Středa 4. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Žluto-zelené vozy australských a novozélandských hasičů

Dvě opravdu skvěle viditelné Scanie a Dennis Sabre, které si nikdo na druhém konci světa se sanitkou neplete. Ale i kdyby…

V tomto článku vám představujeme dva velmi dobře viditelné hasičské automobily. První z nich slouží u australského hasičského sboru A.C.T. Fire Brigade (Australian Capital Territory). Jeho nástavbu vyrobila novozélandská firma Fraser Fire. Jedná se o klasickou městskou cisternu, v originále tedy Heavy Urban Pumper. V hliníkové nástavbě, která má uvnitř překližkové regály v kombinaci s plechem, nalezneme opravdu mnoho nejrůznějších prostředků pro potřeby zásahů. Nejvíc mě asi zaujala sada na sprinklery, tedy kufr s nářadím a díly pro tento typ stabilního hasícího zařízení. Za povšimnutí stojí rovněž vybavení pro práci s motorovou pilou. Najdeme v něm vše, včetně vhodného oblečení. Dále nejrůznější sady nářadí, vodou hnaná přetlaková ventilace, osvětlovací stožár s centrálou Vanguard, hasící přístroje, hadicové příslušenství, savice, zdravotnické vybavení, nosítka tzv. vaničku, žebříky, přenosné výstražné prvky atd. Většina vybavení je umístěna ve skříních, které kryjí hliníkové roletky s podélným madlem. Vodní nádrž je o objemu 1700 l, pěnidlová, vyrobená z nerezu, má objem 135 l. Jako čerpací zařízení je ve střední části vozu namontováno čerpadlo Hale o výkonu 4400 l/min. Nad ním najdeme z každé strany naviják s 90 m hadicí – zařízení pro první zásah, tedy vysokotlak s turbo proudnicí. Na nástavbě je dále umístěn odnímatelný monitor (lafetová proudnice s turbo koncovkou) a ženijní nářadí. Zajímavě je řešené umístění náhradních lahví pro DT, jsou totiž schovány v krytu nad resp. v zadním blatníku. Podvozek této casky je osvědčená švédská Scania, typ P 94 D 260, tedy řada 94 s motorem o výkonu 260 koní. Ve vozidle je namontována šestistupňová automatická převodovka Allison. Osádku tvoří požární družstvo o síle 1+4. Hasiči vzadu mají k dispozici trojici sedadel Fraser BA – tzn. že jsou v jejich opěradlech integrovány dýchací přístroje. Výstražné světelné (červeno-modré) i zvukové zařízení pochází od firmy Federal Signal. Co je však na automobilu nejzajímavější, to je jeho barevné provedení. Je to svítivě zelená barva, v originále označovaná jako lime green. Vozidlo Scania je díky tomu více než dobře viditelné a nikdo neprudí s nesmyslným názorem, že by si jej mohlo mnoho řidičů splést s vozy záchranné služby, kterým stejně musí umožnit bezpečný průjezd…

Druhý automobil pochází ze stejné dílny. Tentokrát se jedná o speciál hasičů novozélandského královského vojenského letectva. Má označení Airport Crash Fire Appliance CAT7 resp. Scania Buffalo 6×6 a to díky tomu, že výrobce nástavby, firma Fraser Fire, použila několik komponentů od hasičského „molochu“ Rosenbauer, který má vozidlo s tímto názvem ve své produkci. Jeho barevné provedení je rovněž „lime green“. Tedy vozidlo je opět skvěle viditelné, což na letišti není samozřejmě na škodu… Jak již bylo řečeno, podvozek je opět osvědčená švédská Scania, tentokrát typ P 124 C 420, tedy řada 124 s motorem o výkonu 420 koní. Výkon motoru je pro provoz na letišti velmi důležitý. Ve vozidle je rovněž namontována šestistupňová automatická převodovka Allison. Osádku tvoří dvojice hasičů. Ta má k dispozici krom výkonného střešního monitoru Rosenbauer RM60E (průtok až 7000 l/min při 10 barech, dostřik 86 m) také ochranné vodní trysky, v hliníkové nástavbě pak práškové hasící zařízení – dva 35 m hadicové navijáky se zásobou 135 kg prášku. Vodní nádrž má objem 6100 l a je vyrobená z hliníku, pěnidlová je z nerezi a má objem 800 l. Ve voze je namontováno čerpadlo Rosenbauer N40 o výkonu 4000 l/min při 10 barech. Ostatní „klasické“ příslušenství je opět umístěné ve skříních, které kryjí hliníkové roletky s podélným madlem. Průtokový naviják je umístěn v zadních dveřích nad čerpadlem. Výstražné světelné červené barvy i zvukové zařízení pochází od firmy Federal Signal.

Ve fotogalerii najdete ještě několik jak australských, tak i novozélandských vozidel v barevném provedení „lime green“. Je mezi nimi i u nás známy Dennis Sabre, koneckonců i Scanie je v ČR velmi rozšířeným typem požárního automobilu. Zkuste si sami porovnat, které barevné provedení je více viditelné. Tento článek jsem napsal jako svou decentní reakci na vyjádření tiskové mluvčí MV-GŘ HZS ČR npor. Mgr. Nicole Zaoralové (npor., neberte to ovšem nijak ve zlém) v TV NOVA na naši webovou soutěž, která ve svém vystoupení označila tuto barevnou kombinaci za u hasičů nepřípustnou, neb by si nás někdo mohl splést s vozy záchranné služby (zavání to prohlášením jiného ministerstva ohledně brzdových světel…). O tom silně pochybuji. A i kdyby se tak stalo, záchrance se musí umožnit bezpečný průjezd stejně jako hasičům. Rovněž i přirovnání k plynárnám je zavádějící, oni na modrý VRZ jezdí také. A další hodnocení ve stylu „do města přijel cirkus“ – s tím jediným bych mohl v jisté míře souhlasit, ale…v galerii je červeno-žlutá Scania, co má pokreslené rolety. Jako cirkus to rozhodně nevypadá. Někteří můžete pochopitelně namítat, že červená k hasičům patří, vyvracet vám to nehodlám. Ale řekněte sami, nejsou tyto Scanie a Dennisy z druhého konce světa lépe viditelné než naše auta dle vyhlášky 49? Dle mého názoru jsou. Ale je to jen a jen můj názor. Když už řidiče kázni před vozidly s právem přednosti zřejmě nenaučíme(te), tak vážení „vyhláškotvůrci“ z GŘ, povolte alespoň mírné úpravy stávajícího provedení vozidel PO, ať jsme lépe vidět. Nojo, ale vy v těch těžkých požárních vozech nejezdíte k případům, my ano. A o tom to celé je… O obyčejné hasiče vám nejde.

Rozhodně tímto svým vyjádřením nepošlapávám něčí práci či co, jen konstatuji prostý stav věci.

Foto: Kaimai Kid, Fraser Fire, Allister Jenks, Scott Bayer, Tony Bennett

Sdílet