Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

APS (L) – 1,25–0,8 MAZ – 5337

Další kombinovaný automobil – cisternová automobilová stříkačka a automobilový žebřík s košem CAS/AZ, tentokrát v ruském provedení od firmy OAO Požtechnika.

Představujeme vám další z řady kombinovaných automobilů – cisterna + žebřík či plošina. Jedná se a vozidlo označené jako Автомобиль пожарно-спасательный с лестницей, tedy automobil požárně- záchranný se žebříkem – APS (L) – 1,25–0,8, postavený na dvounápravovém podvozku MAZ, typ 5337. Výrobcem tohoto vozidla je ruská firma OAO Požtechnika. Ta je mimo jiné představovala i na veletrhu Interschutz 2005 v německém Hannoveru. Mnoho z vás je tedy mělo možnost spatřit na vlastní oči, včetně mně. Na výstavišti bylo poměrně nešikovně postavené, tak jsem je ani téměř nenafotil. Co mi na něm zaujalo jako první, bylo jeho barevné provedení. Vidět hasičské auto v krémové barvě není vskutku obvyklé (další vyrobený kus je už v klasickém provedení ruských hasičů). Po podrobnější prohlídce vozidla, které na moji osobu působilo takovým poměrně „humpoláckým“ dojmem, bylo jasné, že i když se jedná o stejný druh MPT jako je např. Mulistar od Magirusu, viz tento článek
či Multitalent od konkurenčního Metze, viz článek, který najdete pod tímto odkazem zde, nemůže těmto vozidlům po designové stránce konkurovat. Má také menší dostupnou max. pracovní výšku, pouhých 18 m, Multistar dosáně do výšky 31 m. Nosnost koše je u těchto vozidel stejná – 270 kg, i když u ruského se tato max. hmotnost může použít při vysunutí do výšky 16 m. Multitalent má oproti MAZu nosnost téměř o 100 kg nižší – 180 kg, avšak má podstatně větší objem nádrží hasících látek.

Řemeslné zpracování celého vozidla je „ruské“, tím však nechci říct, že špatné. To, co stačí jim, v Německu by asi neprošlo, i když na funkčnost to nemá žádný vliv. V době využívání technologie lepení používat nýtování mi přijde jako nemoderní přežitek, tyto drobnosti mohou potencionální zákazníky odradit. Jinak samotná nástavba je vcelku dobře řešena. Vybavení, které je ukryté v šesti roletových skříních a třech dalších úložných prostorech krytých dveřmi, je jen relativně obtížněji dostupné při zapatkovaném automobilu. Ten je při vysunutí vzpor zvednutý až o cca 15–20 cm. Do skříní je lepší přístup zajištěn stupačkami. Ve výbavě najdeme rozbrušovací adaptér Partner, elektrocentrálu, hasící přístroje, sadu vyprošťovacího zařízení Spryt, ženijní nářadí, dýchací přístroje, vysokotlaký 50 m naviják pro první zásah, naviják s elektrickým kabelem, zdravotnické vybavení, pomocný agregát pro pohon žebříku, čerpadlo a malé hadicové příslušenství atd. Přístup na horní část nástavby, kde je uložena odnímatelná lafeta pro AZ, je zajištěn dvojicí žebříku na boku a dvojicí v zadní části vozidla. Tam je i ovládání vzpor, které se vysunují do boku – přední a pod vozidlo – zadní. Mezi tím je kombinované čerpadlo o výkonu 800 l/min a max. sací výškou 3 m. Nádrže na hasební látky jsou o objemu 1 250 l – voda, 100 l pěnidlo.

Tolik o nástavbě, resp. o její části. Teď něco o žebříku. Je dnešní klasické koncepce, tedy s pracovním košem o dostupné výšce 18 m a bočním vyložení 15 m. Rozsah použití žebříku je od –10° do +75°, otočení je 360°. Pracovní koš má maximální nosnost 270 kg, tedy stejně jako pracovní koše žebříků Magirus. Max. nosnosti koše jde využít pouze do vysunutí sady 16 m. Je v něm umístěno druhé ovládání žebříku, přípojka el. energie a úchyt pro lafetovou proudnici. Žebříkovou sadu lze použít i jako jeřáb o max. nosnosti 1 000 kg. Hlavní ovládání třídílné sady žebříku je na jeho spodní části, tedy na horní plošině požární nástavby. Strojník má k dispozici sedačku a pracovní pult s dvojicí joysticků, v řízení a obsluze AZ mu pomáhá i elektronika.

Automobil APS (L) – 1,25–0,8 je postaven na podvozku MAZ – 5337 s pohonem 4×2 a s prodlouženou kabinou pro osádku 1+5. Jako agregát je montován dieselový motor ruské provenience o výkonu a síle 169 kW/230 koní nebo dieselový motor Deutz, typ BF 4M 1013FC o výkonu 190 koní, splňující normu Euro III. Vozidlo dosáhne s oběma motory max. rychlosti 85 km/h. V kabině, tedy v její zadní části, najdou hasiči poměrně dost místa na nohy, ale jinak to tam působí, no, jak to nejlépe napsat, takovým relativně stísněným dojmem. V opěradlech sedadel jsou držáky na dýchací přístroje.

TTD APS (L) – 1,25–0,8 MAZ – 5337

Podvozek: MAZ 5337
Motor: dieselový MAZ či DEUTZ
Max. rychlost: 85 km/h
Osádka: 1+5
Nádrž na vodu: 1 250 l
Nádrž pěnidla: 100 l
Výkon čerpadla: 800 l/min
Jmenovitá sací výška: 3 m
Max. dostup žebříku: 18 m
Max. nosnost koše: 270 kg
Max. nosnost AZ jako jeřábu: 1 000 kg
Dostup s max. nosností koše: 16 m
Rozsah použití žebříku: od –10° do +75°, otočení je 360°
Čas postavení AZ –10° do +75°: 35 sek.
Čas složení AZ od +75° do –10°: 16 sek.
Čas vysunutí do max. dostupu 18 m: 30 sek.
Čas otočení AZ kolem své osy: 45 sek.
Čas vysunutí vzpor: 40 sek.
Celková hmotnost: 14 500 kg
Rozměry DxŠxV: 7500×2500×3700 mm

Kombinované automobily CAS/ AZ nejsou v Rusku ničím neobvyklým. Vyrábějí se dlouhou řadu let, již i v tehdejším SSSR. Rozdíly oproti konkurenci v podobě známých firem jsou však stále viditelné, nicméně značka Požtechnika začíná pomalu dosahovat kvality zahraničních firem. Čím však své konkurenty předčí již dnes, je cena. Tento kombinovaný automobil APS (L) – 1,25–0,8 MAZ – 5337 vyjde v přepočtu na 5 500 000,–Kč. Za tuto cenu lze přehlédnout „ruské“ nedostatky… Hned bych bral tento automobil k nám do vozového parku. I když raději na podvozku např. Tatra či Mercedes. Proč se o něj třeba THT Polička ještě nepokusila? Zájem by určitě byl. Asi by to v našem pojetí ale nebyla laciná záležitost…

Foto a info: OAO Požtechnika, Igor Žukov a jeho archiv, web + mé materiály

-wap-
Sdílet