Středa 23. srpna 2017, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner WAWRZASZEK ISS Leader OK

Majáky – část 4

V tomto dílu se zkusíme zamyslet nad příčinami nerespektování vozidel s právem přednosti v jízdě.

Pokud se zamyslíme nad tím, proč řidiči ostatních vozidel nedávají přednost projíždějící sanitce, hasičům a policii, zjistíme, že příčin je hned několik a na některých máme tak trochu podíl my sami nebo naši zaměstnavatelé:

Špatná viditelnost a slyšitelnost vozidla vybaveného VRZem.
-------------------------------------------------------------------------.
V minulých dílech jsem se několikrát zmínil o tom, že (ačkoliv není peněz nazbyt) se v oblasti osazení vozidla majáky nevyplatí šetřit. Předpisy přesně určují, v jaké vzdálenosti a v jakých úhlech musí být maják viditelný.
Rozdělíme-li vozidla do tří kategorií – na osobní, dodávky a nákladní (ne podle zákona, tam je rozdělení chápáno trochu jinak), nejméně práce bude samozřejmě s vozidly osobními. Na takovém vozidle stačí k uspokojení předpisů pouze maják na střeše vozidla. Pokud se předpokládá, že s vozidlem bude jezdit třeba vedení nebo že vozidlo nebude jinak častěji jezdit s použitím VRZu, pak by skutečně mohl stačit obyčejný maják. S takovými vozy není třeba tolik spěchat a pokud by se tak někdy mohlo stát, pro takovou příležitostnou jízdu si dá řidič větší pozor. Pokud je to vozidlo zásahové (např. lékař, linka 158, nehody apod.), chtělo by to nějakou lepší verzi majáku. Pak zde samozřejmě záleží na typu vozidla a na tom, co od něho očekáváme. Takže pokud je to vozidlo rychlejší, chtělo by to zvolit maják s menším odporem vzduchu (na obyčejné Felicie stačí Tesla). Pokud je to vozidlo např. pro dopravní nehody, chtělo by to sváděcí rampu. Výhodné je samozřejmě zvolit takový typ majáku, kde je již rampa součástí (Vista, Vector), protože se pak vyhneme další montáži, která se řeší zpravidla umístěním sváděcí rampy za zadní okno, čímž se samozřejmě snižuje výhled z vozidla.
V každém případě bych doporučil přídavná modrá světla dopředu, protože vzhledem k výšce vozidla není v určitých vzdálenostech maják vidět ve zpětném zrcátku.

U dodávek je samozřejmě montáž složitější. Zde již maják vpředu nestačí, je potřeba i vzadu. Jako přední maják bych zde doporučil nějakou rampu v lepší verzi, na odporu vzduchu zde již tolik nezáleží. Tato rampa samozřejmě vlastní sváděcí rampu mít nemusí, protože zde ztrácí smysl. Pokud je to vozidlo, které se může objevit u nehod, pak je dobré sváděcí rampu umístit samostatně vzadu, je však třeba popřemýšlet nad tím, jaké bude otevírání zadních dveří. Zdánlivě banalita, ale setkal jsem se např. s vozidlem RZA VW Transporter s otevíráním dveří nahoru a s montáží majáku a sváděcí rampy na střeše. Při otevření dveří nebylo ani jedno z toho vidět (ohledně majáku stejná situace běžně u policie). Jako zadní maják bohatě stačí malý rotační maják, např. Hella nebo Tesla. Při řešení přídavných modrých světel vpředu je dobré zkusit se zamyslet i nad tím, jestli budou vidět alespoň trochu i do boku, protože při jízdě křižovatkou je poměrně velká část vozu již ve křižovatce a maják stále není vidět. Situace jako dělaná pro dopravní nehodu. Špatně to má vyřešeno např. pražská záchranka na nových Mercedesech – krabicích. Maják XMD čínské výroby je naprosto nevyhovující a není vůbec vidět do strany, takže než se objeví první boční světlo na nástavbě, je již vozidlo ! 2 metry ! ve křižovatce. Jinak hezky provedené auto je tím absolutně znehodnoceno a po pravdě nechápu, jak toto mohlo projít schválením. Rovněž jsou vidět i sanitky VW Transporter, které mají vpředu malý maják, obklopený ze stran dvěma reproduktory. Rovněž ani zde nechápu, jak toto vozidlo někdo mohl pustit na ulici. No a ohledně zadního majáku je zde ještě jeden nešvar – některá vozidla mají vzadu pouze přídavná modrá světla, což naše předpisy neumožňují. Opět bych zde zmínil pražskou záchranku, kde takto nevyhovují vozidla Mercedes (nové krabice), dále VW LT (krabice) a vozy Iveco. Škoda, protože vozidla jsou jinak nádherná.

Ohledně nákladních vozů platí více méně to samé, co pro dodávky. Je tu jenom ještě jeden problém – a to přídavná modrá světla. Např. u vozidel typu Tatra a Liaz (nejběžnější) bych zde doporučil přídavná modrá světla umístit nejen těsně nad nárazník, ale i těsně pod a rovněž pod čelní sklo. Stačí obyčejné Tesla VSM a při správném sklonu jsou prakticky všechny potřebné úhly vykryté. Sice chápu, že někteří kolegové řeknou, že je jim to jedno, ale je to v zájmu řidičů, protože se tím snižuje riziko vzniku dopravní nehody. Při jízdě bych se rovněž nebál zapnout přední mlhová světla, která jsou většinou umístěna pod nárazníkem.
Na reflexní pruhy nejsou peníze, pokud by se však našly, mohu je jen doporučit, ve fotogalerii je několik fotek hasičů za špatných světelných podmínek a je to fakt dobrá věc.
Pokud jde o zvuk – více méně většinou v pořádku, až na montáž reproduktoru do motorové části. Zvuk je tím značně utlumen a siréna není skoro vůbec slyšet (např. vozidla Pražské energetiky – mají skvělé majáky, ale montáž reproduktorů je těžce nezvládnutá).
Někteří řidiči navíc zapínají zvukový signál kousek před křižovatkou. To je další problém, protože se tím opět zvyšuje riziko dopravní nehody – a to ani ne tak s jiným vozidlem, jako spíše s chodcem.


Nesprávné reakce řidiče.
-----------------------------
Co se týče vztahu k vozidlům, jedoucím se zapnutým výstražným zařízením, existuje několik skupin řidičů.
Do první skupiny bych zařadil řidiče, kteří umí ovládat své vozidlo, včas si všímají dění kolem sebe a při uhýbání dokážou přemýšlet a správně zareagovat vzhledem k velikosti a manévrovacím možnostem vozidla. Kvůli vám jsou schopní třeba vyjet na chodník a je jim jedno, jestli si třeba ulomí kolo. Takových je ale bohužel minimum.
Do druhé skupiny bych zařadil lidi, kteří si vás sice včas všimnou, ale již nedokáží rozumně přemýšlet a v dobré víře svým manévrem spíše vytvoří překážku nebo nějakou kolizní situaci. Takových řidičů je dost, proto je potřeba s nimi počítat.
Do třetí skupiny bych zařadil řidiče, sedící obvykle v drahých luxusních vozech. To je kapitola sama pro sebe. Zpravidla mají svůj svět a dění kolem je moc nezajímá. Pokud jedete za nimi, není moc šancí je rychle donutit, aby včas uhnuli. Prostě nekoukají kolem sebe, nesledují zrcátka. Jsou něco víc a jejich vůz i o tom vypovídá. Pokud je vyloženě neoslníte, sirénu neuslyší, zvlášť, pokud mají puštěné rádio. Do stejné skupiny patří mladí „mistři volantu“, kteří si v autech s černými okny pustí nahlas rádio, takže spíše připomínají malou diskotéku a svět za nimi neexistuje. Navíc ani nemůžou pořádně uhnout, protože by si urvali spoilery. No a rovněž sem patří telefonisti. Když už je po půl hodině předjedete, ještě se rozčilují, že na ně vůbec troubíte. A takových řidičů je bohužel většina.
No a do čtvrté skupiny bych zařadil ty, kteří o vás ví, ale schválně neuhnou. Buď již kvůli špatným zkušenostem z minula nebo prostě proto, že chtějí svému okolí ukázat, že nad ně není. Chlouba svým stejně zaostalým kamarádům v hospodě jim pak dodává pocit, že jsou pány silnic. Skutečnost je ale opačná. Stejně jako ti, co se za vás „pověsí“ nebo jako ti, co klidně vjedou do kolony nebo vás dokonce ještě předjíždějí, jsou velkým ohrožením pro všechny okolo (když ohrožují sami sebe, dobře jim tak). Takových řidičů sice není tolik, zato když na ně narazíte, dokáže to pěkně naštvat. Spoléhají na to, že pokud vozidlo spěchá, nebude čas na řešení jejich chování.


Špatná zkušenost s vozidly vybavené VRZem.
--------------------------------------------------------
Tady nám dělají ostudu řidiči některých vozidel, vybavených modrými majáky. Jsou to ale spíše ti, co by maják používat neměli. Převozové sanitky, rádoby záchranáři, vozidla neoprávněně vybavená modrým majákem, jako např. některé bezpečnostní agentury, počítačová pohotovost a dokonce i falešní hasiči (k těm se dostaneme později). Jak jsem psal již v minulých dílech, ani se nedivím řidiči, který si kvůli vozidlu jedoucímu na VRZ málem rozbije auto, jenom aby uhnul a pak potká toto vozidlo o kilometr dál, kde si jeho řidič kupuje cigarety v trafice, že již příště nebude chtít uhnout a bude mu to úplně jedno.

Pokud bych to tedy měl shrnout, nerespektování vozidel jedoucích na VRZ je ve většině případů důsledek zneužívání a neoprávněného používání modrých majáků.

Co s tím?

Jakékoli podezřelé vozidlo nejlépe ohlaste nejbližšímu dopravnímu inspektorátu a nechte ho prověřit. Kolegové jsou povinni v tomto učinit šetření a s výsledkem vás seznámit. Je to nejjednodušší a nejrychlejší možnost. Samozřejmě je nejlepší mít SPZ vozidla, pokud by se podařila i fotka nebo videozáznam, bylo by to fajn (k tomu se dá využít i novinářů na místě události apod.). Jako druhou možnost nabízím kontakt na mě (při kliknutí na jméno autora pod tímto článkem se dostanete na můj mail). Pokud byste kdykoliv pomohli při odhalení takového vozidla, napište to do komentářů pod těmito články a předejte tak zkušenosti ostatním.


„Hasičské“ semafory
-------------------------
Skoro u všech hasičských stanic je výjezd podpořen světelnou signalizací (dopravní zařízení S 13), zpravidla jsou i napojeny okolní světelné křižovatky. Jsou stanice, kde to řidiči respektují, jsou stanice, kde je to horší. Dá se říct, že k porušování dochází zejména ve větších městech. Před časem jsme vás informovali o tom, že jsme ve spolupráci s HZS hl. m. Prahy a HZS ČD Praha uspořádali akce, kdy ze strany hasičů šlo o prověřovací cvičení ke zjištění dojezdových časů na místo zásahu a policie dohlížela nad respektováním tohoto světelného zařízení. Tak například během 7 výjezdů v průběhu asi 2 hodin bylo zjištěno celkem 22 dopravních přestupků. Celkem slušný výsledek. Ve druhém případě to bylo ještě horší. My samozřejmě plánujeme další podobné akce. Pokud i u vás dochází k častému nerespektování „hasičských“ semaforů, zkuste se obrátit na místní dopravní inspektorát a udělejte si podobnou akci i vy. Určitě si navzájem vyjdete vstříc.


Hasičská kamera
--------------------
Na počátku roku 2002 DI PČR Praha 10 společně s HZS hl. m. Prahy spustily projekt, v jehož rámci jsme na hasičské vozy umístili kamery. Záznamy jsme vyhodnotili a předvolali si řidiče vozidel, u kterých bylo podezření, že spáchali nějaký dopravní přestupek. I přes značně omezené technické možnosti kamery se povedlo zjistit a odhalit spoustu dopravních přestupků. Navíc jsme zjistili, že kamera výborně posloužila nejen k odhalení přestupků, ale i k dokumentaci jízdy, dokumentaci radioprovozu a v některých případech (požáry vozidel, dopravní nehody apod.) i k dokumentaci zásahu a místa případu. Záznam se dá dokonce i využít pro kriminální službu policie k identifikaci některých podezřelých osob, nacházejících se na místech případů.
Jen pro příklad uvedu údaje, které jsem náhodně vybral za jeden měsíc. Podotýkám, že následující údaje jsou jenom za jednu směnu v průběhu měsíce, jsou pořízeny při výjezdech zpravidla mimo špičku na okraji Prahy, kde jsou silnice široké, dlouhé a celkem dobře průjezdné:
Během jedné směny za jeden měsíc bylo celkem 14 výjezdů, při kterých bylo zjištěno celkem 82 přestupků, což je průměrně skoro 6 přestupků na jeden výjezd! Z toho 9 řidičů nerespektovalo „hasičské semafory“, 24 řidičů nedalo přednost v jízdě houkajícímu hasičskému vozidlu, 19 řidičů parkovalo před výjezdem z hasičské stanice (ani jeden vůz hasiče), 25 řidičů parkovalo tak špatně, že se dále nedalo projet hasičským vozem a tím se samozřejmě značně ztížil zásah, 1 řidič dokonce úmyslně vjel do jízdní dráhy hasičskému vozu těsně před ním, 1 řidič nerespektoval modrý maják na stojícím vozidle a projel okolo takovým způsobem, že vážně ohrozil zasahující hasiče, 2 řidiči dokonce opakovaně nedali přednost v jízdě hasičskému vozidlu a 1 jel jednosměrnou ulicí v protisměru. Z tohoto měsíce se zatím podařilo vyřešit 43 přestupků.


Poděkování
--------------
Tímto bych zde chtěl poděkovat všem slušným a ohleduplným řidičům, kteří nás vzorně pouští, především tím, že zajedou k pravému okraji vozovky, zapnou varovné blinkry nebo jinak umožní hladký průjezd vozidlu s právem přednosti v jízdě. Přeji vám, abyste nikoho z našich složek radši nepotřebovali a pokud ano, tak abychom k vám měli možnost dojet včas, stejně jako díky vám tu možnost máme vůči ostatním.
A ti ostatní by se nad sebou měli zamyslet, třeba nás budou někdy potřebovat …

Odkazy na právní předpisy
viz. díl číslo 3

Příště:
Příště zkusíme takové malé porovnání se zahraničím.


Odborný konzultant:M.Procház­ka
Sdílet
Banner eurofire_tubus OK