Sobota 24. unora 2018, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Dobráci sk

Cisterny GCBA Tatra TERRNo1/ ARKOM

Kopřivnický podvozek Tatra TERRNo1 s prodlouženou kabinou a s polskou požární nástavbou od firmy ARKOM s komponenty od naší firmy THT Polička a ještě něco navíc…

Při jedné z pracovních schůzek ohledně obsahové náplně Požárů.cz mi Petr Kocán donesl materiály na článek o vznášedlu pro hasiče, které dodává polská firma ARKOM. Slovo dalo slovo, schůzka byla ukončena s tím, že článek bude. Když jsem poté brouzdal po netu za účelem sehnání dalších informací o hasičském vznášedlu
„PODUSZKOWIEC“ HT-P 400 ANACONDA na stránkách dodavatele, padlo mi do oka něco jiného. A to CASka, polské označení GCBA na českém podvozku Tatra TERRNo1. Hned jsem si řekl, že o ní vznikne článek ještě dříve než o vznášedlu. K mému udivení jsem na webu ARKOMu našel ještě další pozoruhodnost – repasi staré známé CAS 32 – Tatra 815 6×6. Kromě kabiny, která doznala ovšem také nikoliv nepodstatné úpravy, je změněná k nepoznání. To už bylo i na mně moc a začal jsem o Tatrách od ARKOMu hledat více informací. Jak se mi to podařilo, posuďte sami.

Cisteren na podvozku Tatra TERRNo1 4×4.2 jsem objevil celkem tři odlišné druhy. Pokusím se tedy informace o nich nějak shrnout, aby to dalo "hlavu a patu“.

První automobil nemá číselné označení, je to jen GCBA Tatra Terrno1. O ní lze nalézt informace na webu firmy včetně detailního technického popisu. Na první pohled se konstrukčně neliší od naší CAS 24 Tatra, vyráběné firmou THT. Velká kabina, tři rolety na každé straně, kombinované čerpadlo Rosenbauer NH 30 vzadu. Rozdíl je patrný po bližším ohledání vozidla. I když oranžová hadice na vysokotlaku a lafeta člověku přijde také povědomé. Ano, jsou to z části komponenty od THT Polička. Abych nezapomněl, ARKOM je dovozcem této české firmy v Polsku… Ale zpět k Tatře. Kabina je klasická, prodloužená. Ovšem oproti našim je v ní místo pro osádku 1+7, tedy strojník a velitel vpředu, dvě protisměrné sedačky a čtyřmístná lavice vzadu. Všechna místa vzadu mají integrované dýchací přístroje v opěradlech, jen jsou poněkud zvláštně řešeny. Každé tvoří jakýsi polstrovaný rám, ve kterém je dýchací přístroj zachycen za pomoci gumového pásu a přezky se sponou. Vskutku neobvyklé řešení. Na krytu motoru je středový rám, ve kterém mají své místo svítilny Streamlight Vulcan a radiostanice. Když se zde na webu nadávalo na malé kabiny pražských Mercedesů, při pohledu do této Tatry bych řekl, že je v ní místa pro nohy ještě daleko méně než v tolik kritizovaných německých vozech ve službách HZS hl. m. Prahy, a to ať už od THT či EMPLa. Ke kabině lze ještě dodat, že na ní najdeme dvojici rotačních miniramp v modrém provedení a dvě přídavná strobo světla rovněž modré barvy. Dále jsou na střeše dva 100W reproduktory. Zvukové a světelné výstražné zařízení lze montovat dle přání zákazníka.

Teď něco o samotné nástavbě. Vyjma nádrží je vyrobena kompletně z hliníku – skelet + lepení hliníkových plechů. Skříně na vybavení kryjí zamykatelné hliníkové roletky s podélným madlem, kombinované čerpadlo od firmy Rosenbauer s typovým označením NH 30 a výkonem 2 400 l/min při 8 barech a 250 l /min při 40 barech je zakryto rovněž roletou. V zadní pravé roletě najdeme známý vysokotlaký naviják se "skvělou“ 60 m dlouhou nelámavou oranžovou hadicí. V dalších skříních najdeme klasické vybavení vozidel CAS, které opět může být pochopitelně alternativní dle požadavků jednotlivých sborů resp. zákazníků. Nad roletami jsou světla pro osvětlení okolí nástavby. V prezentovaném voze jsou hadice, elektrocentrála, osvětlovací stožár a ještě pár maličkostí. Na střeše pak najdeme pneumaticky ovládanou lafetu – opět dílem z THT. Výstup na nástavbu zajišťuje hliníkový žebřík umístěný na zadní části vozu. A aby byl výčet informací úplný, musím ještě uvést objem vodní a pěnidlové nádrže. Do prvně jmenované se vejde 4 500 l vody a do druhé, tedy pěnidlové 450 l koncentrátu. Obě jsou vyrobeny z kompozitních materiálů.

Něco málo také musím zmínit o již notoricky známém podvozku Terrno1. Tedy podvozek typu TATRA T 815 – 280R55/411 tvoří dvounápravové šasi s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem. Motor T3C – 928.80 je osmiválec do V o výkonu 270 kW při 1 800 ot/min, splňující Euro III.

Na konec nezbytná data:

Max. rychlost: 110 km/h
Zrychlení 0–65 km/h: 30s
Nádrž PHM: 200 l
Max. hmotnost: 18 000 kg
DxŠxV: 7900×2500×3200 mm

Tolik o první Tatře od ARKOMu. Vozidlo na první pohled působí poněkud "zvláštním“ dojmem. Alespoň na mně. Zadní část vypadá poněkud delší, ale možná je to jen optický klam. Co na vozidle oproti čtyřkolkám z THT zaujme na první pohled, je jeho kompaktnost, ta je dána krytem volného prostoru mezi kabinou a nástavbou. To mají společné všechny hasičské Tatry vyrobené firmou ARKOM.

Zde máte stručná technická data k dalšímu Terrnu od ARKOMu, to nese označení GCBA 4/24 – 4 000 l vody a 2 400 l/min výkon čerpadla a je zařazeno ve výjezdu u hasičů – KPPSP Janów Lubelski. První Terrno má tedy zřejmě označení GCBA 4,5/24.

Podvozek je shodný s výše představeným vozem. Nástavba je rovněž vyrobená z hliníku, jen má na každé straně dvě rolety. Vzadu je kombinované čerpadlo Rosenbauer NH 30, kryté také roletou. Ve vybavení najdeme populární oranžovou vysokotlakou nelámací hadici na navijáku, elektrocentrálu, hadicové příslušenství, osvětlovací stožár 2×1000W atd. Kabina je uzpůsobena pro osádku 1+5, velitel a strojník vepředu, lavice pro čtyři hasiče vzadu, IDP jsou integrovány do opěradel. To jsou základní odlišnosti co se nástavby týče. Ještě pěnidlová nádrž, ta je zde o objemu 500 l. Další rozdíly najdeme v rozměrech. U této tatry jsou DxŠxV následující: 8150×2550×3000 mm. Na tomto Terrnu zaujme kromě jiné nástavby poměrně masivní ochranným rám přes celou kabinu a nárazník, na přední masce jsou umístěny pochromované dvoutónové fanfáry. Vypadá celkově lépe než předchozí vozidlo. I když obě jsou takové na můj vkus moc hranaté až tzv. krabicoidní.

Třetí terrno GCBA z produkce ARKOMu je zařazeno ve výjezdu u jednotky KPPSP & JRG Hrubieszów. To je úplně odlišné od předchozích dvou. Tvar hliníkové nástavby je poněkud zakulacený. Jsou v ní čtyři skříně na příslušenství, kryté hliníkovými roletkami s podélným madlem, vzadu je pátá, ve které je čerpadlo Osádku tvoří opět klasické požární družstvo 1+5. Nádrže na hasební látky mají dle informací menší objem, který se mi moc nezdá, ale co je psáno, to je dáno…2 000 l vody a 200 l pěnidla a opět jsou vyrobeny z kompozitu. Rozměrově je na tom tato tatra dle údajů o ní následovně: DxŠxV 7000×2550×3000 mm. Podvozek je stejný jako u již představených modelů.

Teď něco o zmíněné repasi nám všem dobře známé CAS 32 – Tatra 815 6×6, kterou na těchto automobilech provádí rovněž firma ARKOM.

Člověka hned uhodí do očí při pohledu na zrepasovanou casku s označením GCBA 8,2/32 resp. 8,2/24 Tatra T815 její barevné provedení, retroreflexní RAL 3024 leuchtrot. Vypadá opravdu dobře. Odlišné je i nové provedení kabiny, ta je oproti stávající mírně prodloužená, a tudíž je i změněno uspořádání osádky. Ta ovšem zůstala stále čtyřčlenná. Největších změn se dočkala samotná požární nástavba. Objemy nádrží jsou zachovány, tedy 8 200 l vody a 800 l pěnidla, ale jako materiál na jejich výrobu byl použit kompozit. Skelet nástavby a oplechování je z hliníku. Čerpadlo lze repasovat původní poličkovské či je možno na přání namontovat Godivu. Úložné prostory na vybavení, kryté roletkami, působí větším dojmem než na klasické CAS 32. Je to dáno demontáží přívodního potrubí pro lafetu a její přesunutí dozadu, což si myslím, že by bylo i lepším řešením u vozidel z THT. Ale to je věc názoru, že. Vpředu tedy najdeme držáky dýchacích přístrojů a jejich náhradních láhví, hasící přístroj, ventilátor kombinovaný s agregátem na lehkou pěnu, motorovou pilu s příslušenstvím a také nezvykle filtr. Ono kam také s ním, když se prodloužila bouda. V zadních roletách najdeme hadicové příslušenství, proudnice, hydrantový nástavec atd. Prostor čerpadla neuzavírá roletka, nýbrž výklopné dveře. Vedle nich je žebřík, umožňující výstup na střechu nástavby. Tam se nachází rezervní pneumatika, sada nastavovacích žebříků, výsuvný dvojdílný žebřík, savice, trhací hák, lafeta a skříň na ženijní nářadí. Prostě a jednoduše na tomto automobilu je původní jen rám, tedy trubka, kabina, resp. její část a možná motor. Jinak je to kompletně nový požární automobil. První takto repasovaná CASka slouží o dobrovolných hasičů OSP Wesoła.


Tak co, která z tater od ARKOMu se vám nejvíce zamlouvá? Můj favorit je Terrno s rámem GCBA 4/24 …

Foto a info: www.ratownictwo.org.pl, www.arkom.com.pl, Marcin Klecz, Marcin Wężowski, Michał, dh., Dawid a web

-wap-
Sdílet
Banner eurofire_tubus OK