Středa 12. května 2021, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Japonské žebříky MORITA

Parádní výšková technika našich vzdálených kolegů.Vložen bonus pro naše čtenáře!!!

Jedná se o žebříky SUPER GYRO LADDER, které vyrábí japonská firma MORITA. Ta je, co se její produkce týká, jakousi obdobou koncernů Eurofire, Rosenbauer Group či E-ONE. Kromě žebříků vyrábí i ostatní druhy požárních automobilů jako např. casky, pěnové vozy včetně zařízení CAFS a jako jednu z posledních novinek představila i kombinovaný automobil CAS/sanita (i když novinek, už to jsou tři roky…), který je podobný vozidlu FRAP od Eurofire. Je také držitelem certifikátu ISO 9001. Firma dodává pochopitelně i jejich plné požární vybavení včetně ochranných osobních pracovních prostředků pro hasiče (zásahové obleky, obuv, rukavice atd.). Na poli požární ochrany se tato firma, kterou založil pan Shosaku MORITA, pohybuje již téměř 100 let. V roce 1907 byla firmou vyrobena první ruční stříkačka a v roce 1933 byl postaven první japonský automobilový žebřík. Jeho výrobní materiál bylo dřevo a měl dostupnou výšku 18 m. Od té doby uplynulo mnoho let a Morita patří ke světové špičce výrobců požární techniky. I když u nás a vlastně i v Evropě jí nikdo asi moc nezná, což je vzhledem k zeměpisné poloze Japonska logické.

Ale zpět k žebříkům. Firma jich vyrábí kolem 30 druhů a provedení o dostupné pracovní výšce 10 – 50 m. Jedná se tedy buď o dnešní klasické provedení AZ s pracovním košem, s výtahem a odnímatelným košem, či bez koše jen s výtahem, ale i se stabilním košem a výtahem současně. Provedení se stabilním pracovním košem se také dodává se sklopným ramenem na posledním dílu žebříkové sady, podobně jak to známe u AZ Magirus. Většina žebříků firmy MORITA je dodávána nejen jako AZ, ale i jako menší CAS. Má tedy vlastní vodní čerpadlo, nejčastěji typ ME-5 s výkonem 2.000 l/min při tlaku 6,5 baru a pochopitelně i skříně na požární vybavení, které kryjí roletky z hliníku. Kabiny jsou dle typu zvoleného podvozku. Nejrozšířenější je Hino v šestikolovém či čtyřkolovém provedení. U tohoto podvozku resp. kabiny je osádka tvořena buď požárním družstvem tak, jak ho máme i v ČR, tedy 1+5, nebo je počet hasičů menší a to 1+4. V sedadlech jsou držáky dýchacích přístrojů. V klasickém evropském pojetí kabiny 1+1 japonské žebříky de facto neexistují. I Eurofire, které např. do Tokia dodalo několik DLK 23–12 CS, je vyrobilo v provedení s dlouhou kabinou pro družstvo. Jako další typ podvozku se používá např. Nissan Diesel, to je obdoba Iveca FF150E 28 verze HZL, neboť je též s předsunutou kabinou a hlavně má stejně jako Iveco řiditelné obě nápravy. Žebříky Morita se také staví na podvozcích Mitshubishi Fuso, a to rovněž v několika provedeních. Konstrukčně lze žebříky SUPER GYRO LADDER zařadit mezi Magirus a Metz. Ovládání řídí počítač GYRO MLE(S)-TT, je to obdoba počítače CC od Magirusu, vzpory jsou typu H. Požární nástavba je vyrobena pomocí nejmodernějších technologií používání hliníku a plastů. Co stojí za zmínku, je barevné provedení žebříkové sady. Ta je v mnoha případech po celé své délce včetně koše a výtahu opatřena zářivou či reflexní barvou. Je to dobrý, ale v Evropě ne moc rozšířený nápad z hlediska bezpečnosti.

Protože žebříků Morita je opravdu hodně, což máte možnost vidět ve fotogalerii (a to jsem tam nedal opravdu zdaleka všechny…o ostatní výškové, ale vlastně veškeré mobilní požární technice Japonska nemluvě, to by vydalo na dost tlustých knih), uvedu zde jen TTD jednoho typu, a to MLGS4–30W

Podvozek : třínápravový libovolné značky, nejčastěji HINO nebo FUSO
Délka : 11.600 mm
Šířka : 2.500 mm
Výška : 3.900 mm
Žebříková sada : čtyřdílná
Max. pracovní výška : 31 m – 7 NP
Boční vyložení : max. 21 m
Pracovní poloha : – 10° až + 75°
Nosnost koše : 270 kg (stejně jako Magirus)
Nosnost výtahu : 180 kg
Ovládání : Gyro MLE(S)-TT
Vodní čerpadlo : ME-5
Výkon : 2.000 l/min
Vodní nádrž : 500 – 1.500 l

Protože mám rád naše čtenáře, přichystal jsem vám malý bonus. Jedná se o vystřihovánky těchto parádních japonských žebříků. Stáhnout si je ve formátu PDF můžete zde :

žebřík – první část

žebřík – druhá část

další japonský AZ Morita
Sdílet