Čtvrtek 24. června 2021, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Další Terrno na trhu, tentokrát v česko-polské spolupráci

Již třetí polský nástavbář se vrhnul v kooperaci s naší domácí firmou Belohoubek s.r.o. na podvozek Tatra Terrno a zhotovil na něm požární nástavbu.

Firma Belohoubek s.r.o (bývalé RLS) ze Bzence představila letos na slovenském veletrhu Fireco horkou novinku, kterou vyrábí v kooperaci s jedním ze stěžejních polských producentů hasičské techniky, firmou Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak.

Automobil na první pohled nikterak výrazně nezaujme, jeho designové provedení je podobné tomu, jaké známe od našich domácích výrobců. Nejen opticky (zejména kvůli zábradlí) je nástavba tohoto vozu vyšší, ale celková výška vozu je stejná, jakou mají Terrna od ostatních producentů nástaveb.

Kabina je totožná, jen na střeše namísto obvyklé rampy je dvojice malých LED majáků modré barvy, doplněných o dvojici přídavných LED světel v masce vozu. Vozidlo této kategorie by mělo být v tomto směru osazeno lépe viditelným světelným výstražným zařízením např. v podobě víceprvkové rampy. V prostoru strojníka se nachází monitor zpětné kamery, která je umístěna nad dvěřmi čerpadla. Dále je zde k dispozici ovládací pult osvětlení a také aktivační kontrolky včetě světelného ukazatele stavu hasících látek a take chodu podvozkové skrápěcí lišty. Hasiči mají k dispozici sedáky s integrovaným držákem dýchacích přístrojů. Vnitřní osvětlení kabiny je v provedení LED.

Požární nástavba, vyrobena z hliníkovo – nerezových profilů a opláštěna hliníkovým plechem,je klasické koncepce, tedy tři skříně na vybavení po obou stranách, kryté hliníkovými roletkami s podélným madlem a zadní skříň pro čerpadlo, krytá nahoru výklopnými dveřmi. Uprostřed nástavby jsou dvě nádrže z plastu, první z nich o objemu 4000 l je na vodu, do druhé se vejde 400 l pěnidla. Konstrukce nástavby je vyrobena odlišně od ostatních tuzemských výrobců. Je tvořena třemi montážními díly nástavby. Základem je svařovaný vnitřní rám z nerezavějící oceli, do kterého je pevně zabudována vodní nádrž, která tak tvoří pevnou součást nástavby. Levá a pravá strana nástavby s úložnými prostory je tvořena svařovanou hliníkovou konstrukcí. Všechny tři konstrukční díly jsou vzájemně spojeny. Lze oprávněně předpokládát, že svařovaná nástavba bude lépe odolávat náročnému provozu v terénu. Úložný prostor pro požární příslušenství je opláštěn hladkými hliníkovými plechy, což usnadňuje jejich čištění.

Jako čerpací zařízení je v tatře kombinované čerpadlo Godiva P2A 2010 o výkonu 2000 l/min při nízkém tlaku a 250 l/min při vysokém tlaku. Sací výška je max. 7,5 m. Možnost přimíšení pěnidla je v rozmezí 3% do 6% (+/- 0,5%). V pravé zadní roletě nalezneme vysokotlaký průtokový naviják pro první zásah o délce hadice 60 m. Jeho umístění je ve spodní části skříně, což je vhodnější, než u nás neustálé cpaní tlakovky nahoru nad další vybavení. Proč? Při navíjení i při použití kusu hadru na otěr špinavé hadice s proudnicí nelze vše vyčistit dokonale a špína či voda následně kape na dole umístněné vybavení. Toto řešení se osvědčilo, u nás mají tlakovku dole zejména vozy Dennis. Ostatní armatury – vývody, přívody a sací hrdlo 152 mm jsou na bocích či v zadním čele cisterny. V dolní části zadního čela je pak sklopný nárazník, plnící i funkci stupačky, usnadní tak přístup k vybavení, jenž bude do vozu teprve dodáno. Zatíme zde krome navijáku a elektrocentrály není nic. V budoucnu, až půjde vůz za svým zákazníkem, v nástvabě nalezneme veškeré potřebné věci pro automobil prvního výjezdu, které bude v regálech, policích či na výsuvných/výklop­ných platech, doplněných o reflexní bezpečnstní prvky.

Horní plocha nástavby je pochozí, přístup na ní je zajištěn pomocí dvoudílného sklopného žebříčku, umístěného na zadním čele vpravo. Automobil disponuje i odnímatelnou lafetovou proudnicí, jejíž armatura se nachází v levé části počátku pochozí plochy nástavby. V rámci vybavení zde nalezneme dále výsuvný osvětlovací stožár, který má své místo neobvykle v prostoru mezi kabinou a nástavbou. Lze ho vysunout pomocí kabelového ovládání do celkové výšky 6 m, intenzita svícení je 2× 100W.

V zadní části vozu je také zbytek výstražného osvětlení. Nad dveřmi čerpadla je oranžová sváděcí alej, v rozích nástavby pak dvojice modrých LED světel, stejné jsou i na bočních rozích nástavby, tatra jich má tedy celkem 8. Okolí nástavby je osvětleno z jejího zábradlí, ve kterém je na každé straně integrovaná trojice světel.

Technicko – taktická data CAS 20 Tatra 815

  • Podvozek: TATRA T 815 – 231R55 (4×4)
  • Pohon: 4×4
  • Motor: TATRA T3D-928–30 EURO V – 12,667 cm3
  • Výkon: 325 kW/438 koní
  • Osádka: 1+1+5
  • Max. rychlost:110 km/h
  • Palivová nádrž: 220 l
  • Možnost brodění: 750 mm
  • Délka: 8100 mm
  • Šířka: 2550 mm
  • Výška: 3100 mm
  • Max. celková hmotnost: 18 000 kg
  • Čerpadlo: GODIVA P2A 2010
  • Výkon: 2000 l/min NT, 250 l/min VT
  • Nádrž na vodu: 4000 l
  • Nádrž na pěnidlo: 250 l

Vzhledem k tomu, že se jedná o prototyp, vidíte na fotografii palivovou nádrž, umístěnou v pravé přední roletě, její přesun je v současné době v řešení. Barevné provedení vozu napovídá, že se tato nová cisterna objeví u českého zákazníka, nechme se tedy překvapit, kde to bude.

Foto a info: Belohoubek s.r.o – http://www.belohoubek.com/ , Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak – http://www.psszczesniak.pl/

Sdílet