Neděle 5. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V libeňském depu hořela lokomotiva, naštěstí jen cvičně

Jednotky HZS SŽDC Praha a HZS hl. m. Prahy provedly dne 26. 4. 2012 cvičný zásah na požár lokomotivy v jedné z hal Depa kolejových vozidel v Libni. V rámci součinnosti zde zasahovali také záchranáři z Hlavní báňské záchranné stanice Praha – báňská záchranná služba(HBZS).

Téma taktického cvičení bylo prosté: Po odstavení lokomotivy do stání dojde k zahoření v podvozkové části a následně k požáru se silným vývinem kouře z důvodu hořící mastnoty, hadic a kabelů. Po uzavření vrat po odstavení lokomotivy nedochází k přirozenému odvětrání, bude provedena kontrola a evakuace objektu s vyhledáváním případných pohřešovaných osob. Pro silné zakouření a sníženou viditelnost dojde k pádu jednoho ze zasahujících hasičů do montážní hříže. Bude provedeno jeho vyproštění pomocí lezecké techniky a následně mu bude poskytnuta předlékařská pomoc. Současně budou jednotky provádět hasební zásah na lokomotivě a odvětrávání pomocí přetlakových ventilátorů.

Cvičení bylo provedeno přesně v tomto duchu. Zakouření haly pomocí dýmovnic nabudilo opravdu dokonalý efekt a reálné podmínky zásahu pro všechny zúčastněné složky.

Po příjezdu jednotky HZS SŽDC Praha a následnou posilovou jednotkou HZS hl. m. Prahy stanice č. 3 Holešovice bylo lokalizováno místo požáru a část zasahujících prováděla vyhledávání pohřešovaných zaměstnanců depa, nacházejících se dle sdělení vedoucí někde v objektu, kterým je rozlehlá hala s množstvím otevřených montážních jam a s jednou montážní hříží. Při zakouření nebezpečí úrazu pádem do volné hloubky, možná ztráta orientace a nebezpečí úrazu elektrickým proudem. K tomu také cvičně došlo. Jeden ze zasahujících hasičů spadl právě do montážní hříže.

Jeho záchrana byla provedena pomocí lezecké techniky jednotkou HZS SŽDC Praha, resp. její lezeckou skupinou za asistence lezců z řad HZS hl. m. Prahy, stanice č.1 Sokolská.

Poté, co se na cvičení dostavila HBZS, provedla kontrolu zakouřených prostor z důvodu nejasné evidence pohřešovaných osob. Podařilo se jim naleznout posledního pohřešovaného, jenž se nacházel v železničním voze.

Vzhledem k tomu, že zásah komplikovalo značné množství kouře a složitý pohyb uvnitř haly, plné nebezpečných míst a překážek, bylo to pro zasahují poměrně vyčerpávající. Z tohoto důvodu byla na místo povolána z HS-6 Krč barokomora k regeneraci zasahujících. Pobyt v ní si vyzkoušel jeden z drážních hasičů.

Celý cvičný zásah trval něco přes hodinu čistého času. Cíle cvičení byly splněny, při vyhodnocení bylo poukázáno na několik chyb, které se ovšem nevymykají z mezí průběhu reálného zásahu. Hlavním problémem byl pohyb zasahujících uvnitř velké zakouřené haly s množtvím nebezpečných překážek a míst, což způsobilo, že v tomto směru velitel zásahu neměl bohužel ideální přehled o lidech. Od toho však cvičení jsou a zásahy v takto složitých objektech nejsou obvyklé.

Sdílet