Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Bezpečnostní pásy – pomoc i riziko

V pátek ráno došlo u Držkové na Zlínsku k havárii a následnému požáru osobního auta, jehož řidič se vyhýbal zajíci a skončil na střeše mimo vozovku. Řidič přežil havárii díky bezpečnostním pásům, které mu ale bránily opustit hořící vůz.

Dne 27. 10. 2006 v 08:19 hod. byli hasiči informováni o požáru osobního auta u obce Držková.

Na místo vyjela jednotka profesionálních hasičů ze Zlína s jedním zásahovým vozem, kterou posílila jednotka sboru dobrovolných hasičů z obce Kašava. Po příjezdu na místo bylo zjištěno, že u obce Držková došlo k havárii osobního auta Š Forman a následnému požáru.

Dvaačtyřicetiletý řidič osobního auta uvedl, že jel od Tesáku na Držkovou, když mu do cesty vběhl zajíc a on se mu snažil instinktivně vyhnout. Přitom sjel z cesty a havaroval po strmém svahu na louku. Cestou přerazil jeden strom a o druhý zavadil zadním nárazníkem. Následovalo převrácení auta a po kotrmelcích zůstalo na střeše.

Řidič auta v tu chvíli utrpěl jen lehké povrchové poranění hlavy od nárazu do střechy a lehké pohmoždění ramene od bezpečnostního pásu. Ostatně právě bezpečnostní pás ho v tu chvíli zachránil od těžkého zranění. V následujících minutách však rozhodně klidu neužil.

V otočeném autě začal slyšet podivné zvuky z motoru a typický zvuk praskání při hoření. Snažil se z vozu dostat ven, ale bezpečnostní pás se zasekl a on se z něj nemohl dostat ven. Asi čtyři minuty s pásem bojoval, ale vše bylo marné. Náhle si vzpomněl, že v přihrádce palubní desky má nůž. Jednou rukou se natáhl do schránky, nůž vyndal a pás přeřezal.

Z auta vylezl oknem a při opouštění vozu si všiml požáru v motorovém prostoru. Požár se začal rychle šířit podporován unikajícím benzinem. Muž se vyškrabal po svahu na silnici, kde mu zastavil jiný řidič. Ten mu také dal ruční hasicí přístroj, jehož použití na silně hořící auto už bylo neúčinné. Obětavý řidič také na místo zavolal ze svého mobilního telefonu záchranáře.

Hasiči na místo nehody i požáru přijeli jako první v době, kdy osobní vůz už dohoříval. Bylo nataženo vysokotlaké vodní vedení a požár byl postupně uhašen. Zásahem se podařilo zabránit šíření plamenů do okolní suché trávy. Zásahem se nepodařilo zachránit žádné hodnoty havarovaného vozu. Hasiči ohořelý vrak postupně ochlazovali a průběžně kontrolovali termokamerou.

Na místo přijela i zdravotnická záchranná služba, která řidiče propustila po ošetření povrchového zranění na hlavě. Po celou dobu zásahu složek IZS byla omezena průjezdnost místní komunikací a doprava byla řízena kyvadlově hlídkou policie.

Tento příběh nabízí hned několik poučení pro ostatní motoristy. Bezpečnostní pásy skutečně zachraňují lidské životy nebo mohou zabránit těžkým zraněním při nehodách i haváriích. Bezpečnostní pás dokáže řidiče udržet i za situace, kdy se vůz převrátí přes střechu. Záchranáři, společně s pracovníky BESIP, již delší dobu propagují a doporučují řidičům zahrnout do své výbavy řezáky bezpečnostních pásů. Je to velmi malý, jednoduchý a praktický výrobek. Ten, pokud je v dosahu řidiče nebo cestujících, může zachránit pasažéry v kritických situacích. V neposlední řadě tento příběh také boří mylné představy a mýty veřejnosti o vybuchujících autech po nehodách. Takové scény jsou ve skutečnosti jen doménou akčních filmů, ale s reálným životem nemají takřka nic společného. I přesto, že v našem příběhu havarovaný vůz celý shořel, tak k výbuchu nádrže nedošlo, ale palivo pouze vyhořelo přes napouštěcí hrdlo.

kpt. Bc. Ivo Mitáček
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje
Sdílet