Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový MAN u jednotky SDH Hlučín

Členové výjezdové jednotky sboru dobrovolných hasičů v současné době připravují pro uvedení do výjezdové pohotovosti nové zásahové vozidlo na podvozku MAN. Výrobcem nástavby byla firma SPS Slatiňany.


Zhruba na přelomu roku 2005/2006 se začalo vážně uvažovat o koupi nového požárního automobilu, který by nahradil zastaralý a pro potřeby JPO II nevyhovující cisternový automobil na podvozku Tatra 148 roku výroby 1974. Mohlo se tak stát poté, co byla přislíbena krajská dotace ve výši 2 mil. Kč. Zastupitelstvo města Hlučína následně rozhodlo o uvolnění zbývající potřebné finanční částky, která by kryla nákup. Celkově tak bylo k dispozici 5,1 mil. korun na pořízení nového zásahového automobilu, jehož vybavení by vycházelo přímo z požadavků hasičů. Následně bylo vyhlášeno výběrové řízení.

Kritéria byla jednoznačně dána jak ze strany města, tak JSDH Hlučín, ale i HZS MSK. Výběrové řízení vyhrála firma SPS Slatiňany s vozem CAS 24 18.280 MAN, třídy TGM, kterou v té době začíná firma MAN rozšiřovat u nás i ve světě. Podle našich zjištění se jednalo a zřejmě stále jedná o jediný podvozek takové tonáže s tak velkou kabinou na území ČR. Bezprostředně po dodání podvozku do Slatiňan byla uskutečněna první návštěva firmy SPS, kde byly sjednány některé podmínky a požadavky. Byla započata výroba. I přes vzdálenost více než 250 km, kterou jsme museli pokaždé urazit jen na cestě k výrobci, bylo uskutečněno celkem 5 návštěv, při kterých byly konzultovány podrobnosti a upřesňovány požadavky tak, aby podoba vozidla splňovala představy JSDH Hlučín a body koncepce HZS MSK o jednotnosti ve vybavení a uložení technických prostředků na prvních výjezdových CAS na území kraje. Jelikož se jednalo o první podvozek svého druhu v ČR, byly úpravy ze začátku provázeny technickými problémy, které se ale podařilo úspěšně vyřešit.

Po provedení řádných zkoušek bylo vozidlo předáno dne 2. 3. 2007 k zaškolení obsluhy a najetí potřebných kilometrů. Poté bude ještě vozidlo znovu odvezeno do SPS Slatiňany k provedení garančních prohlídek, aby mohlo být zařazeno do výjezdu.

Bližší údaje k vozidlu:
Vozidlo je vybaveno redukovaným vybavením dle vyhl. Ministerstva vnitra č.49/2003 Sb., o technických podmínkách požární techniky a dle požadavků HZS MSK a dále zvláštním vybavením vycházejícím z potřeb JSDH při plnění povinností na úseku PO. Podvozek je určen pro smíšený provoz, tzn. jízda na běžných komunikacích a dále provoz na zpevněných lesních a polních cestách.

Rám nástavby je složen z hliníkových profilů, čerpadlo: ZIEGLER FP 16/8 2HH s vývěvou TROKOMAT, umožňující hašení jak nízkotlakým (2 950 l/min), tak i vysokotlakým stupněm (350 l/min), nádrž na vodu je vyrobena z nerezové oceli o objemu 5 000 litrů vody. Karoserie nástavby je lepena z hliníkových plechů, rolety jsou od fy ZIEGLER, barevné provedení je RAL 3000 s bílými doplňky RAL 9003. Vnitřní oplechování a regálová zástavba je také z hliníku. Pro zvýšení bezpečnosti je vozidlo polepeno výstražnými fóliemi fy 3M a opatřeno zvukovým a výstražným zařízením fy TESLA HOLOMÝ (s vysoce účinnou zábleskovou rampou s čirým krytem a vnitřní oranžovou alejí) umístěným na střeše, modrými zábleskovými světly na přední části masky vpředu a zábleskovými majáky na zadní části nástavby a dvěma oranžovými světly. Po stranách vozu jsou umístěna manipulační světla.

Vozidlo je vybaveno v přední části hasicím skrápěcím systémem (tzv. lišta), 3,5 tunovým navijákem a ochranným rámem.

Kabina vozu je prodloužená, sklopná, nedělená, pro družstvo 1+5, vybavena v zadní řadě sedadly s integrovanými držáky pro dýchací techniku AUER BD 96, dále je v kabině radiostanice MOTOROLA GM 360, 4 ks svítilna s nabíječem SURVIVOR, aj. příslušenstvím.

Podvozek je typu MAN TGM 18.280 s rozvorem 4 200 mm, motor splňuje emisní normu EURO 4, s maximálním výkonem 206 kW při 2 300 ot./min., převodovka má 8 rychlostí vpřed, 1 plazivou vpřed a 1 vzad.

Z technických prostředků je ve výbavě motorová řetězová pila HUSQARNA, plovoucí čerpadlo FROGGY, kalové čerpadlo SEPTIK, elektrocentrála HONDA, kombinovaný vyprošťovací nástroj NARIMEX, zvedací vaky s příslušenstvím, hliníkové nastavovací žebříky, přetlakový ventilátor PAPIN, zařízení pro rychlý zásah s hadicí 60 m, umístěné v prostoru nad ovládáním čerpadla v zadní části, a další zařízení pro rychlý zásah, umístěné v levé zadní skříni, nahrazující střešní lafetu. Hadice jsou většinou zúžené (snadná manipulace, menší spotřeba vody), uložené v hadicových koších. Ze zdravotnické techniky najdeme ve výbavě klasická vojenská nosítka, vakuovou matraci a plně vybavený zdravotnický kufr.

Délka : 8 700 mm
Výška : 3 350 mm
Šířka : 2 550 mm
Celková hm.: 18 000 kg

Vozidlo není vybaveno pěnidlovou nádrží, neboť užití pěny jako takové u zásahu bylo v minulosti velmi sporadické, spíše se využívalo u ukázek pro děti. I přesto je ve výbavě 3 × 30 l pěnidla FINIFLAM.

www.hasici.hlucin.com

http://www.ceskarepublika.tv/index.php?…


Martin Türke, VD JSDH Hlučín

-wap-
Sdílet