Neděle 5. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní MAN z Maďarska

Představujeme vám požární automobil, postavený na robustním šestikolovém podvozku MAN TGA. Vůz je určený zejména pro službu na letištích, pro potřeby maďarské armády jej vyrobila firma HM Currus Company Ltd.

Firma Currus Company Ltd., která sídlí v maďarském městě Gödöllõ na adrese H-2101 Gödöllõ, Állami Telepek, Isaszegi út, je jistě pro většinu z vás zcela neznámá. Ostatně ani já ji neznal, tedy až do doby, než mi bývalý kolega „tatrablázen“ poslal dvě fotografie jejich letištního speciálu. Začal jsem o této firmě, resp. o jejím požárním automobilu shánět informace. Podařilo se mi naleznout jejich web, kde jsem je získal. Tudíž vás s hasičským vozem, postaveným dle maďarské normy MSZ K 1162 a také dle EN 1846–2 na robustním šestikolovém podvozku MAN TGA 26.480 6×6 BB, mohu v tomto článku seznámit. Jinak firma Currus Company Ltd. se zabývá výrobou speciální pancéřových vozů, repasí či modernizací tanků T-72 a ostatní vojenské obrněné techniky atd. Kromě hasičského MANa vyrábí také přívěsný vozík se systémem One-Seven.

Vozidlo na první pohled působí poměrně mohutně. Ostatně není čemu se divit, když je postaveno na největším podvozku, co německá firma nabízí. Jeho požární nástavba je vyrobena a složena z hliníkových profilů. je tvořena z celkem čtyř modulů, z níž první je osádka mužstva, toto řešení kabiny dnes nabízí mnoho firem, vyrábějících hasičské automobily. Osádku vozidla tvoří šest hasičů, z toho čtyři mají své místo právě v prvním z modulů. Dalším modulem je skřín pro požární vybavení, která je z obou stran kryta hliníkovou roletkou. Za ní je část, kde jsou nádrže hasebních látek. Vodní je o objemu 5 000 l, do pěnidlové se vejde 500 l roztoku. Ve čtvrtém, tedy posledním modulu je místo pro čerpací zařízení – odstředivé čerpadlo FP 40/14–2,5/40 pochází od německé firmy Schmitz, stejně tak i další komopnety jako např. pěnový systém One-Seven. On je vlastně celý automobil vyroben z dílů od firmy Schmitz, resp. Gimaex International. Na automobilu najdeme také dva monitory, přední malý Sidewinder je na nárazníku, hlavní Scorpion je na střeše kabiny mužstva. Pod předním nárazníkem je dále namontován elektrický lanový naviják Warn o tažné síle 5,4 t. Ve vybavení najdeme klasické požární příslušenství, hadice, elektrocentrálu, osvětlovací stožár, dýchací přístoje atd.

Zde máte podrobná TTD:

Rozměry vozidla
Délka: 9 500 mm
Šířka : 2 520 mm
Výška včetně střešního monitoru: 3 940 mm

Hmotnosti vozidla
Hmotnost vozu: 16 800 kg
Užitná hmotnost: 9 180 kg
Celková max. hmotnost: 26 000 kg

Podvozek
Typ: MAN TGA 26.480 6×6 BB
Motor: 6 válců, CR diesel, EURO 3
Výkon: 353 kW/ 1 900 min-1
Pohon: 6×6

Převodovka: 16S252 OD manual ComfortShift
Brzdy: vzduchové, ABS, ASR, EVB
Elektrika vozu: 24 V
Objem nádrže PHM: 220 l
Max. rychlost: 125 km/h

Kabina: krátká MAN, prodloužení Currus/Schmitz-Gimaex
Osádka: 1+5

Nádrže hasebních látek
Voda: 5 000 l, vyrobená z nerezu
Pěnidlo: 500 l, vyrobená z nerezu
Čerpdlo
Schmitz/Gimaex FP 40/14–2,5/40, odstředivé, kombinované
Normální pracovní tlak: 1,4 Mpa
Výkon: 4 000 l/min
Max. sací výška. 7,5 m
Vysoký tlak: 4,0 Mpa
Výkon: 150 l/min
Pěnový systém PV 200
Přimíšení 0–6%

Střešní monitor: Scorpion, elektricky ovládaný
Průtok při tlaku 0,8 MPa: 1 150– 3 750 l/min
Dostřik: 55–90 m voda, 50–85 m pěna
Přední monitor: Sidewinder, elektricky ovládaný
Průtok při tlaku 0,8 MPa: 660–1 150 l/min
Dostřik: 25–55 m voda, 20–50 m pěna

Ochrana vozidla
13 trysek – přední okno, kola, palivová nádrž

Systém One-Seven
Typ OS E54T
Pracovní tlak: 0,8 Mpa
Pěna: typ A 0,3 %, typ B 0,5 %
Násobící faktor: 7× „mokrá” pěny, 21× „suchá” pěna
Vydatnost: 1,4 m3/min

Hadicové navijáky
Klasický: DN 28/ 30 m
Vysokotlaký: DN25 / 30 m

Elektrický lanový naviják: WARN CE-M12000
Tažná síla: 5,4 tuny

Elektrocentrála: KIRSCH BE 3 LASE, diesel, 230V, 3 kVA/2.4 kW

Pneumatický osvětlovací stožár: FIRECO CS.3702.NH NT, 2 × 1000 W, vysunutí nad vozidlo cca 6,2 m

-wap-
Sdílet