a velitele. Ostatní členové posádky (družstva) včetně nádrže a převáženého materiálu jsou v nástavbě vozidla, která je spojena s kabinou prostřednictvím velkého okna. Kabina pro družstvo je vybavena dýchacími přístroji v sedadlech, všichni členové družstva sedí ve směru jízdy.
Vozidlo je vybaveno elektrickým navijákem, mohutným ochranným rámem čelního okna, který bohužel nejde sklopit?! a při běžné jízdě na silnici ruší. Pod předním nárazníkem je umístěna třížabková mycí a skrápěcí lišta. Při otevření dveří kabiny pro družstvo se automaticky vzduchovým pístem vyklápí osvětlený nástupní schůdek. V kabině je poměrně málo místa, na přání jednotky byla na přední stěně kabiny umístěna lavice, která kromě odložených svítilen není využitá a vyšším příslušníkům jednotky při sezení vadí v místech pod koleny. Nastupování a vystupování vyšších či mohutnějších příslušníků i bez dýchací techniky na první pohled není nejpohodlnější, a až praxe ukáže jeho klady či zápory. Naopak na bocích jsou výklopné schůdky z perforovaného materiálu, což zabraňuje znečištění a případnému možnému sklouznutí na namrzlém povrchu. Malé sklápěcí schůdky, tentokráte však z plného materiálu, najdeme také těsně za zástěrkami zadních kol.
Vozidlo je vybavené čerpadlem Ziegler Trokomat a ochranou proti kavitaci, doplněné vysokotlakým navijákem. V pravé zadní části vozidla jsou umístěné sklápěcí schůdky na střechu nástavby a na druhé straně osvětlovací stožár s pneumatickým vysouváním ruční pumpou? Trošku rozpačitě působí zprovoznění stožáru, kdy se před vysunutím musí ze střechy nástavby rozbalit smotaný kabel a zapojit, teprve potom se stožár vysouvá. Na střeše nástavby jsou nastavovací žebříky, savice a v hliníkových skříních další potřebné vybavení. K plusům vozidla patří výklopné držáky náhradních dýchacích přístrojů známé z vozidel vyrobených v SPS Slatiňany.

Jelikož se jedná o novou formu konstrukce v novodobých hasičských vozidlech, snažil jsem se porovnat klady a zápory jednotlivých variant. Jedinou výhodou je v tomto případě větší šířka a výška prostoru pro hasičské družstvo, dále je možné na úkor nástavby tento prostor zvětšovat a dále modifikovat. Nevýhodou takto oddělených prostor je horší komunikace během jízdy, nutnost odděleného větrání, vytápění a osvětlení. Vzhledem k tomu, že mezi „klasickou“ (společná kabina pro posádku, oddělená nástavba) a touto konstrukcí není výrazný cenový rozdíl, je na zájmu samotných objednatelů, pro jaké vozidlo se nakonec rozhodnou.

Vozový park JSDH Budišov nad Budišovkou:

CAS 16 MAN
CAS 32 Tatra 148 (bezúplatný převod od HZS)
Nissan Patrol GR VEA 1 (zápůjčka od HZS)

Jirka Sucharda, externí redaktor Požáry

http://hcr.kkp.cz
Sdílet