Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

I dříve se bouralo ( i když ne tak často )

Stará nehoda pražských hasičů.Nové foto a info.

Píše se první polovina sedmdesátých let, hasiči v ČSSR už dávno jezdí v „trambusech“, jen v Praze se drží zuby nehty časy první republiky či Böhmen und Mären, tzn. „bílou i červenou“ * jezdí vozy AS (automobilová stříkačka). V onen inkriminovaný den vyjíždí bílá – AS 16 Praga RN (později S4000 a IFA W 50 LF 16) krátce po střídání směn společně s vozem ULF (bude o něm řeč), na v dnešní době již obtížně zjistitelnou nehodu. Jasné je jen jedno, za volant prvního vozu je posazen řidič, který sice nemá praxi, ale kádrově je v pořádku. Všem na centrále v Sokolské zní ještě v uších houkání a už se telegraf ** dozvídá, že jejich hasiči měli nehodu v Ječné ulici, tedy pár set metrů od stanice.

Na křižovatce Ječná/Lipová, Štěpánská přeslechl řidič autobusu pražské MHD – „erťák“ sl.ozn. 4598 – signál hasičů a narazil do projíždějící „ereny“ AS 16 tak, že ji otočil na pravý bok. Hrozivě vypadající nehodu přežili všichni hasiči. Podle pamětníků jim život zachránily skříňky s nástroji a jiné hasičům známé bedny, které nedovolily, aby ,,erena“ lehla zcela na bok. Na jedné z fotografií je vidět, jak síla lidských paží zvedla převrácenou stříkačku zpět na kola.

Co na závěr: autor článku znal a zná osobně některé aktéry této nehody. A důvod, proč se rozhodl toto publikovat, je jen jeden, hasičina je naše práce. Sic mizerná, ale naše. ,,Taháme při ní smrt za fousy,, ale riziko je třeba soustavně snižovat a výběr šoférů, kterým se u pražských hasičů neříkalo pomalu jinak, než ,,šmíráci,, k tomu patří.

K trambusu v pozadí : Praha koupila v roce 1970 pro požární útvar dva trambusy s nástavbou rakouské firmy Rosenbauer. SPZ AD 37–92 byl TLF a AD 37–93 byl ULF. Ten je na snímcích vidět.

* – označení vozidel prvního a druhého výjezdu na pražské centrální stanici, používá se dodnes.

** – hovorový pojem pro operační středisko z dob telegrafu přežil také dodnes.

Když už je v článku zmíněn ULF – Škoda 706 RTH, tak alespoň telegraficky pár jeho technických údajů :

Podvozek : Škoda 706 RTH
Výrobce : LIAZ n.p., Mnichovo Hradiště
Nástavba : ULF – kombinovaný hasící automobil
Výrobce : Rosenbauer, Rakousko
Vodní nádrž : 2000 l
Pěnidlová nádrž : 300 l
Nádoba na hasící prášek : 750 kg
Hnací plyn : dusík
Osádka : 1+5
Celková hmotnost : 13 500 kg

Původní autor článku si přeje zůstat utajen, já jsem text jen mírně upravil a doplnil, a tak autorovi za jeho zajímavý příspěvek touto cestou děkuji. Ještě bych dodal, že připravuji článek o staré technice u pražských hasičů a věřte mi, budou k němu unikátní fotografie.

Včera jsem získal foto a TTD i druhého trambusa, tedy TLF SPZ AD 37–92. Zde jsou :

TLF – Škoda 706 RT

Podvozek : Škoda 706 RT
Výrobce : LIAZ n.p., Mnichovo Hradiště
Nástavba : TLF – kombinovaný hasící automobil
Výrobce : Rosenbauer, Rakousko
Vodní nádrž : 2150 l
Pěnidlová nádrž : 250 l
Provozní tlak nízkotlakého čerpadla : 12 atm.
Provozní tlak vysokotlakého čerpadla : 55 atm.
Vývěva pístová
Dostřik lafety : 40 m
Osádka : 1+5

Článek by v tuto dobu měl asi být v sekci Technika, ale berte to jako doplnění informací k jeho podstatě, tedy DN ,,ereny,,.
Sdílet