Pondělí 29. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra 810 v hasičském provedení se představuje, výrobcem její nástavby je polská firma Szczęśniak

Představujeme vám jako první novinku ve výrobním portfoliu polského producenta hasičské techniky, firmy PS Szczęśniak. Je jí střední automobilová cisterna GBA 2,5/24 na českém terénním podvozku Tatra 810 6×6, zároveň se jedná i o vůbec první hasičskou nástavbu na tomto šasi.

Další zcivilněný podvozek unikátní konstrukce ve službách hasičů

Samotný automobil Tatra 810 je faktickým následovníkem neúspěšného projektu středního nákladního vozu z 90.let se jménem ROSS, kdy byl vyvinut společností Roudnické strojírny a slévárny coby vojenská náhrada legendární Pragy V3S, jeho výrobce však po několika letech zkrachoval, a tak licenci s technickou dokumentací odkoupila právě kopřivnická automobilka Tatra.

Model Tatra 810 spadá do střední hmotnostní kategorie a jeho prvotní projektové určení bylo zejména pro potřeby armády, poté byl tento podvozek „zcivilněn“. Kopřivnické automobilce se tak podařilo proniknout na trh nejen těžké kategorie nákladních vozidel. Šasi však není klasické tatrovácké koncepce, jedná se o žebřinový rám, na kterém jsou tuhé portálové nápravy TATRA-Rigid.

Přední tuhá portálová náprava s převodem 2,294 a kolovou redukcí s převodem 2,437 je vybavena elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou osového diferenciálu a kotoučovou vzduchotlakou brzdou WABCO. Náprava je vedena horní dvojicí podélných vodících tyčí a spodním trojúhelníkovým závěsem s ukotvením do rámu vozidla. Odpružení vede vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči s hydraulickým dorazem a zkrutným stabilizátorem. Díky tomuto řešení nevykazuje celý systém řízení vozu nepříjemné popotahování volantu při překonávání podélných i příčných nerovností na vozovce, které je běžné u jiných konstrukcí.

Střední a zadní tuhé portálové nápravy TATRA RIGID tvoří tandemovou dvojici. Obě dvě jsou vybaveny elektropneumaticky ovládanými uzávěrkami osových diferenciálů a kotoučovými brzdami WABCO. Střední náprava má ve své skříni navíc umístěn mezinápravový diferenciál s elektropneu­matickou uzávěrkou a vývod pro pohon zadní nápravy. Tandemová dvojice je vedena pomocí šesti podélných vodicích tyčí ukotvených do rámu vozidla a odpružena dvojicí šestnácti listových pér.

Šroubovaná konstrukce základních podélníků žebřinového rámu je vpředu i vzadu spojena svařovanými příčníky. I přes tuto odlišnou koncepci šasi od již legendární „trubky“ disponuje vozidlo bezkonkurenčními jízdními vlastnosti v terénu i na zpevněných komunikacích.

Jako hnací agregát je namontovaný řadový šestiválec Renault Dxi7 s turbem o zdvihovém objemu 7145 ccm a výkonu 195 kW/265 koní při 2300 ot/min, splňující emisní normu Euro V. Ke splnění emisní normy využívá technologii SCR (selektivní katalytické redukce). O převody se stará manuální mechanická převodovka ZF Ecolite 6S 1000T0 – 6 stupňů vpřed, 1 vzad. Nádrž na palivo/naftu je o objemu 220 l.

Kabina, použitá na vozidle, pochází stejně jako motor od firmy Renault. Je sklopná, čtyřdveřová, určena pro osádku 1+5. V zadních sedadlech jsou integrované držáky dýchacích přístrojů. Vpředu je ovládání výstražného zařízení a radiostanice Motorola. V předním nárazníku je elektrický lanový naviják o tažné síle 5500 kg a délce lana 25 m.

Modulová nástavba a osvědčené čerpadlo

Za kabinou se nachází samotná požární nástavba, tvořená dvojicí modulů. Vyrobena je z hliníku, hliníkových profilů a nerezu. Z posledně jmenovaného materiálu jsou nádrže na vodu a pěnidlo, které mají své místo v jejím středu. Vodní má objem 2500 l a pěnová 250 l. Okolo nich je celkem 5 skříní na vybavení, krytých roletkami s průběžným madlem. Pro lepší přístup k nim jsou na bocích výklopné stupačky, sloužící zároveň jako kryt spodní části.

Vnitřní konstrukce skříní je z hliníkových profilů, uspořádání polic je variabilní a lze ho v rámci možností měnit dle potřeb uživatele. Jakékoliv výsuvné plato či police, přesahující obrys vozu o více jak 250 mm je opatřeno reflexním polepem pro lepší viditelnost.

Zadní roletová skříň je určena pro kombinované čerpadlo. To pochází od renomované značky Godiva, model P2A 2010. Jeho výkon je 2700 l/min při tlaku 10 barů, příp. 378 l/min při 40 barech. Pěnový přiměšovač je schopen přimísení roztoku v rozmezí 3% – 6% s tolerancí 0,5%. Plnící armatury jsou o ∅ 75 mm a sací hrdla ∅ 110 mm. Pro snadnější přístup k čerpadlu slouží sklopný nárazník, jeho střed tvoří stupačku. Armatury čerpadla jsou nezávisle vytápěny až do teploty –25°C, vydrží i mořskou vodu. Jejich umístění je z boků nástavby a vzadu.

Pevný monitor je standardní výbavou

Pochozí střecha nástavby je z protiskluzového plechu. Přístup sem je zajištěn pomocí sklopného žebříku na pravé straně zadního čela. Je zde prostor pro umístění nastavovacích žebříků a bedny pro rozměrnější příslušenství. V její zadní části je manuálně ovladatelná pevná lafetová proudnice s turbo hubicí o průtoku 1600 l/min. Zátěž střešní podlahy je dimenzována na 180 kg + zde uložené vybavení.

Z hasících prostředků jmenujme dále vysokotlaký elektricky ovladatelný naviják o délce hadice 60 m. Pro vlastní ochranu vozu jsou vpředu a na bocích skrápěcí trysky, ovládané z kabiny.

V rámci vybavení má Tatra standardně pneumatický osvětlovací stožár o max. celkové výšce 6500 mm se dvojicí světel 2×1000W. Energii dodává elektrocentrála Eisemann.

Automobil je vyveden ve standardním barevném provedení polských hasičů, červená RAL3000 a bílé doplňky RAL9010. Světelné výstražné zařízení je modré barvy. V současné době vozidlo prochází sérií zkoušek v polské obdobě našeho Technického ústavu požární ochrany.

Dočkáme se 810 i u hasičů na domácí půdě?

Lze říct, že se jedná o zdařilou cisternu střední třídy a nás může těšit, že je postavena na českém podvozku Tatra. Dle dostupných informací budou vyrobeny zatím čtyři kusy této cisterny pro zákazníky z řad polských hasičů.


Technicko – taktická data GBA 2,5/24 Tatra 810 6×6/ Szczęśniak

  • podvozek: Tatra 810 1R1R36 15.195.6×6.1R/351/ČR
  • motor: Renault Renault Dxi7 Euro V
  • výkon: 195 kW/265 koní při 2300 ot/min
  • kabina Renault, prodloužená verze
  • nástavba: Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak Sp. z o.o./Polsko
  • materiál: hliník, nerez
  • vodní nádrž: 2500 l
  • pěnidlová nádrž: 250 l
  • čerpadlo: kombinované, Godiva P2A 2010
  • výkon: 2700 l/min při tlaku 10 barů, resp. 378 l/min při 40 barech
  • délka: 8500 mm
  • šířka: 2550 mm
  • výška: 3250 mm
  • nájezdový úhel vpředu/vzadu: 35°
  • celková hmotnost: 15 500 kg

V příloze článku naleznete barevné i černobílé tapety tohoto vozu na plochu monitoru vašeho počítače, jsou zabaleny do jednoho souboru ve formátu zip.

Rozměry tapet jsou:

  • 1600×1200 (4:3)
  • 1680×1050 (16:10)
  • 1920×1080 (16:9)

Foto a info: Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak Sp. z o.o./Polsko, Tatra, a.s.

Sdílet
Přiložené soubory
tatra 810 gba.zip zobrazit online ZIP 12 MB