Pátek 3. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hadicový vůz italského nástavbáře BAI jezdí ve Francii

U hasičského a záchranného sboru SDIS 57 (Services Départementaux d'Incendie et de Secours) ve francouzském departmánu Moselle je zařazen na výjezdu mimo spoustu ostatní techniky také speciální zásahový automobil, určený pro přepravu dostatečného množství vysokokapacitních hadic s možností použití vlastního pevného čerpadla pro dálkovou dopravu vody na požářiště.

Jedná se o hadicový automobil na podvozku Mercedes – Benz Actros 1832 o rozvoru 3900 mm s pohonem 4×4 a poloautomatickou převodovkou. Jak už naznačuje číselné označení modelu vozu, má celkovou hmotnost 18 tun a síla motoru je 320 koní. Hasiči se k zásahu přepravují v továrně prodloužené kabině. Vpředu sedí strojník s velitelem, vzadu mužstvo. Celková kapacita kabiny je 6 osob.

Požární nástavba vypadá na první pohled jako klasická cisterna, pokud si odmyslíme zadní část. Nalezneme v ní skříně pro uložení vybavení, které z boků kryjí hliníkové roletky s podélným madlem, spodní části jsou výklopné a slouží zároveň i jako pomocné schůdky, vzadu jsou výklopné dveře a hydraulická plošina.

Uspořádání nástavby je obdobné, jako mají hadicové vozy známé i z ČR. Čerpadlo je umístěno ve střední části vozu hned za kabinou a má dva ovládací pulty. Jeho výkon je 2000 l/min při tlaku 10 barů či 4000 l/min a 15ti barech dle zadání uživatele. Slabší je ve vozidlech na stanicích Creutzwald a Sarralbe, výkonnější pak na základnách Forbach, Metz, Moyeuvre Grande, Sarrebourg a Thionville, z čehož plyne, že celkový počet těchto hadicových automobilů s nástavbou italské firmy BAI je u SDIS 57 celkem 7 kusů. Čerpadlo tvoří jejich jedinou zásadní odlišnost. Další drobné jsou pak v samotném uložení zbytku vybavení a také v modelu výstražného zařízení.

Za čerpadlem je uzavřený prostor pro 2000 m dopravních hadic o průměru 110 mm, složených do harmoniky. Ty se vytahují po vyklopení zadních dveří z hydraulické plošiny, která je opatřena bezpečnostním zábradlím. Ovládá se z pravé části zadního čela a z její pochozí plochy. Hadice je možné pokládat i za jízdy. Na nástavbu je zajištěn přístup po výklopných žebřících, tvořících pevnou součást nástavby vozu. Nacházejí se na pravém i levém boku zadního čela s orientací do stran vozu. Horní část nástavby je vodotěsná, složená ze dvou nahoru výklopných plat, kryjících složené hadice. Výtlačné i přívodní armatury jsou z obou stran u čerpadla a i v zadní části vozu, kde je i tažná oj. V rámci vybavení jsou v automobilu s francouzským označením Fourgon dévidoir Grande Puissance – FDGP i běžné hadice 70 mm/8 ks v kotouči a 4 ks hadic 110 mm také v kotouči, proudnice, hydrantové příslušenství, různé drobné nářadí. Pro lepší viditelnost je okolí nástavby osvětleno z boků zářivkami, umístěnými v její horní části.

Coby ostatní příslušenství je s každým hadicovým automobilem dodaný i stabilní monitor (lafetová proudnice) na jednoosém přívěsu.

Hadicový Mercedes je osazen výstražným zařízením modré barvy a jeho barevné provedení plně odpovídá francouzským standardům požárních vozidel. Pro vyšší bezpečnost je vzadu couvací kamera.

Foto a info: BAI, SDIS 57

Sdílet