Středa 19. května 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový Ford Transit DA 8 v Prostějově

Jako jedni ze 7 měst a obcí jsme obdrželi v roce 2006 státní dotaci na nákup nového DA pro naši jednotku. A musím se přiznat, že trošku nečekaně. Na jednu stranu jsem byl moc rád, na druhou se mi vybavil celý kolotoč kolem zadání, výběrového řízení atd.

A z toho jsem moc radosti neměl. Ti, co si tím prošli, vědí, o čem mluvím.
Já si to prošel již v roce 2003, kdy jsme kupovali CASku.
Byl jsem rád za ty cenné zkušenosti, a proto jsem se snažil vyvarovat některých chyb, které se u stavby naší CAS staly, a snad se mi to u DA povedlo.

Pokud mohu porovnávat celý ten „kolotoč“ papírování a práce kolem stavby nového vozu, o dost více mi dalo zabrat právě tohle DA.
Ke stavbě jsem přistoupil s tím, že se na realizaci budu aktivně podílet a nebudu jen zákazník bez starostí, kterému v požadovaném termínu předají hotové auto.

K samotnému vozidlu:
Jako JPO II/1 máme dvě garážová stání a není předpoklad, že by se počet zvyšoval. Jako první výjezdové vozidlo nám slouží CAS K24 MAN. A tak jsem sám dlouho zvažoval, jak vozidlo postavit, aby splňovalo naše požadavky na krátkodobou přepravu devíti osob, vezlo potřebnou výbavu a pokud možno bylo na 3,5 t podvozku. Hodně lidí mi říkalo, že to postavit nepůjde.
Tak jsem spoustu času trávil za psacím stolem a počítal, vybíral, prokresloval……
Zadání z GŘ takovouto stavbu umožňovalo, a proto jsem se rozhodl právě pro tuto koncepci auta. A ještě jedna podstatná skutečnost nás limitovala – výška naší garáže – a tak DA nesmělo být vyšší než 2,7 m.

Jak většina z vás ví, v roce 2006 přicházely prakticky všechny automobilky s novými typy podvozků a zrovna v ten nejnevhodnější čas. Bylo těžké sehnat 3,5 t podvozek, který by splňoval všechny požadavky vyhlášky 49/2003. A tak jsem běhal po autosalonech a slídil po internetu. V úvahu připadaly podvozky – nový Mercedes Sprinter, VW Crafter a nový Ford Transit.
Ve výběrovém řízení nám byly nabídnuty podvozky Ford Transit a Iveco Daily. Iveco by se nám ovšem nevešlo do garáže, a tak bylo jasné, že to bude Ford.
K volbě tohoto podvozku od dodavatelů přispělo zřejmě i to, že Ford poskytuje výraznou slevu na hasičská auta.


Dodavatel vozidla

Z oslovených šesti firem se do výběrového řízení přihlásily tři. Z nich nakonec vítězně vyšla polská firma Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak z Bielsko Bialej.
Ta nabídla vozilo Ford Transit nové generace s označením podvozku LWB 350.

Podvozek

Kvůli splnění podmínky zadního nájezdového úhlu nemohlo být zvoleno delší vozidlo, proto právě LWB 350. Pro splnění podmínky přepravy až devíti osob musel být zvolen podvozek VAN. Ten nabízí pro přepravu požadovaného počtu osob tři řady sedadel s bezpečnostními pásy.

TTD podvozku:
- FORD TRANSIT 4 × 2
- celková hmotnost vozidla 3 500 kg
- celoskříňové provedení VAN
- zadní hnaná náprava s funkcí TCS
- na chodu motoru a jízdě nezávislé topení Eberspacher
- čtyřdveřová kabina jednoprostorová, nedělená, pro 9 osob ( řidič + 2 osoby, 1. řada 3 osoby, 2. řada 3 osoby)
- posuvné druhé dveře na pravé i levé straně
- dveře kabiny s úložnými kapsami
- boční dveře posuvné, s okny
- druhá řada sedadel je odnímatelná
- zadní dvoukřídlé dveře, tyto se otvírají až do 256°
- vnitřní osvětlení předního i zadního prostoru kabiny
- všechna sedadla jsou vybavena opěrkou hlavy a bezpečnostními pásy
- v zadní části vozidla tažné zařízení ISO 50 pro tažení nebržděného přívěsu do 750 kg.
- světlomety do mlhy
- radiostanice Motorola GM 360 a střešní anténa pro pásmo 170 MHz

Motor
- vznětový 4válec, řadový, o objemu 2 400 ccm a výkonu 105 kW / 140 koní (nejsilnější od Forda)
- kroutící moment 375 Nm při 1 250 –3 000 ot/min
- čtyřdobý přeplňovaný motor s vysokotlakým vstřikováním – COMMON RAIL 2. generace,
splňující emisní normu EURO III se zvýhodněním pro řadu EURO IV

Převodové ústrojí
- převodovka mechanická, synchronizovaná, 6 stupňů vpřed, 1 stupeň vzad

Rozměry:
 – délka 5 750 mm
 – šířka celková 2 380 mm
 – výška Van 2 350 mm (bez nástavby)
 – rozvor prodloužený 3 750 mm

Celkové možné zatížení 1 650 kg


Vestavba:

I kvůli následnému servisu Forda jsme chtěli, aby dodavatel podvozku byl dealer pro střední Moravu Ford CarMagnus Přerov. Ze začátku byla se zástupcem firmy spolupráce dobrá, ale v závěru přístup firmy nebyl, jaký být měl. Zejména v otázce termínu dodání. To mě zklamalo.
Podvozek se bohužel v tomto provedení dodává pouze v celoprosklené verzi. Proto byl dodavatelem po dohodě s námi zvolen postup, kdy byla skla oblepena bezpečnostní černou fólií a zevnitř zaplechována hliníkovým plechem. Samozřejmě největším oříškem bylo do auta dostat všechnu předepsanou výbavu dle vyhlášky 49/2003. A to jak rozměrově, tak hmotnostně.
Proto jsme využili schválené zadání s možností krátkodobého vyjmutí části výbavy a umístění další řady sedaček.
Místo vyjmutí různých jednotlivých přepravek jsme zvolili řešení, že v prostoru pro osádku bude upevněna velká hliníková bedna vč. úchytů pro určité části výbavy. Tato bedna je ukotvena na kotvící body podvozku pro sedačku. Pokud budeme chtít bednu vytáhnout, jednoduše ji odšroubujeme a přišroubujeme další řadu sedaček.

Hliníková bedna obsahuje konkrétně hlavně tuto výbavu:
- přiměšovač na pěnu
- proudnici na střední pěnu
- kulový kohout
- ejektor
- přetlakový ventil
- 2 DP saturn S5
- 2 náhradní lahve pro DP
- 2 ks hadic C
- 4 ks hadic B

Ostatní položky vybavení jsou umístěny v zadním nákladovém prostoru a na střeše.
Zadní prostor je od osádky oddělen pevnou příčkou z hliníkového plechu.
Nad rámec povinné výbavy je tento DA vybaven ECT B&S 3,5 kW na 220 V, osvětlovacím stativem 2×500W, MŘP Stihl 390 s příslušen­stvím, třemi dopravními kužely (každý s jedním světlem), akumulátorovou přímočarou pilkou Ryobi a elektropříslu­šenstvím.
Místo klasických nosítek byla zvolena páteřní deska BaXstrap s popruhy.
PS Ziegler Ultra Leicht je umístěna na hliníkovém výsuvu, který jde opravdu velmi lehce vytáhnout. Pěkně se zde podařilo umístit i hydrantový nástavec.
Na druhém výsuvu je umístěna elektrocentrála a 2 DP Saturn S5.
Na zadní dveře byla připevněna také část drobného vybavení, zejména sekery, VRVN atd. a toto vybavení je tak velice dobře přístupné a „po ruce“.
Přístup na střechu je po originálním žebříčku od Forda.
Protože na nástavbu na střeše měl výrobce pouze 35 cm, je její rozmístění trošku netradiční, ale přesto účelné. Na střeše najdete čtyřdílný hliníkový žebřík, teleskopický trhací hák a čtyři kusy savic, každá o délce 2,5 m.

Celková konečná výška auta je 2 690 mm.

Zde musím zdůraznit, že umístění vybavení ještě není konečné. Chceme nad PS 8 umístit hadicové koše pro hadice B, bohužel nám na tyto už nezbyly finance.

VRZ:

Protože viditelnost hasičských aut je tu na webu velmi řešenou záležitostí (a nutno říct, že oprávněně), dal jsem si na majácích záležet. Před lety mi majáky při stavbě naší CAS „utekly“ a my na ní měli neviditelnou rotační Elvy VOAZ (naštěstí dnes už zábleskovou a mnohem lépe viditelnou).
Pro orientaci na trhu s VRZ jsem o pomoc požádal jistého človíčka, přispěvatele na tomto serveru. Společně s ním jsem našel to, co by se mi líbilo nejvíc. Bylo ale také velmi složité se dostat na nějakou finanční částku, která by byla akceptovatelná i pro dodavatele.
Naštěstí se to podařilo, a tak VRZ je z větší části od americké firmy Whelen a od německé firmy Haensch, které v ČR zastupuje firma FD Servis Praha.
Rampa je osmizáblesková Whelen 9M28 Series, konkrétně 9M288000, čtyři záblesky přímo vpřed, dva šikmo vpřed, dva šikmo vzad, o celkové délce 1 397 mm (nepřehlédnutelná).
Dva zadní majáky Comet B Haensch, umístěné v rozích.
Dvě přední přídavná SuperLED světla TIR3.
Pro označení stojícího vozidla oranžová světelná alej 6× TIR3 TAD6 Dominator, která je vysoká jen 4 cm a je kryta plechem. Tato nám byla prý dodána jako prvním v ČR.
Reproduktor jsme původně chtěli umístit do přední masky vozidla (jiný druh), ale tam jsme nenašli vhodné místo, a tak po dohodě nám FD Servis poskytl jiný, a to speciální plochý WHSA 40, který je umístěn nad rampou.
Siréna od Whelenu nese označení WS295 HF100, její tóny jsou opravdu značně řízné a má možnost širokého výběru druhů houkání. Má i tzv. lodní sirénu (Pier), které já říkám „plašič veverek“.

Ještě jednou bych chtěl poděkovat ruské vlaštovce a zejména panu D. Maškovi z FD Servisu Praha, který nám velmi vyšel vstříc a spolupráce s touto firmou byla bezvadná.

Jako zvýrazňující prvky jsou použity pásky 3M o šířce 50 mm v bílé a červené barvě. Také reflexní polepy a nápisy budou ještě doplněny, zejména na zádi vozu a na horní části boků auta. Zase otázka peněz.
Nápis HASIČI na přední kapotě je rovněž z reflexní fólie.

Slavnostní předání:

To proběhlo 3. února v prostorách naší hasičské zbrojnice za účasti senátorky B. Sekaninové, ministra vnitra I. Langra, představitelů města Prostějov, poslance Parlamentu ČR R. Fialy, zástupců HZS Olomouckého kraje, hasičů z okolí a dalších hostů.

Musím se přiznat, že jsem dlouho váhal, jestli tento článek napsat. Brouzdám na Požárech.cz už docela dlouho, a tak trošku očekávám, jaká diskuze se tu strhne.

Snažili jsme se postavit auto přesně ke svým potřebám a jako jediní z pořizovatelů aut z dotací jsme zvolili právě tuto variantu. Snad se vám bude podle fotek líbit.
Je to vozidlo primárně určené pro přepravu lidí, ale bylo zamýšleno také jako zásahové už pro osádku 1+2. Na výjezdu bude sloužit jako druhovýjezdové vozidlo.
A jestli vás zajímá cena, tak budete možná překvapeni, jedná se o jedno z nejlevnějších aut z dotací 2006. Součástí dodávky byla i část výbavy vč. PS 8 Ziegler.
U naší jednotky nahradilo dodávku VW Transporter, která ale nevozila žádné vybavení.
Můžete ji vidět na jedné z fotek.


Na závěr si dovolím velmi poděkovat ing. Petru Grégrovi z Brna, který působil jako zástupce polské firmy a se kterým jsme na realizaci intenzivně spolupracovali.
Poděkování patří všem, kdo mi trošku pomohli a i serveru Požáry.cz. Zde jsem čerpal mnoho cenných skutečností.


Mirek Vantuch

Velitel čety JPOII Vrahovice
JSDH Prostějov

hasici.vrahovice@seznam.cz

http://www.mestopv.cz/showdoc.do?…

icq: 402–981–337
Sdílet