Neděle 5. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Slovenští hasiči se seznamovali s technologií českých kolegů

S moderní technologií a systémem telefonních center tísňových volání a operačního řízení Hasičského záchranného sboru ČR se v Brně seznámili představitelé slovenských hasičů.

Delegaci vedenou prezidentem Hasičského a záchranného zboru plk. JUDr. Alexandrem Nejedlým s funkcí center tísňového volání a operačních a informačních středisek seznámil ředitel odboru operačního řízení HZS ČR plk. Ing. Luděk Prudil.

Uvedl mj., že telefonní centrum tísňového volání s linkou 112 je díky špičkové technologii nejlepší v Evropské unii a má absolutně nejkratší čas pro sestavení spojení. „Od okamžiku, kdy volající na svém telefonu stiskne zelené tlačítko vytáčení čísla linky, se mu operátor tísňové linky ozve za 4,6 sekundy. Jednašedesát procent Čechů, což je největší počet v Unii, také ví, že linku 112 k přivolání pomoci v tísni mohou použít ve všech státech EU,“ zdůraznil Ing. Prudil. Dodal, že lidé v České republice k přivolání pomoci vedle tradiční linky hasičů 150 stále častěji volí tísňovou linku IZS 112. Loni operátoři linky 112 přijali 3,452 milionu volání, zatímco na lince 150 to bylo 595 tisíc volání.

Špičková technologie center tísňového volání se plně osvědčila v krizových situacích, například při bouřce s přívalovými dešti, která 23. července 2009 zasáhla několik krajů republiky a hasiči během tří hodin přijali hlášení a následně vyjížděli k téměř dvěma tisícům událostí. Při masivním přetížení sítě tísňových linek během vichřice Emma, kdy hasiči za směnu přijali oznámení o 3600 událostech, volající v nejkritičtějších období dne na spojení s operátory čekali nejdéle 60 sekund.

Přes legislativní úpravy, které umožňují zablokovat zneužívaný mobilní telefon a úzkou spolupráci s Policií ČR se ale nedaří snižovat počet zlomyslných volání. Například v roce 2009 operátoři na jednu „ostrou“ událost vyžadující zásah některé složky IZS operátoři v průměru přijali 59 volání.

Představitelé Hasičského a záchranného zboru SR se v Brně podrobně seznámili také s organizací Krajských operačních a informačních středisek HZS a IZS. Ocenili při tom plně automatizovaný systém operačního řízení, propracovaný od přijetí hlášení a předání informace z centra tísňového volání, přes založení události v počítačové databázi po vyslání sil a prostředků k zásahu.

por. Mgr. Jaroslav Haid
tiskový mluvčí
HZS Jihomoravského kra­je
Sdílet