Pátek 20. září 2019, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner: Nordex 970x150 Dafo OK

STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme vhodné šasi

V uplynulé části jsme vybrali počet náprav a pneumatiky. Dnes se podíváme, na jaký podvozek se zvolené pneumatiky nazují, s tím souvisí pochopitelně i to, jakou koncepci zvolíme.

Na výběr máme „trubku“, klasický rám, běžné nápravy či polonápravy. Co bude více vyhovovat? A k tomu všemu ještě možnost centrálního dohuštění pneumatik, má smysl, či nemá?


POZNÁMKA REDAKCE

Aby opět nedošlo k „nedorozumění“ mezi čtenáři a redakcí, rádi bychom zdůraznili, že výsledky čtenářské „diskuze“ nejsou závazné a při finálním výběru k nim „jen“ přihlížíme.

Principem „názorů lidu“ má být jedna věc. Pokud se v budoucnu některá jednotka rozhodne vybírat cisternu, názory by jí měly pomoci v rozhodování, shromáždit další pohledy na věc a umožnit vybrat si.

Což se ale podle nás v předešlém článku ukázalo – objevovaly se i názory podložené zkušenostmi z praxe. Díky za ně.


VÝBĚR


Dnešní téma je více než provázané. Začněme tedy samotným šasi a jeho variantou „trubky“, čili centrální nosnou rourou. Výhoda tohoto provedení je nasnadě a Češi jí dobře znají. Spočívá volně řečeno v tom, že tuhost roury prodlužuje životnost nástaveb.

Ruku v ruce s použitím výkyvných polonáprav toto dotváří celek pro komfortnější jízdu v terénu a celkové šetření vozidla. Koncepce podvozku prakticky pohltí jeho kroucení, které se u konvenčního řešení přenáší až na nástavbu.

Když se podíváme na klasické rámy, na nich dochází k pnutí/kroucení při nájezdu na nerovnost, což je náročné na automobil jako celek včetně účelové nástavby, ta kvůli tomu neustále pracuje, což snižuje její životnost. Rozdíl oproti rouře je jasný, rám je na tom v okamžiku přejíždění nerovností podobně, jako kdybyste zkoušeli ždímat ručník tak, že jeden člověk s ním bude kroutit doprava a druhý doleva.

Přesně toto udělá v kombinaci se standardní nápravou. Na druhou stranu není úplně nutné toto řešení zavrhovat. Pokud sedí za volantem soudný člověk, co používá hlavu k i myšlení, tak vozidlo s normálním rámem lze bezproblémově používat.


A závěrem centrální dofukování pneumatik. Toto budou zejména znát řidiči od armády. Dnes to však není ničím, co by se nemohlo montovat i na civilní vozidla.

K čemu vůbec tato věc slouží? Opět stručně řečeno, na vozidlech je pro udržování konstantního tlaku v pneumatice i při jejím parametry daném defektu nebo pro cílené snížení tlaku za účelem zvětšení kontaktní plochy pneumatiky a vozovky, případně terénu, kde se tak může zvýšit průchodnost.

Najde si to své uplatnění i u hasičů, či je to pro cisternu JSDH obce Spodní Bříza zbytečné?


ROZHODNUTÍ


Pro naši cisternu jsme po krátké debatě rozhodli pro koncepci centrální roury a nezávisle odpružených výkyvných polonáprav.

Nevybrali jsme toto řešení jen pro terénní vlastnosti, ale především pro šetrnost k nástavbě i komfort jízdy, který je oproti podvozku s tuhými nápravami nepoměrně vyšší.

Rovněž budeme mít v dalších dílech seriálu možnost umístit motor, kabinu i spodní hranu úložných prostor nástavby níže a umožnit tak hasičům pohodlnější obsluhu vozidla, o snížení celkového těžiště vozu nemluvě.

Vzhledem k tomu, že jsme v minulém článku zvolili dvojitou montáž na zadní nápravě, nebude naše cisterna osazena centrálním huštěním pneumatik, které by v této konfiguraci nebylo příliš vhodné.

Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK