Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Od tragické nehody vojenského antonova slovenského letectva uplynulo již sedm let

Dne 19. 1. 2006 ve večerních hodinách došlo k nehodě transportního letounu Antonov An-24B slovenského vojenského letectva, který směřoval na košické letiště z kosovské Prištiny, odkud vezl příslušníky KFOR poté, co absolvovali svojí půlroční misi v Kosovu. Nehoda se stala v těžko přístupném hornatém terénu mezi maďarskými obcemi Hejce a Telkibánya, nacházejících se přímo u slovenské státní hranice a zhruba 20 kilometrů od cílového letiště v Košicích.

Tento letoun havaroval 19. 1. 2006, foto pochází z letiště Trenčín, pořízeno bylo v roce 2001, autorem je Václav Kudela

Letoun odstartoval z Kosova po 17. hodině a na košické letiště měl dorazit dle plánu v deset minut po půl osmé. V té době však již byla řídícím střediskem letového provozu potvrzena nehoda. Na místo byly okamžitě vyslány záchranné složky, hasičské a sanitní automobily a to jak z maďarské, tak i ze slovenské strany včetně letecké podpory v podobě vrtulníku ze základny Sliač. Ze vzduchu se podařilo lokalizovat místo havárie na svahu vrchu Borsó.

Hasiči a záchranáři se vzhledem k tomu, že k nehodě vojenského letadla došlo v zalesněném horském terénu, nemohli k místu události dostat se svojí technikou. Antonov začal po pádu hořet a trosky byly rozesety na poměrně velké ploše. Z letounu zbyla v kuse prakticky jen zadní část se směrovkou. Zasahujícím jejich práci velmi znesnadňoval i velký mráz, pohybující se okolo –15°C a také sníh, který mimo jiné stěžoval už jen samotný průjezd po místních silnicích. Sníh však paradoxně napomohl k tomu, ze uhasil drobná ohniska hořících trosek. Zbytek zlikvidovali hasiči pomocí přenosných hasících přístrojů.

I přes maximální nasazení záchranných složek obou států se podařilo zachránit pouze jednu živou osobu. Tou byl nadporučík Martin Farkaš. Smrt v troskách letadla nalezlo 42 osob z řad příslušníků armády a ministerstva obrany SR. Sanitní automobily se tak vracely prázdné.

Poté, co byla záchranná operace ukončena, převzali celý prostor nehody vojáci obou států a bylo započato vyšetřování příčin této tragedie. Oficiální závěr, proč se nehoda stala, je selhání lidského faktoru, konkrétně špatné nastavení výškoměru při přechodu na vizuální přiblížení.

Antonov An-24

Antonov An-24 poprvé vzlétl v roce 1960. Postaveno bylo více než 1000 kusů. An-24 byl navržen jako náhrada za zastaralý pístový typ Il-14 pro krátké a střední tratě. Konstrukce letounu byla optimalizována pro provoz z nezpevněných letištních ploch. Letoun je bytelný a k údržbě nevyžaduje sofistikované letištní zařízení. Havarovaný letoun slovenských leteckých sil byl vyroben v roce 1969 pod výrobním číslem 97305605, nesl imatrikulaci 5605. Po rozdělení republiky připadl Slovensku a působil na letecké základně samostatné dopravní letky v Kuchyni.

Foto a info: Václav Kudela, Google Maps, internet

Sdílet