Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

TLK 23–12 Bronto Skylift/MB Econic

HZS Moravskoslezského kraje, ÚO Ostrava převzal koncem prosince 2006 dvě moderní automobilové plošiny s dosahem 32 m od renomovaného výrobce této techniky – Bronto Skylift.

Obě plošiny TLK 23–12 / AP-32 jsou na u nás zatím málo známém a rozšířeném podvozku se sníženou průjezdní výškou MB Econic, jediné další dva kusy používá opět HZS ÚO Ostrava s 30 m žebříky francouzského výrobce Camiva. Oba automobily financovalo město Ostrava, nikoli MV – GŘ HZS ČR, spolupráce města a ostravských hasičů je nadstandardní, mnohá další města by si z toho měla vzít příklad. Ve službě nahradí před pár lety repasované plošiny PVP-27–2SD (Sieme Polička) na podvozcích T815 6×6 PJ, které budou z majetku města Ostravy převedeny na HZS MSK pro použití na jiných územních odborech.

Plošiny jsou prvními kusy typu TLK 23–12 (Teleskop Leiterbühne mit Korb – teleskopické rameno se žebříkem s košem) v ČR, tento typ je firmou Bronto nabízen jako alternativa standardního žebříku DLK 23–12, tedy AZ-30. Ovládání plošiny je systému Bronto 3+ (Electronic Control System) s barevnými displeji a dálkovou diagnózou na bázi GSM, teleskopické opěry lze zastavit v jakékoliv pozici, počítač podle toho automaticky upraví pracovní diagram, což levnější verze ovládání „GCS“ neumožňuje, tam je lze do stran vysunout úplně nebo vůbec. Podél teleskopického ramene je namontován i plnohodnotný teleskopický žebřík a suchovod, v koši o nosnosti 325 kg je monitor o výkonu 2300 l/min, samozřejmostí je skrápěcí vodní ochrana koše a hadicový naviják. Mezi další vybavení patří integrované dýchací přístroje pro dva hasiče v kabině, zásuvky 24V a 220V v koši, pracovní světlomety 70W/24V a 1000W/220V, uložení pro nosítka v koši, nosítka Ferno, elektrocentrála 5kVA/230V, Rollgliss, náhradní pohon s elektromotorem Kohler, který umožňuje plnohodnotný provoz záchranných prací plošiny i v případě výpadku motoru vozidla, záchranný rukáv Hudec a elektronický anemometr. Provedení nástavby je odlehčená modulární hliníková konstrukce Bronto s celkem čtyřmi roletovými skříněmi a bednou s evakuačním rukávem.

Podvozek je pro Ostravu tradiční značky Mercedes-Benz, typ Econic 1833 s motorem o výkonu 240 kW (330 k), provedení vozidla je se sníženou průjezdní výškou (krom toho MB dodává i s vyšší kabinou pro komunální účely, CAS na tomto podvozku najdete mj. v Hannoveru nebo v BASFu). Kabina je pro řidiče a dva hasiče, kteří mají v sedačkách integrované IDP, levé dveře jsou klasické „plechové“, pravé pak dvoukřídlé prosklené, obdobné jako u autobusu.

TTD vozidla:
Délka x šířka x výška 9 050 × 2 500 × 3 2­00 mm
Rozvor 4 500 mm
Celková hmotnost 17 600 kg
Posádka 1+2
Max.pracovní výška 32 m
Max.stranové vyložení 20,5 m
18,5 m při zatížení koše 325 kg

Ostravští hasiči tak získali asi nejmodernější plošiny na trhu, přejeme jim, ať slouží ke vší spokojenosti. Ve službě již jedno Bronto mají, jedná se o AP-33 na podvozku T815 6×6 z roku 1987. Nová technika by měla být dislokována na stanicích Slezská Ostrava a Hrabůvka, tato informace je bez záruky, tam ale byly „staré“ plošiny.

-vap-

Hynek Obroučka Požáry.cz
Foto: DIK Consulting – Ing.Kollar a Martin Vavroš
Sdílet