Čtvrtek 27. června 2019, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner WAWRZASZEK ISS Leader OK

Neslavný konec pražského žebříku AZ 52 Metz

aneb nehoda u mostu Barikádníků.

Je to již několik desetiletí, co byl pro pražský útvar PO pořízen automobilový žebřík AZ 52 Metz na podvozku Mercedes 1920. Ve své době to byl nejmodernější zástupce výškové techniky v tehdejší ČSR. Byl určen k rychlému zásahu a záchraně osob ve vysokých budovách. Na spodní části žebříkové sady byla umístěna výtahová klec pro dvě osoby. Žebřík bylo také možné použít jako autojeřáb, který měl nosnost 2000 kg bez vysunutých vzpor a 3000 kg s podepřením. Jeho maximální dostupná pracovní výška byla 52 m, výtah pak 49 m. Max. zatížení vysunutého žebříku bylo 325 kg. Výtah měl nosnost při vztyčení 35° 85 kg/ jedna osoba. Při 65° a více pak 170 kg/ dvě osoby. Rychlost výtahu 0,7 m/ sec. Osádka vozu 1 + 5. Celková hmotnost vozidla činila 19.000 kg. Výrobce Daimler-Benz a Metz, bývalá NSR. Dovoz do ČSR zajišťoval PZO Motokov ve spolupráci s VPO.

Nějaký ten pátek sloužil tento AZ pražským hasičům, tehdy požárníkům, avšak jeho služební život ukončila nehoda na sjezdu z mostu Barikádníků směr Trója. Poškození žebříkové sady bylo natolik veliké, že nešlo opravit. A tak byl žebřík útvarem zlikvidován.

Teď cituji komentář pana Josefa Nováka ke článku o Mercedesu HZS Chemopetrol : Jenom na doplnění i Praha měla v minulosti podobný MB a to AZ 52, myslím od firmy Metz, který skončil svou pouť na boku u mostu Barikádníků. Měl dlouhou (čtyřdvéřovou kabinu), podvozek 4×2, v podstatě stejný AZ mělo Brno. Ten pražský jsme koupili s kamarádem a chtěli jsme ho předělat na valník. V době nehody měl najeto cca 12000 km. Převážel jsem ho z „odstavek“ z Malešic a jel super. Žebřík se opravit nedal, protože byl po převrácení KO. Přestavbu nám tehdy DI nepovolil, protože se jednalo o specielní vozidlo. Kolega ho asi po dvou letech někam prodal, ani už nevím kam, jenom si vzpomínám, že to bylo ještě za minulého režimu a kontakt na západ byl tabu.

Stejný AZ mělo skutečně i Brno. Jeho požárnímu útvaru byl zakoupen v roce 1963 za na dnešní dobu směšný peníz a to 657 995 Kčs.

Kdyby měl někdo z čtenářů fotografie těchto AZ, poprosil bych, zda by je neumožnil a tedy neposlal ke zveřejnění na našem webu Požáry.cz. Přivítal bych rovněž i jakékoliv informace o těchto vozidlech. Děkuji.

Info : web HZS Brno

Zvláštní poděkování : ten, komu je směřováno, dobře ví…
Sdílet
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 #2 Hadice gold