Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

DAF LF 55 Type B Water Tender

Automobil prvního výjezdu u britské Lancashire Fire and Rescue Service.

Minulý rok byl zde představen Mercedes Benz Atego DPL, tedy caska londýnských hasičů s plastovou nástavbou v provedení firmy TVAC. Nyní vám představujeme další produkt od této značky. Jedná se o svým určením velmi podobný automobil jako zmíněný Mercedes i s téměř totožnou nástavbou, rovněž rozměry jsou bezmála identické. Jeho označení zní Type B Water Tender na podvozku DAF LF 55. Tento automobil resp. šasi se honosí titulem TRUCK OF THE YEAR 2002. Vlastně mě tak napadá, že i přes mnoho na požárech představených hasičských vozidel, podvozek DAF zde nikdy ještě prezentován nebyl. Typová řada LF spatřila světlo světa již v roce 2001 a dodnes se jedná o velmi úspěšný automobil, hojně rozšířený u autodopravců po celé Evropě. V hasičském provedení jej lze spatřit v jeho domovině, tedy Holandsku a ve Velké Británii, kde firma DAF tvoří konsorcium s tradičním britským výrobcem nákladních vozidel, značkou Leyland. Lancashire Fire and Rescue Service používá jako první výjezd výhradně vozidla Leyland – DAF již mnoho let, konkrétně typy 55.230, 60.270. DAFů bude u sboru více jak 50.

Osobně jsem se s vozidlem značky DAF, konkrétně s tahačem řady 95, měl možnost setkat v rámci hasičů pouze u velmi těžké dopravní nehody v roce 1999. Samotný tahač odpřáhl návěs a šofér s ním měl krátce po půlnoci namířeno domů po náročné cestě, tam však nedorazil ani on, ba ani spolujezdec. Osudným se mu stal most nad železniční tratí v Praze 5 – Jinonicích. Zřejmě vlivem vyšší rychlosti na mokré vozovce dostal smyk a prorazil zábradlí mostu. Skončil pochopitelně pod ním, hned vedle kolejí. Po příjezdu na místo se nám naskytl děsivý pohled na zcela zdemolovaný tahač, který se během pádu z mostu otočil na střechu, na kterou vzápětí dopadl. Kabina de facto neexistovala. V jejích troskách bylo vidět jen dvě visící bezvládná těla osádky, které již nebylo pomoci. Po několika desítkách minut na nás, zasahující hasiče čekalo překvapení. Z trosek tahače se ozvalo mírné bouchání, k našemu velkému údivu byl v kabině ještě třetí muž! Ležel na lehátku pro osádku, což pro totální devastaci vozu nebylo možné postřehnout. A upřímně řečeno, nikoho to ani nenapadlo, že by tam mohla být ještě třetí osoba. Muž byl poté velmi složitě vyproštěn, a tak po mnoha letech vzdávám hold lékaři od záchranky, který ač ve věku již veteránském, se vsoukal do zdemolované kabiny a muži poskytl ,,polní,, první pomoc. Kamion musel být zavěšen na lanech jeřábu, aby se k muži dalo vůbec dostat. Musím říct, nebyl to příjemný pocit. Jste s kolegou uvnitř, snažíte se muže vytáhnout ven, něco se může utrhnout atd…ale nad tím vším jsem přemýšlel pochopitelně mnohem později. Ke vší té smůle zachráněný muž byl bratr zahynulého řidiče, který ho ,,jen,, vezl domů, neboť on nechal tahače i s návěsem na parkovišti……. Jsou prostě zásahy, na které člověk nikdy nezapomene. Tento byl navíc umocněn pocitem, že zachráněný muž nám děkoval…

Ale zpět k tématu. DAF LF 55 s pohonem 4×2, sloužící jako první caska u Lancashire Fire and Rescue Service, má rozvor náprav 4200 mm, motor je typu CE 5.9 l o síle 220 koní. Hmotnost vozidla je maximálně 15 tun. Barevné provedení je ,,svítivá,, RAL 3024 a stříbrné reflexní doplňky. Kabina je standardní krátká DAF LF, prodloužená plastovým dílem firmy Plastisol. Prodloužení kabiny se provádí v dílnách TVAC. Její osádku tvoří 5 mužů. K dispozici mají dýchací přístroje, integrované do sedadel. Kompletní VRZ pochází z dílny Federal Signal. Nástavba je vyrobena rovněž z plastu holandskou firmou Plastisol. Její skelet se doveze do dílen TVAC, kde je poté dodělaný vnitřek a namontovány rolety s podélným madlem. Jako čerpací zařízení je instalováno kombinované čerpadlo Waterous HL200 o jmenovitém výkonu 2000 l/min při 10 barech a 200 l/min při 40 barech. Jako zařízení prvního zásahu slouží vysokotlaké průtokové navijáky o délce 80 m, které jsou umístěny stejně jako v londýnských Mercedesech, tedy v prostředních roletách. Objem vodní nádrže je 1500 l a 100 l pěnidla. Ve vybavení najdeme 13,5 m výsuvný žebřík, savice, hadice, vyprošťovací a zdravotnické vybavení, hasící přístroje atd. Navíc je v tomto automobilu instalován systém IntelliVAC, což je velmi inteligentní forma počítačové kontroly nad vším, co má nějaké elektronické ovládání včetně čerpadla. Vozidla DAF LF 55 Type B Water Tender využívá Lancashire Fire and Rescue Service od roku 2003, resp.2002, kdy byl vyroben první prototyp. Později vyrobené kusy se liší jen v detailech. Některé mají vzadu u čerpadla dveře, stejně jako prototyp, jiné mají roletu. Jak by se toto vozidlo asi ujalo u českých hasičů? Osobně si myslím, že dobře.

Info a foto : TVAC – děkuji firmě za poskytnuté materiály, fireflash-delta64.co.uk, licefire.uk
Sdílet