Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dopravní Automobil pro dobrovolné hasičské sbory

Svou troškou do mlýna se rozhodla přispět i firma ZHT Group, s.r.o. z Hranic, která vyrábí a dodává dopravní automobily, které by mohly být velice zajímavé pro mnohé obce, které problém mobilní techniky trápí.

Jedním z největších problémů obcí, které mají dobrovolné hasičské jednotky, je taky mobilní technika, kterou má daný sbor k dispozici pro přepravu záchranných jednotek na místo zásahu. Je takřka nepsaným pravidlem, že tuto činnost vykonávají automobily, které již mají za sebou svou „aktivní činnost“ a byly za „výhodných“ finančních podmínek zakoupené obcí na tento účel. Udržení životaschopnosti této techniky je možné jenom díky mohutnému zanícení dobrovolných hasičů a mnoha hodin práce prakticky bez nároků na honorář.

Je sice pravdou, že mnohé obce, díky finanční podpoře státu, darům sponzorů a jiných finančních injekcí jsou schopné si zakoupit techniku novou, na požadované technické úrovni.
Bohužel v mnoha případech však nakoupená technika zůstává pouze v roli jakéhosi „drahokamu“ ve zbrojnici, který slouží pouze na ukazování a „hecování“ sousedních obcí, pro praxi v dané obci je však někdy až zbytečným luxusem a je obrovskou zátěží pro rozpočty obecních úřadů již beztak hodně napjatých. Přičemž ve většině záchranných operací jsou zasahující dobrovolné jednotky schopny provést úspěšný zásah i s menšími a levnějšími požárními automobily.

Snad nejvíce se však ve zbrojnicích najdou ve funkci dopravních automobilů starší i novější AVIE různých typů a pak různé typy automobilů se skříňovou karosérii typu furgon.

Tato firma již má v této oblasti zkušenosti, již v minulosti prováděla přestavby hasičských automobilů, můžeme tu uvést např. automobily Mercedes-Benz Sprinter 4×4 ve speciální úpravě, ale taky i jiné typy, které byly pouze upravované nebo přizpůsobované pro umístění nových prvků výbavy (Tatra 815, Liaz 101, nebo Škoda RTO).

Pojďme si ale představit nový dopravní automobil. Jde o požární zásahový automobil vyrobený v souladu s požadavky vyhlášky MV ČR č. 49/2003 Sb. Je postaven na podvozku Mitsubishi Fuso Canter o celkové hmotnosti od 3 500 kg do 7 500 kg. Typové označení je DA 16– L1R. Tento automobil byl úspěšně certifikován TÚPO.

Základní provedení: Kompletní nástavba bez výbavy je vyrobená z hliníkových profilů, (možnost vybavení nejprodávanějšími špičkovými přenosnými čerpadly TOHATSU VC82ASE nebo VC85BS), hliníkové rolety, boční stěny karoserie nástavby jsou z panelů Plywood, vozidlo je osazeno základním výstražným zařízením schváleného typu, vnitřním osvětlením, držákem žebříků a držáky základního příslušenství dle vyhlášky MV, barevné provedení RAL 3000 s bílými doplňky RAL 9003. Vnitřek tvoří hliníkové oplechování a regálová zástavba.

Pro stavbu dopravního automobilu jsou využívány následující modifikace:
3C13D – s celkovou hmotností 3 500 kg
6C14D – s celkovou hmotností 6 500 kg
7C14D – s celkovou hmotností 7 500 kg.

Modifikace s celkovou hmotností 3 500 kg je zajímavá také z hlediska řidiče (skupina B).

Základní technické parametry jsou uvedeny v následující tabulce:


Model
Označení modelu 3C13D 6C14D 7C14D
Typ kabiny komfortní, dvojitá, čtyřdvéřová
Počet míst k sezení 7
Rozměry vozidla (mm)
Délka 6070 6590 6590
Šířka 2000 2000 2000
Výška 2540 2600 2610
Hmotnosti (kg)
Největší technicky přípustná hmotnost vozidla 3500 6500 7500
Největší technicky přípustná hmotnost soupravy 7000 10000 11000
Pohotovostní hmotnost 2785 5545 6495
Celková hmotnost 3325 6175 7125
Provozní hodnoty
Maximální rychlost (km/h) 120 127 112
Motor
Typ 4-dobý, kapalinou chlazený, s přímým vstřikováním, přeplňovaný s mezichlazením
Počet válců, uspořádání 4-řadový
Zdvihový objem (ccm) 2977 ccm 3908 ccm
Maximální výkon (kW/ks) 92/125 105/143
Maximální kroutící moment 294Nm/1800min-1 412Nm/1600min-1
Hnací ústrojí
Spojka jednokotoučová, suchá, hydraulicky ovládaná
Převodovka 5-ti stupňová 6-ti stupňová
Podvozek
Pneumatiky 195/75R16 215/75R16
jednomontáž na přední nápravě, dvojmontáž na zadní nápravě
Brzdy Provozní hydraulické spodtlakovým posilovačem, dvouokruhové s ABS
Parkovací vnitřní rozpínací na spojovací hřídeli
Odlehčovací motorová (výfuková) brzda
Palivová nádrž 80 litrů 100 litrů
Elektroinstalace
El. systém 12 V 24V
Akumulátor 12V, 115Ah 2×12V/115Ah
Alternátor 75 A 80 A
Nástavba
Skelet Hliníkové profily
Opláštění panely Plywood
Počet boxů 4 + 1 uzamykatelné
Uzavírání Hliníkové žaluzie
Rozměry nástavby (mm)
Délka 3200 4000
Šířka 2000 2000
Výška 1650 1650


Výbavu vozidla je možné upravovat podle požadavků zákazníků, při využití až do limitů celkové hmotnosti, v souladu s Vyhláškou 49/2003 Sb.

Vozidlo je schválené Technickým ústavem požární ochrany v Praze a obdrželo certifikát typu č. 221/001/2007. Orientační cena tohoto dopravního automobilu je cca 1,8 mil. Kč i s vybavením.

Co chystá firma ZHT Group do budoucna? Dále chce pokračovat v nastoupené cestě, vyvíjet a vyrábět hasičské auta pro všechny skupiny klientů. Je připraven projekt dopravního automobilu na podvozku 4×4, malého cisternového automobilu CAS, účelového přívěsu s přenosnou motorovou stříkačkou a ještě pár velice zajímavých projektů. Ale o tom zase někdy příště.

Ing. Štefan Kanocz
Sdílet