Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

NUMMELA Sky-Lift NS 30–3

Tento krásný požární automobil na „čumákovém“ Mercedesu sloužil pražských hasičům na stanici č. 2 – Petřiny téměř třicet let.

Požární plošina NUMMELA Sky-Lift NS 30–3 byla jedinou svého druhu v tehdejším Československu. I když jedinou, u slovenských podnikových hasičů ZPÚ Duslo Šala byla rovněž NUMMELA, ale podstatně starší a na Tatře 138 o dostupné výšce 26 m /typ 26–3. Ale o té tento článek není, nebo o ní nevíme nic, krom toho, že existovala… či ještě existuje? O té pražské alespoň něco málo známe… Na tehdejší požární útvar Praha byla NUMMELA dodána v roce 1975. Modernější vysokozdvižnou plošinu v té době žádný jiný sbor PO u nás nevlastnil. U hasičů byla tehdy k vidění československá výšková technika na podvozcích Škoda 706 o dostupné výšce 20 m a později i na podvozcích Tatra 148 s plošinou PVP 27, tedy dostup 27 m. Od několika lidí se mi donesl názor, že naši konstruktéři našli inspiraci při tvorbě PVP 27 právě ve finské NUMMELE 30–3 pražských hasičů. Zda-li tomu tak je, posuďte sami. Pro úplnost musím dodat, že v ČSSR byla 100% nejméně dvojice plošin SIMON SS 65 o dostupné výšce 22 m rovněž na Škodě 706 (Praha a Ostrava), zřejmě stejná plošina tohoto výrobce jezdí dodnes v Bratislavě. Kdoví, jestli před montáží na Tatru 815 nejezdila také na „sedumsetšestce“…

Petřinská NUMMELA NS 30–3 je klasické kloubové konstrukce se suchovodem, má tři ramena – dvě základní a jedno koncové, na kterém je umístěn pracovní koš. V něm je druhé ovládání plošiny, monitor a vývod vody. V nástavbě bylo umístěno pracovní a požární vybavení plošiny. Když NUMMELA přijela na místo případu, nikdo po jejím ustavení nemohl přehlédnout mohutné vzpory v červeno-bílém bezpečnostním provedení. Ty jsou oproti dnešním vyjížděcím či vysouvacím výklopné. V Rusku, kde těchto plošin jezdilo velké množství, na nich byl oznamující nápis, že pro ustavení AP musí být volné místo 5 m na každou stranu od středu vozidla. Novější provedení NUMMELY mělo vzpory již vysouvací. Vstup na nástavbu je snadný – po žebříčku na levém boku automobilu. Stanoviště strojníka nemělo sedačku, tudíž se plošina musela obsluhovat za pomoci „joysticků“ ve stoje. Maximální pracovní výška této plošiny je 30 m.

NUMMELA je postavena na robustním německém podvozku Mercedes-Benz 2624 s „jedenáctilitrovým“ motorem a pohonem 6×4. Jedná se o podvozek s prodlouženou kapotovanou kabinou. Na stejném podvozku, jen s menším rozvorem, je zde již představený hasicí vůz litvínovské chemičky.

Podvozek Mercedes je proveden v červené barvě, přední nárazník je červeno-bílý. Plošina je bílá, spodní lem koše je červeno-bílý. Ze začátku bylo na dveřích kabiny jen číslo jednotky, později přibyl grafický symbol telefonního sluchátka s číslem 150 a také po obou stranách velký znak pražských hasičů.

Po mnoha letech spolehlivé služby občanům hlavního města a jejich hasičům bylo rozhodnuto, že se již do plošiny nebude investovat v podobě každoročních revizí, a tudíž bude odprodána. Spekulovalo se i o jejím převodu na nějaký dobrovolný sbor, ale provoz NUMMELY by jej finančně velmi zatížil, a tak z toho sešlo. Dle dostupných informací byl tento nádherný exemplář požární techniky odprodán kamsi do Ruska k požárnímu sboru. Mercedes/ NUMMELA NS 30–3 tak snad pokračuje svoji hasičskou pouť dál…

Teď něco málo k finské firmě NUMMELA OY AB. Před mnoha lety to byl velký podnik, který vyráběl kromě požárních a pracovních vysokozdvižných plošin také další vozidla pro komunální služby. Pro hasiče produkoval i klasické automobily CAS, a dokonce i automobilové žebříky. Po jakýchsi třenicích ve finské ekonomice došlo na přelomu 70.-80. let minulého století k převzetí značky NUMMELA firmou Bronto. Ta vznikla roztržením finského podniku Brontosaurus. Tedy Bronto – pokračuje ve výrobě výškové techniky, Saurus – pokračuje ve výrobě hasičských cisteren. I když obě firmy již nejsou plně samostatné. Bronto „schlamstl“ Federal Signal a Saurus se stal součástí koncernu Kittokorii Group. Firma Bronto od Nummely převzala veškerou výrobu a i polovinu názvu, tedy Skylift či Sky-Lift, jak kdo chcete. Ve výrobním programu plošin mnoho let zůstal právě model 30–3, tedy pracovní dostup 30 metrů a 3 ramena. Samozřejmě prošel různou modernizací. Z počátku se někde nesprávně označoval i jako Bronto 330 (to byl de facto původní produkt Bronta, později jen využíval některých dílů NUMMELY), později 30–3. a to již byla jen „přejmenovaná“ modernizovaná kloubová plošina NUMMELA, která se vyráběla mnoho let.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Za spolupráci při tvorbě tohoto článečku a poskytnuté materiály speciálně děkuji Martinu Kolářovi od řevnických hasičů a poděkování si samozřejmě zaslouží i „tatrman“ Hynek Obroučka a také Jirka Voříšek od pražských hasičů. Pánové, díky.

V galerii najdete kromě petřinské NUMMELY také další plošiny, používané unašich hasičských sborů a i NUMMELY a její následovníky Bronta 30–3 ze zahraničí.

Foto: liaz.cz, liaztrucks.com, web, Igor Žukov/Rusko, HZS hl.m.Prahy – HS 2/směna C, Braňo Petrovič –hazu.sk

Bohužel se mi i přes veškerou snahu nepodařilo sehnat všechny potřebné, zejména podrobné technické informace, tudíž omluvte prosím několik nedostatků v článku, děkuji. Jinak plošinu NUMMELA si dobře pamatuji ještě z dětských let, neb náš byt se nacházel nedaleko petřinské hasičárny (občas jsem s klukama u nich „okouněl“ za plotem…) a jednou zasahovala při menším požáru ve vedlejším vchodě našeho paneláku… Hasiči s ní občas přijeli i k nám na školní hřiště naší „základky“ v rámci branného dne či kýhosi čerta…
Sdílet