Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Plastový MAN ve službách poděbradské jednotky SDH Velké Zboží

Představujeme vám novou cisternovou automobilovou stříkačku s označením CAS20-M1R, kterou zařadila do svého vozového parku jednotka SDH Poděbrady – Velké Zboží.

Jedná se o menší automobil, postavený na 12ti tunovém podvozku německé značky MAN, model TGL 12.220. Konfigurace pohonu dvounápravového šasi je 4×2, což značí, že jde o silniční variantu. V okolí Poděbrad není prakticky žádný členitý terén, takže je tato varianta plně vyhovující potřebám jednotky.

Hasiči mají pro sebe více místa

Automobil je osazen továrně prodlouženou kabinou, určenou pro osádku 1+5. Vnitřní upravu provedl výrobce nástavby a dodavatele celého vozu, firma ZHT Group. Vzadu sedící hasiči maji pro sebe poměrně slušné místo na nohy, což je dáno úpraveným krytem motoru. U varianty vozu 4×4 není toto možné provést. Hasiči mají k dispozici dýchací přístroje Dräger, integrované do opěradel sedaček. Před sebou mají polici na další příslušenství.

Přední místa řidiče a velitele vozu jsou taktéž dostačující. ZHT Group mezi jejich sedačky namontovala držák analogové radiostanice a ovládání světelného zvukového výstražného zařízení.

Nástup do kabiny je vpředu i vzadu zajištěn pomocí schůdků, obzvláště pro mužstvo jsou dostatečně široké s bočním vedením, zabraňujícím možnému sklouznutí nohy.

Nástavba z plastu je vyrobena v České republice

Za kabinou se nachází samotná požární nástavba, vyrobená svařováním dílů z Polyprenu (modifikovaný kopolymer PP) a kompletně lakovanou zde, v České republice, firmou ZHT Group. Její koncepce vychází z klasického provedení cisteren pro první zásah.

Požární vybavení je uloženo v šesti skříních, krytých hliníkovými roletkami s průběžným madlem, tři na každé straně vozu.

Na pravé straně nalezneme v první skříni nádrž na PHM, odnímatelný elektrický lanový naviják SUPERWINCH TALON 9.5 o tažné síle 4300 kg, kufr s nářadím, protichemické obleky a dýchací přístroje Dräger pro strojníka a velitele vozu. Jsou zde i náhradní láhve.

Druhá roleta ukrývá plovoucí čerpadlo a PHM, nad ním je regál na hadice B a C. Třetí skříň je určena pro vysokotlaký průtokový naviják Heros s turbo proudnicí. Pod ním je police pro další možné příslušenství a spodní prostor obsahuje proudnice, rozdělovač, přetlakový ventil a sací koš.

Sedmá skříň je v zadní části, kde je prostor pro kombinované čerpací zařízení s pěnovým přiměšovačem, jenž pochází od turecké firmy Volcan. Dosahuje výkonu 2000 l/min při tlaku 10 barů, resp. 250 l/min při 40 barech. Vedle něj se nachází malý úložný prostor pro plnící hadice. V horní části skříně jsou uloženy savice.

Na střeše nástavby už neuklouznete

V pravé části zadního čela je sklopný žebřík pro přístup na pochozí střechu nástavby, kde jsou umístěny nastavovací žebříky, bedna pro další vybavení, trhací hák a hlava osvětlovacího stožáru. Zajímavostí je povrchová úprava pochozí plochy. Ta není provedena z běžně používaného „slzičkového“ plechu, nýbrž je opatřena speciálním protiskluzovým nátěrem, což je nepoměrné zvýšení bezpečného pohybu zde za nepříznivých povětrnostních podmínek.

Uprostřed nástavby jsou nádrže hasebních látek, vyrobené taktéž z plastu. Vodní je o objemu 2500 l a pěnidlová je na 250 l. Nejsou integrované do konstrukce nástavby a v případě potřeby je lze vyndat ven.

Levá zadní skříň je uzpůsobena pro výsuvné šuplíky s vybavením, kromě toho je zde do boku výklopné plato, na kterém jsou z obou stran uloženy ženijní prostředky. Uvnitř je dále hydrantový nástavec a klíč. Prostřední levá skříň obsahuje rozbrušovací adaptér a dvojici motorových řetězových pil s příslušenstvím. Vše od značky Stihl.

Nad nimi je pak regál na hadice B a C. Přední skříňi dominuje spodní výsuvné plato, na kterém je umístěna elektrocentrála Heron. Nad ní jsou dvě kalová čerpadla a cívky s prodlužovacím kabelem. Na boku je ovládání osvětlovacího stožáru Fireco. Horní police jsou určeny pro přenosné stativy a lana.

Všechny police a regály na vybavení jsou výškově stavitelné, či zcela vyjímatelné. V každé skříní je čtveřice bočních kolejnic a police si tak může uživatel přemístit dle momentální potřeby.

Ještě je třeba zmínit umístění armatur, ty jsou na obou bocích vozu ve spodku zadní části. Vedle nich je další nenápadný úložný prostor v podobě kastlíku za blatníkem.

Osvětlení vnitřku nástavby je zajištěno pomocí LED hadů, venek nasvěcují světlomety nad každou skříní. Vozidlo je vybaveno VRZem od firmy Tesla Holomý. Barevná úprava je dle předpisů. Bílý pruh je vyveden i přes rolety.

Vozidlo jako celek působí velmi zdařilým dojmem. Vzhledem k jeho ceně, která činí 3.900 000,– Kč včetně DPH, by takovýto automobil mohl získat své místo u nejen dobrovolných jednotek.

Technicko – taktická data CAS20-M1R MAN/ZHT Group

  • podvozek: MAN TGL 12.220/Německo
  • motor: MAN, 220 koní
  • pohon: 4×2
  • kabina: 1+5
  • nástavba: ZHT Group/ČR
  • materiál: kompozit včetně nádrží
  • vodní nádrž: 2500 l
  • pěnidlo: 250 l
  • kombinované čerpadlo: Volkan/Turecko
  • výkon: 2000 l/min při 10 barech, resp. 250 l/min při 40 barech
  • délka: 7100 mm
  • výška: 3000 mm
  • šířka: 2500 mm
  • celková hmotnost: 12 000 kg

Poznámka na závěr. Použití „plastu“ na výrobu nástaveb hasičských vozů je stále rozšířenějším řešením, ale bohužel je stále také dost skeptiků, vůči kvalitě a trvanlivosti tohoto materiálu. Nutno říct, že jejich obavy jsou naprosto liché, což dokazuje spousta hasičských vozidel právě s plastovou nástavbou, která jsou v provozu již více jak 15 let. Nástavby drží v kupě, nereznou, nepraskají, snadno se udržují a není pravdou, že jsou cenově nedostupné. MAN, představený v tomto článku, je toho důkazem.


Článek o slavnostním předání vozu MAN/ZHT CAS20-M1R naleznete zde: www.pozary.cz/…elkem-zbozi/

Foto ze stavby vozu: www.sdhvelkezbozi.estranky.cz

Sdílet