Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS Iveco-Magirus v Praze

Od druhé poloviny devadesátých let standardní cisterny pro družstvo u HZS hl. m. Prahy, a to v několika provedeních.

Od roku 1997 dostával Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy kromě známých Dennisů Rapier a Sabre také cisterny a výškovou techniku od známého italsko-německého výrobce Iveco Magirus. Je mezi nimi devět žebříků AZ-30 (DLK 23–12) v několika více či méně odlišných provedeních na podvozcích Iveco EuroCargo 4×2 (HS-1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 a 10), dva žebříky AZ-52 (HS-3, 6) a plošina AP-34 (HS-2) na podvozcích EuroTech 6×4, velkoobjemové cisterny CAS-24/9000/1000 na šasí EuroTrakker 6×6 (HS-2, 6) a různé CAS-16 a CAS-24 s kabinou pro družstvo na podvozcích TurboDaily a EuroCargo v provedeních 4×2 a 4×4. Právě o posledně jmenovaných je tento článek. Jen doplním, že na většině stanic o dvou družstvech byl vedle Iveca zařazen Dennis Rapier CAS-27.

Typy CAS-16 / CAS-24 pro družstvo jsou v Praze celkem tři, jeden z nich by se pak dal rozdělit na dvě další mírně odlišné provedení. Všechny nástavby jsou sestaveny z hliníkových profilů, olepeny hliníkovým plechem, nádrže na vodu i pěnidlo jsou sklolaminátové. Předností nástaveb je modulární provedení, možnost posouvání případně vyndání výklopných i pevných polic, nevýhodou naopak křehkost hliníku, dynamické namáhání nástaveb na nekvalitních silnicích (zejména na exponovaných stanicích) má na svědomí četné drobné praskliny i v nosných profilech nástavby.

Prvním typem v jediném vydání je Iveco 4×2 CAS-24 (dle TP HTLF 24/30), je to jediné Iveco pro družstvo, které je vybaveno čerpadlem Magirus o výkonu 2400 l/min (vysokotlak 300 l/min), vozidlo veze 3000 l vody a 400 l pěnidla, jedná se také o jediný kus provedení 4×2 s relativně velkou kabinou pro 4 hasiče sedící vzadu (2 ve směru a 2 protisměru jízdy), je stejná jako u provedení 4×4 (viz dále). Na úkor toho je pak prostor v předních roletách nástavby, které jsou nezvykle úzké. Tento „exemplář“ sloužil od roku 1998 (byl mj. vystaven na Pyrosu‘98) na strašnické stanici (HS-5) současně se dvěma CAS-27 Dennis JDC, v současné době je jako záložní vozidlo umístěn na HS-7 Smíchov.

Základní TTD:
Podvozek Iveco 150E27
Objem motoru 7685 ccm
Výkon 196 kW
Převodovka 8 vpřed + 1 vzad
D x Š x V 7500 × 2500 × 3­070 mm
Rozvor 4185 mm
Celková hmotnost 15 000 kg
Max. rychlost 90 km/h s omezovačem

Standardním, nebo lépe řečeno nejrozšířenějším provedením je pak Iveco 4×2 CAS-16 (TLF 16/30), které bylo zpočátku služby umístěno na stanicích č. 2-Peřiny (2 ks), 3-Holešovice, 4-Chodov, 6-Krč, 7-Smíchov a 1-Sokolská (po 1 ks), postupem času pak došlo k nejrůznějším přesunům, v současnosti jsou na stanicích 2, 3, 4, 6 a 10 (Satalice), další jsou jako záloha. Vozidla přicházela mezi lety 1998–1999 ve dvou navenek vzhledově mírně odlišných provedeních. Auta mají velmi krátké kabiny pro šest lidí (či spíše trpaslíků), tři vepředu a tři vzadu. Velitel a hasič na přední dvousedačce jsou namáčknutí jako sardinky i bez zásahového oblečení, podobné je to i vzadu, kde sedí všichni tři hasiči vedle sebe, místa pro nohy je tam velmi poskrovnu, doobléknutí ve voze je z kategorie sci-fi. V nástavbě je čerpadlo Magirus o výkonu 1 600 l/min (vysokotlak 300 l/min) a sklolaminátové nádrže na 3 000 l vody a 300 l pěnidla.

Základní TTD:
Podvozek Iveco 150E27
Objem motoru 7685 ccm
Výkon 196 kW
Převodovka 8 vpřed + 1 vzad
D x Š x V 7250 × 2500 × 3­070 mm
Rozvor 3915 mm
Celková hmotnost 16 000 kg
Max. rychlost 90 km/h s omezovačem

Posledním typem jsou cisterny CAS-16 (TLF 16/30) na podvozku Iveco 4×4, které byly původně situovány na stanicích 7-Smíchov, 8-Radotín a 10-Satalice. V současné době je satalické Iveco jako záloha, ostatní jsou stále na původních stanicích. Kabiny jsou opět dlouhé v provedení 1+5, vzadu sedí dva hasiči po směru a dva proti směru jízdy, mají dost prostoru i na doobléknutí. Nakolik je dobrá kabina, o to je u těchto vozidel horší podvozek. Naprostou katastrofou je spojení slabý motor a pouze šestistupňová převodovka, to z něj činí šneka mezi ostatními účastníky provozu – do většího kopce se toto vozidlo „řítí“ i závratnou třicítkou L, jeho „terénní“ vlastnosti jsou vzhledem k nízké nástavbě taky mizerné. CAS je opět osazena čerpadlem Magirus o výkonu 1 600 l/min (vysokotlak 300 l/min), nádrže mají objem vody 3 000 l a pěnidla 300 l.

Základní TTD:
Podvozek Iveco 135E24
Objem motoru 5 861 ccm
Výkon 176 kW
Převodovka 6 vpřed + 1 vzad
D x Š x V 7250 × 2500 × 3­200 mm
Rozvor 3915 mm
Celková hmotnost 14 000 kg
Max. rychlost 80 km/h s omezovačem

Základ vybavení všech vozidel je zhruba stejný: elektrický naviják na předním nárazníku, JMP Husqvarna, RA Partner K650, přetlakový ventilátor Papin 350, elektrocentrála Endress 4 kW + pneumatický osvětlovací stožár, plovoucí čerpadlo Frog 4, pila DeWalt, protižárové obleky, protichemické obleky Trellchem, křísící přístroje Saturn Oxy, 7–8× VDP Scott Airpac + několik vyváděcích masek, kanadská ruční stříkačka, hadicový naviják nebo koše na hadice, hadice a armatury, ženijní nářadí, sorbenty + sorpční rohože, lékárna… Na stanicích, kde je vozidlo TA-1 VW Transporter, nebývají na CASkách nůžky, případně je tam jen malý přenosný agregát s univerzálním nástrojem (Lukas), tam, kde TA-1 není, je ve vozidle kompetní sada vyprošťovacího zařízení s dvoububnovým navijákem (v případě HS-8 je to Weber, na fotografiích je ještě starý Lukas).

Další, opět unikátní Iveco pro družstvo, je Iveco TurboDaily CAS-16, zvané také Algida, které bylo pořízeno kolem roku 2000. Je osazeno čerpadlem Magirus o výkonu 1 600 l/min, článek o něm najdete v sekci technika v úplných počátcích serveru Požáry.cz. Sloužilo postupně na několika stanicích, v současnosti je má k dispozici osazenstvo stanice č. 9-loď.

Krom těchto pražských CASek s kabinami pro družstvo jsou v ČR ještě:
1× Iveco 4×4 CAS-16 u HZS Beroun (stejné jako Praha)
2× Iveco 4×2 CAS-16 u HZS Plzeň (stejné Iveco jako na HS-5)
1× speciální na zakázku postavené vozidlo CAS-24 na podvozku Iveco 4×4 u HZSP SETUZA Olomouc (dříve Milo)
a samozřejmě spousta žebříků AZ-30, AZ-37 a AZ-52 a jedno TA/CH

Galerii jsem doplnil i fotkami další techniky od firmy Iveco Magirus, která slouží u HZS hl. m. Prahy.

Fotogalerie:
1–8 – Iveco EuroCargo 4×2 CAS-16 / 3 000 / 300 první tři dodané kusy (1998)
9–16 – Iveco EuroCargo 4×2 CAS-16 / 3 000 / 300 čtyři zbývající kusy (1999)
17–19 – Iveco EuroCargo 4×2 CAS-16 / 3 000 / 400 jediný kus HS-5 (1998)
20–29 – Iveco EuroCargo 4×4 CAS-16 / 3 000 / 300 tři „terénní“ kusy (1998)
30 – Iveco TurboDaily 4×2 CAS-16 – v současné době na „lodi“
31 – Iveco EuroFire 4×2 AZ-30 (DLK 23–12 GLCC) – HS-1 „placka“
32 – Iveco EuroCargo 4×2 AZ-30 (DLK 23–12 CC) – HS-2
33 – Iveco EuroCargo 4×2 AZ-30 (DLK 23–12 GLCC) – HS-3
34 – Iveco EuroCargo 4×2 AZ-30 (DLK 23–12 GLCC) – HS-8 odlišné provedení
35 – Iveco EuroTech 6×4 AZ-52 – HS-3
36 – Iveco EuroTech 6×4 AP-34 – HS-2
37 – Iveco EuroTrakker 6×6 CAS-24 / 9 000 / 1 000 – HS-2

Za konzultace, bez kterých by článek nebyl kompletní, děkuji Ing. Michalu Brunnerovi.

Hynek Obroučka

foto autor, foto č.19 Jan Kostík

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Info pod čarou>

… na našem webu je již několik článků o požárních automobilech Iveco v ČR, viz např. tyto:

https://www.pozary.cz/clanek.asp?…

https://www.pozary.cz/clanek.asp?…

https://www.pozary.cz/clanek.asp?…

https://www.pozary.cz/clanek.asp?…

https://www.pozary.cz/clanek.asp?…

https://www.pozary.cz/clanek.asp?…

U silničního Iveca je velmi hodnotný komentář jednoho z jeho strojníků, Jirky Fanty z HZS Hl.m.Prahy.

Hynek se rozhodl vám oživit paměť, tak napsal tento članek.

VaP
Sdílet